EXCLUSIV Fondatorul festivalului de jazz de la Gărâna îl acuză pe Robu...

EXCLUSIV Fondatorul festivalului de jazz de la Gărâna îl acuză pe Robu de „răutate şi paranoia”. Vezi ce spun muzicienii timişoreni despre Jazz TM UPDATE Reacţia primarului

9
DISTRIBUIȚI

marius giura sursa facebook03

Ştirea difuzată în exclusivitate de PRESSALERT.ro, conform căreia Richard Bona este unul din capetele de afiş ale unui nou festival de jazz care va avea loc la începutul lunii iulie la Timişoara, Jazz TM, finanţat de autorităţile oraşului a iscat un interes deosebit în rândul melomanilor şi a organizatorilor de evenimente din Timişoara. Ideea noului festival a apărut pentru prima oară în public, după ce primarul Robu a anunţat că anul acesta nu va mai finanţa festivalul de jazz de la Gărâna. Deşi oficial am fost informaţi că detalii despre acest festival vor fi făcute publice „la o dată ulterioară“, conform informațiilor care circulă în breasla artiştilor timişoreni, noul festival al oraşului va avea loc  în Piaţa Victoriei, iar intrarea va fi gratuită. Contactaţi de PRESALERT.ro marea majoritate a muzicienilor salută apariţia unui asemenea festival, dar părerile sunt destul împărţite în ceea ce priveşte presupusa locaţie a evenimentului şi asupra faptului că acesta ar urma să aibă intrare liberă.

„Festival de Jazz în Timişoara, e binevenit. A finanţa sau nu Gărâna – aici nu mă pricep. Nu cred că este menirea unei primării de a finanţă un festival cu tradiţie, acesta ar trebui să se autosusţină, şi cu aportul spunsorilor, partenerilor media etc. Sigur, un festival concurent cu intrare gratuită pare un gest populist şi neproductiv. Cred că oamenii trebuie să plătească pentru a vedea artiştii, indiferent dacă spectacolul este sponsorizat sau nu. Eu zic să aplaudăm apariţia unui festival nou, şi să urăm ani mulţi festivalului de la Gărâna“, spune Florin Barbu, fostul basist la trupei Partizan, care este cât se poate de „conectat“ la viaţa muzicală a Timişoarei.

Basistul Victor Miclăuş e de părere că acest nou festival ar trebui să fie „organizat“ de o persoană competentă.  „Despre Gărâna sunt multe lucruri de spus. E un festival care a pornit din pasiunea unor jazzmani şi iubitori de jazz, şi a crescut la amploarea actuală datorita lui Marius Giura. Deşi este, într-adevar un festival important, la care , e adevărat, au participat şi artişti timişoreni, nu avantajează orasul Timişoara cu absolut nimic aşa că oprirea finanţării mi se pare un lucru de bun simţ, atât timp cât în Timişoara sunt încă multe lucruri de făcut. Pe de altă parte, să nu uităm că în Timişoara se mai desfăşoară două festivaluri de jazz, Gala Jazz Blues Kamo şi festivalul de jazz organizat de Marius Giura. Poate că oficialităţile ar trebui să investească nişte bani într-unul dintre ele. Partea cu intrarea gratuită e cu două tăişuri. Pe de o parte , să zicem că ar ajuta la popularizarea jazz-ului , pe de altă parte, însă,  publicul ar trebui să conştientizeze că un act artistic presupune din partea artistului imense sacrificii, o muncă titanică şi că acestea ar merita aprecierea manifestată nu numai prin prezenţă şi aplauze ci şi prin plata unui bilet de intrare. Pe de altă parte, dacă acest festival se face în ideea că Timişoara candidează pentru titlul de Capitala Culturală Europeană, discuţia se mută pe un alt nivel. Nu trebuie decât să ne uităm la scandalul legat de Liceul de Arte Plastice, care riscă să-şi piardă sediul din cauza unor interese imobiliare, la Colegiul Ion Vidu, care are o parte din teren în litigiu, la situaţia membrilor UAP care riscă să-şi piardă atelierele şi care plătesc nişte chirii enorme precum şi impozit pe atelierele unde sunt chiriaşi (aberant), atâta timp cât în Arad, chiriile pe ateliere sunt suportate de autorităţile locale. În concluzie, dacă acest festival se va face, va trebui să fie gestionat de o persoană care are capacitatea managerială , contactele şi credibilitatea de a organiza un asemenea eveniment. Pe de altă parte, presupusa locaţie nu mi se pare potrivită. Poate că Parcul Rozelor sau Muzeul Satului ( amenajat corespunzător) ar fi nişte locuri mai bine adaptate unui astfel de eveniment“.

