DNA a descins, din nou, la Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” Timişoara. Ce...

DNA a descins, din nou, la Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” Timişoara. Ce au căutat anchetatorii

21
DISTRIBUIȚI

samartinean dna 2

Ancheta DNA Timişoara în dosarul închirierii spaţiilor comerciale de pe Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” Timişoara, în care au fost puşi sub acuzare fostul director Cornel Sămărtinean, deputatul Alin Popoviciu şi şeful lor de partid, Constantin Ostaficiuc, liderul PD-L Timiş continuă.


Anchetatorii au descins, la sfârşitul săptămânii trecute, din nou la aeroport, de unde au ridicat mai multe documente legate de modul în care a fost amenajat din banii statului spaţiul în care apoi a funcţionat barul firmei Trinvest Bakery SRL, unde administrator este oficial vărul lui Alin Popoviciu. Deşi era obligaţia chiriaşului de a amenaja spaţiul, acesta a fost refăcut cu fonduri ale aeroportului pe motiv de „reigienizare”.Cei de la DNA au ridicat documente legate de atribuirea  contractului pentru reamenajarea spaţiului către Tircons SRL. Vă reamintim că patronul acestei firme,  Cristian Tiron, a declarat pentru PRESSALERT.ro: “Știam că o să fie el (Alin Popoviciu, n.a.) în spațiu. Ştiam chestia asta. A fost zugrăveală, schimbat de gresie. Știam că o să fie careva dintre ei. Am auzit. Am fost chemat să fac lucrarea. Și din ce am auzit. Sunt constructor și cunoscut de foarte multă lume din Timișoara. Au fost multe discuții din care am tras concluzia că o să fie ei pe spațiu” .

21 COMENTARII

  1. Sper ca in cazul lui Samartinean,VINOVAT, dupa rechizitoriul stufos(spionaj,abuzuri in serviciu-35 de angajati cu procese civile!!!,falsuri in inscrisuri oficiale,premeditari de jafuri,vezi cazul Olanesti,etc.),sa nu fie cu suspendare,sau arest la domiciliu!!!

  2. Neregulile contestate de conducerea aeroportului se refereau la deficienţe în actele contabile ori la sume neîncasate din diferite contracte care au păgubit bugetul instituţiei conduse la vremea respectivă de pedelistul Cornel Sămărtinean. Comisia de control a constatat că la mai multe spaţii închiriate există diferenţe de suprafaţă care nu au fost facturate iar chiriile au fost mai mici faţă de tarifele aprobate de consiliul de administraţie, estimând un prejudiciu de 1.603.913,44 lei, cu TVA inclus. După ce aeroportul a făcut o altă experiză în urma căreia a rezultat o a treia variantă a suprafeţelor închiriate, Curtea de Conturi a ajuns la concluzia că, de fapt, nu se cunosc suprafeţele reale ale spaţiilor şi chiriile nu erau corect calculate. S-a constatat, de asemenea, că în 2010 şi 2011, potrivit contractelor pentru servicii aeroportuare, aeroportul a încasat bani mai puţini de la Carpatair şi Tarom faţă de tarifele prevăzute de consiliul de administraţie, deficitul fiind estimat la 1.711.943,67 lei. Un prejudiciu de 269.450 lei a fost stabilit ca urmare a subdimensionării spaţiului închiriat firmei Trinvest Bakery SRL şi a diminuării tarifelor aprobate prin hotărârea consiliului de administraţie.

  3. Nu au fost prezentate documente justificative care să confirme că o echipă de auditori ar fi identificat deficienţe de securitate a sistemului de stocare şi de transmitere a datelor şi nici vreun plan de măsuri pentru eficientizarea sistemului de supraveghere întocmit de firma Pre Quality, rezultând un prejudiciu de 130.466 lei. Pentru contractele de lucrări şi de furnizare semnate de Cornel Sămărtinean cu firmele MT Systems şi Agora SRL nu a fost prezentat un proiect tehnic sau de execuţie pentru instalarea sistemului de alarmă şi de supraveghere, nu există documente care să ateste lansarea comenzii, furnizarea produselor şi recepţionarea acestora ci doar un proces verbal de recepţie parţială care nu confirmă realizarea lucrării, plata făcându-se doar în baza facturii emise de furnizor.

