Grafica pentru prima ediție a festivalului de jazz al Primăriei Timișoara, JazzTM, seamănă izbitor cu un template de pe internet (vezi foto). Orice neavizat care vede cele două afișe constată același lucru: fonturile sunt aceleași, proporțiile identice, până și punerea în pagină respectă originalul. Originalul, adică un template realizat de Subtropica – o companie care face graphic și logo design în Ucraina. Afișul ucrainenilor e de vânzare pe internet cu 6 dolari. A fost cumpărat în 2011 de londonezi pentru un festival de jazz desfășurat în capitala Marii Britanii. Din iulie 2011 – când a fost creat – modelul a mai fost cumpărat de 51 de ori, după cum ne-a spus Roma Doroshenko, de la Subtropica.
Se pare că niciuna din vânzări nu a fost făcută către timișorenii de la Plai, lucru confirmat de aceștia din urmă care susțin că nu au folosit în realizarea afișului pentru Primăria Timișoara niciun template.
”Afișul de la JazzTM a făcut parte din colaborarea Plai cu primăria, iar designul a fost realizat de Laura Morar. De fapt în echipă am conceput toată grafica în sine, întreg afișul fiind realizat de noi – am lucrat de la zero produsul”, a explicat pentru PRESSALERT.ro Norbert Tako, reprezentantul Asociației Plai.
Cei de la Subtropica nu înțeleg de ce cineva ar copia un template care costă numai 6 dolari și ne scriu că ”nu înțelegem cum ar fi putut fi furat modelul, mai degrabă acesta este redesenat – pentru că cuvântul ”JAZZ” este compoziția noastră personalizată de designer (”custom designed lettering composition”)”, mai arată ucraineanca Roma Doroshenko.
200 de euro, bani publici pentru grafica JazzTM
Pentru realizarea graficii festivalului JazzTM cei de la Plai au fost plătiți de municipalitate din bani publici. ”Întreaga grafică a festivalului a fost realizată de către cei de la Plai, inclusiv afișul. Toată grafica a costat 200 de euro”, a transmis Lăcrămioara Condea, din partea Direcției de Relații Publice și Comunicare a Primăriei Timișoara. Viceprimarul Dan Diaconu, care a fost contactat pentru a da lămuriri pe subiect, ne-a transmis în această dimineață că nu are detalii, dar că se va informa și ne va contacta mai târziu.
Nu imi vine sa cred, ce tiganie! De ce primaria nu colaboreaza cu o firma de design grafic care sa conceapa un produs grafic de la zero, nu sa il cumpere de pe net si sa-l modifice mai putin de 10%. Trist! Timisoara capitala culturala, my ass!
Daca nu am avea graficieni recunoscuti pe plan international in orasul asta, poate ar putea fi o scuza.
Tigania e cu atat mai mare cu cat subiectul graficii este un festival de jazz. Si nu numai atat, o tiganie pe doi bani. Rusinos intr-adevar
Jenant!
Clar ca-i copiat…oricum, vorba aia…doi lei dai de doi lei ai. Probabil ca pt 200 de euro au zis ca nu merita bataia de cap 🙂
dar oare chiar asta este important???cred ca mai important era o locatie mai buna decat un logo….
Penibilul cu gel loveste din nou si face Timisoara de rasul lumii
Roma Doroshenko – ucraineanul, e baiat
Roma = Roman
%sub%
Asta de 6$ e mai frumos 🙂
e prea prost facut ca sa fie copiat…poate e doar o coincidenta
elena, cu siguranta e o coincidenta absolut intamplatoare.
http://plaifestival.ro/Drept-la-replica-logo-JazzTM-PressAlert.pdf
Penibila chestie….. 🙁