Benny J. Morgan, unul din organizatorii de evenimente muzicale din oraş e de părere că dacă noul festival va fi organizat din bani publici, e normal ca accesul să fie gratuit. „Nu cred că trebuie catalogată ideea ca bună sau rea. Important este să existe în continuare un festival de jazz. Cel de la Gărâna e unul privat, cu management privat, deci nu e neapărat obligatoriu ca autorităţile din Timişoara să se implice. Dacă soluţia lor de a finanţa jazzul este să facă alt festival în Timişoara, super. Visavis de organizare în Centru fără bilete: din păcate, efectul festivalelor fără bilet se resimte în Timişoara în celelelate evenimente organizate cu bilet prin lipsa clienţilor care nu sunt obişnuiţi să plătească pentru spectacol. În acelaşi timp, vorbim totuşi de bani publici, deci trebuie să beneficiem de ei, aşa că nu e rău să fie gratis“, spune el.

Marius Giura, organizatorul festivalului de Jazz de la Gărâna susţine că primarul Robu se răzbună pe el şi că programarea noului eveniment în preajma manifestării de la Gărâna e o dovadă de răutate şi paranoia. „În ultimii şase ani, înainte de 2012, Primăria nu a finanţat Festivalul de la Gărâna. Doar în 2012 , la iniţiativa liberalilor, s-a alocat o sumă. În 13 iulie ,când festivalul începuse deja, primarul Robu a convocat o şedinţă extraordinară , cu unic punct de discuţie reducerea sumei alocate de la 100.000 lei la 20.000 lei.


Plenul a refuzat propunerea. De atunci , primarul Robu se răzbună. Banii alocaţi pentru festivalul Timrock (desfăşurat în iunie 2012 la Muzeul Satului) au fost viraţi în octombrie iar banii pentru Gărâna 2012 (ultima rată), a fost plătită în martie 2013. Deci ,Gărâna a mers înainte şi fără aportul Primăriei ,ani de zile.Toată gălagia creată de acest primar , nu are nici o bază . Deşi am solicitat şi în acest an finanţare de la Primărie ,nu mi-am făcut iluzii că voi şi primi. Acest festival care se va organiza în săptămâna premergătoare Gărânei ,e datorat primarului care  ,forţat de presă a decis să facă în Timişoara <<,un festival mult mai mare şi mai valoros>>. Să fie sănătos ,să poată să-l faca , Tako (n.n. – Norbert Tako, organizatorul festivalului Plai, care conform zvonurilor se va ocupa de noul festival de jazz) o să-l ajute , iar PLAI ,va primi banii pe care nu-i mai spera. Ce se poate spune despre acest festival JazzTM? Nimic ! Pot fi făcute zeci de festivaluri ,dar când îl faci în preajma altuia ,e clar răutate şi paranoia“, spune el.

Fondatorul mişcării anonimTM, Dudu, crede că dacă noul festival de jazz este susţinut din bani publici, intrarea ar trebui să fie musai gratis. „Sincer am fost foarte decepţionat atunci când am aflat că festivalul de la Gărâna este finanţat din bani publici din Timişoara. Adică un festival care în opinia mea merge foarte bine, merge de fapt nu pentru că organizatorii ştiu să găsească bani de la sponsori, ci pentru că este implicat şi politicul, pe banii noştrii ai tuturor. Dacă noul festival de jazz va fi aşa cum se preconizează, un festival din bani publici creat sau măcar ghidat de către autorităţile locale, atunci el nu poate fi DECÂT GRATUIT, pentru că este şi aşa din banii noştri. Bani care ar urma să fie „investiţi” în muzică bună pentru un public larg. Prefer însă întotdeauna iniţiativele private, dar 100% private. De cele publice este clar nevoie, ele se adresează unei mase mari de oameni, fiind aşa cum îi zice şi numele, „publice”. Evenimentele private din bani publici sunt cele mai rele după părerea mea, ele nu fac de fapt decât să finanţeze un grup mic din banii tuturor. Nu este corect. De aia trebuie sau privat sau public“.

Pianistul timişorean Teo Milea salută iniţiativa unui nou eveniment cultural, dar e de părere că publicul ar trebui să plătească pentru un asemenea festival. „Salut iniţiativa primăriei de a organiza un eveniment cultural în Timişoara. Este de apreciat efortul de a schimba uşor mentalitatea unui oraş care la un moment dat însemna ceva. Nu ţine de patriotism local sau naţionalism, dar promovarea valorilor autohtone pe termen lung ne va aduce un beneficiu şi o stare de bine. Deranjant este faptul că se anulează o colaborare cu un etalon ajuns la nivel internaţional în materie de festivaluri (Gărâna Jazz Fest).  Dar aici apare problema cu capra vecinului şi ne-am cam obişnuit cu ea, face parte din ADN-ul carpatic. Să dai un festival de Jazz cu nume de calibru Richard Bona gratuit unui public neavizat nu va fi cu nimic mai presus decât o rugă de la sat.  Pentru Cultură nu este nevoie să dăm gratis numai ca să iasă la numărătoare. La drept vorbind şi fără răutate, nu mulţi vor înţelege aceasta zonă muzicală şi decât să transformăm un orgoliu devenit realitate într-un bâlci de care să râdă o  lume întreagă, spun pas la accesul gratuit.  Accesul gratuit la orice manifestare culturală nu ajută nici organizatorul, nici prestatorul şi, mai mult, nici publicul. Îmi doresc să plătesc pentru a susţine cultura şi actul artistic şi pentru a avea confortul concertului. Nu îmi doresc să fiu stânjenit de un neavizat care mănâncă seminţe lângă mine şi poate îi mai sună şi telefonul cu te miri ce hit. Culturalizarea se face în etape şi cu o strategie pe termen lung“, spune el.

Valentin Toma, „jumătatea“ trupei timişorene Makunouchi Bento crede că ar fi fost mult mai bine ca între noul festival de jazz de la Timişoara şi cel de la Gărâna să fie o distanţă mai mare de timp. „Nu e nimic rău în a avea mai multe evenimente muzicale, chiar pe acelaşi gen – nu cred că are nimeni monopol pe jazz. Eu nu cunosc toate detaliile problemei, dar la prima vedere, plasarea acestui nou „festival” exact în aceeaşi perioadă (mă rog, cu o săptămână înainte) pare a fi ostentativă, şi un răspuns nu tocmai elegant şi matur la acuzaţiile ce i s-au adus primarului legate de încetarea finanţării festivalului de la Gărâna şi sprijinul pentru muzica jazz şi cultură în general. Nu cred că aşa trebuia procedat, ar fi fost mult mai ok, chiar şi pentru publicul amator de jazz, să existe o distanţă mai mare între cele două evenimente. Cât despre finanţarea festivalului de la Gărâna, oricît de mult îmi place – voi merge categoric şi anul ăsta, şi sper să continue – nu cred că aş putea acuza primăria Timişoara că nu alocă din banii locali pentru un eveniment din alt judeţ, probabil e o politică normală.  Publicul de jazz, şi acum nu mă refer la cel „de ocazie”, nu cred că va fi afectat de treburi de genul ăsta. Adică va continua să plătească, chiar sume măricele, pentru artiştii importanţi de jazz ce ne vizitează, nu se vor obisnui cu „moka” aşa uşor. Va avea însă de pierdut evenimentul în sine, ca imagine şi credibilitate. Probabil intenţia (declarată) e de a atrage mai multă lume câtre genul ăsta de muzică, oferindu-l ca alternativă şi celor nefamiliarizaţi, şi care nu ar plăti din start un bilet de intrare. OK, doar că atmosfera la faţa locului va fi una pe măsură, în niciun caz una de eveniment cu pretenţiile pe care presupun ca le are“, spune el.

UPDATE Întrebat cum comentează faptul că a fost catalogat  ca fiind „paranoic” de organizatorul festivalului de la Gărâna, Robu a spus „credeţi că eu mă cobor la nivelul unui astfel de personaj”. Primarul a explicat că deocamadată nu doreşte să ofere detalii legate de festivalul de jazz care va avea loc în acestă vară în Timişoara.

Sursă foto: Facebook

 

9 COMENTARII

  1. Dle Giura, mi se pare ca paranoia e la dumneata. Ma indoiesc ca Robu isi pierde vremea cu razbunari pe tema asta. Pe de alta parte, dupa ce l-ati facut troaca de porci pt ca nu mai da bani pt festivalul privat din alt judet – un festival minunat, de altfel, felicitari! – va asteptati sa fiti primiti cu bratele deschise si sa intoarca obrazul?

    Cat despre articol. Titlul nu reflecta continutul, vad ca toti cei intervievati au o parere buna despre initiativa primariei.

    din informatiile mele, chiar se doreste a fi un eveniment de exceptie. Hai sa nu mai dam cu pietre pe baza unor barfe…

  2. adica… anul trecut am platit un bilet foarte scump la Garana in conditiile in care festivalul era finantat de primarie? in plus, accesul e dificil si locurile de cazare sunt inexistente. festivalul a fost dintotdeauna unul reusit insa se vrea privat, putin… prea privat pentru ascultatorul obisnuit de jazz. intelegem ca nivelul de cultura din randul publicului trebuie sa fie unul peste medie, insa nu cu pretul de a face viata grea celui care vrea sa asculte muzica buna. salut initiativa primariei cu mentiunea ca putea, intr-adevar, sa aleaga o alta data.

  3. Nu exista nici un fel de rautate si paranoia, e doar concurenta!

    Dle Giura, in loc sa va ocupati cu atacuri si spalatul rufelor in public mai bine v-ati ocupa de festival pentru ca publicul sa aiba parte de artisti tratati cu respect si demnitate.

  4. Mi se pare corect ca primaria din Timisoara sa nu finanteze un festival privat din alt judet/oras, atata timp cat produce un festival in Timisoara. Cum ar fi ca primaria din Timisoara sa finanteze Jazz ARAD? Iar fiind din bani publici, mi se pare normal sa fie in operei si intrare libera! Multi blameaza chestia asta, dar an de an se va face educatie si se va cultiva un public pentru jazz incetul cu incetul. jazzul va ajunge si la tineri care nu vor sa dea 150 lei pe zi la Garana. Nu inteleg de ce se blameaza aparitia unui nou festival de jazz in Tm (care aduce nume de genul Richard Bona)?? Ar trebui sa apara inca unul, in luna martie iar atunci am avea 4 festivaluri in timisoara de-a lungul anului.
    Domnule Giura, Garana e Garana si nu poate muri, daca n-o sa o mai puteti face, o va face altcineva, poate chiar mai bine decat dvs. si Garana tot nu va muri!

  5. Deci nesimţitul ăsta de Giura lua un miliard de lei de la Primăria Timişoara şi mai punea şi intrare un milion jumate de persoană pt. timişoreni? Şi Poliţia şi Procuratura încă nu s-a sesizat? Păi în ce ţară trăim? Huo Giura! Bravo Robu!

  6. voi cititi articolul ori va prefaceti? scrie negru pe alb:

    „În ultimii şase ani, înainte de 2012, Primăria nu a finanţat Festivalul de la Gărâna. Doar în 2012 , la iniţiativa liberalilor, s-a alocat o sumă. În 13 iulie ,când festivalul începuse deja, primarul Robu a convocat o şedinţă extraordinară , cu unic punct de discuţie reducerea sumei alocate de la 100.000 lei la 20.000 lei”.

    asadar a fost singurul an cu asa-zisa finantare. bani veniti abia anul acesta, cind penalizarile de intirziere a unor plati evident ca s-au marit. sa promiti cuiva ca platesti in vara si sa te apuce primavara urmatoare…vi se pare ok?…

    finantarile sunt de obicei pentru transport, cazare, lucruri concrete.
    interesati-va cit costa sa transporti o trupa de 4 muzicieni cu tot cu instrumente cu avionul. doar o trupa , insa au fost pe putin 10. apoi onorariul, impozitele. cazarea, oamenii de la tehnic care trebuie sa asigure anumite conditii pe scena. unii nu cinta decit pe un anumit pian, adus de la bucuresti, altul pe nu stiu ce. si cite si mai cite adunate.

    2 milioane vechi nu sunt nici 50 de euro, pentru un festival de 4 zile, a cite 3 concerte pe seara. asa, de curiozitate, anul acesta va veni garbarek in bucuresti, un singur concert, iar biletul depseste suma „enorma” de pe cele patru zile de festival la garina.

Dă-i un răspuns lui DAn Dumbrava Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.