    Printre deficienţele care nu au fost contestate de conducerea aeroportului pot fi amintite neurmărirea respectării clauzelor contractuale referitoare la termenele de plată şi necalcularea de penalităţi pentru achitarea cu întârziere a chiriei sau achiziţionarea unor maşini, echipamente, mobilier, aparatură birotică sau soft fără avizul ministerului de resort, aşa cum prevede legea. Curtea de Conturi Timiş a apreciat că bugetul de cheltuieli al aeroportului a fost depăşit în 2011 cu 110,22%, respectiv 3.567.870 lei.

  4. După cererile de ofertă, câştigătoare a fost fost firma MT Systems SRL, administrată de fostul ofiţer SRI Mircea Preunca, fratele consilierului PD-L Daniel Preunca, cu care s-a semnat un contract în valoare de 40324,87 lei. Cu excepţia preverilor legate de obiectul contractului, preţ şi durată, restul prevederilor nu au nici un fel de legătură cu instalarea echipamentelor de supraveghere, ci cu lucrări de…construcţii. Printre altele se prevede că “toate fosilele, monedele, obiectele de valoare sau orice alte vestigii sau obiecte de interes arheologic descoperite pe amplasamentul lucrării sunt considerate, în relaţiile dintre părţi, ca fiind proprietatea absolută a achizitorului”. . De asemenea, în stufosul contract, se fac referiri la amenajarea şantierului şi la obligaţia executantului “de a utiliza în mod rezonabil drumurile sau podurile ce comunică cu sau sunt pe traseul şantierului şi de a preveni deteriorarea sau distrugerea acestora”. Toate aceste prevederi şi multe altele care nu au nici o legătură cu echipamentele de surpaveghere apar în contractul semnat de toată conducerea de la acel moment a aeroportului “Traian Vuia”, neexistând, însă, nici un rând despre asigurarea datelor personale şi a drepturilor angajaţilor monitorizati.

  5. Directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară

    În concluzie, conducerea Aeroportului, în frunte cu directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară. La evaluarea sistemului de control intern/managerial s-au constatat următoarele: nu a fost elaborată o procedură privind managementul riscurilor; nu au fost elaborate/actualizate şi aprobate programele de dezvoltare a sistemelor de control intern/managerial care trebuie să cuprindă obiectivele, acţiunile, responsabilităţile, termenele precum şi alte componente ale măsurilor respective. Neevidenţierea în mod distinct în program a acţiunilor de perfecţionare profesională atât pentru persoanele cu funcţii de conducere, cât şi pentru cele de execuţie; nerespectarea prevederilor legale referitoare la supervizarea misiunilor de audit public intern, nu s-a elaborat un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii sub toate aspectele activităţii de audit public intern, astfel încât să asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic să fie respectate de auditorii interni; nerespectarea prevederilor Legii nr. 672/2002 referitoare la modul de desfăşurare a misiunilor de audit (nu s-au întocmit: un proiect de raport de audit, o minută a reuniunii de conciliere); au fost elaborate normele metodologice proprii privind activitatea de audit public intern în cadrul entităţii, dar nu au fost avizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.Conform Raportul public pe anul 2011, inspectorii Curții de Conturi au găsit o serie lungă de nereguli la Societatea Națională „Aeroportul Traian Vuia” Timișoara. Ca urmare a controlului s-a constata nestabilirea, neevidenţierea, neurmărirea şi neîncasarea veniturilor proprii de 3.585 mii lei.

  6. Rog DNA-ul sa redea Clubul CFR catre detinatorii de drept. La Clubul CFR chiriasul a facut lucrari de amenajare. Oare tot Tiron ??? In contul acestor lucrari, contractul de inchiriere a fost prelungit pentru 15 ani. De parca CFR-ul se foloseste de lucrarile respective si nu firma care a inchiriat. Cu toate astea, ca sa justifice cei 15 ani de prelungire, lucrarile au fost supra-supra-evaluate. Detalii pot oferi la DNA domnii Tucu Stefan si Avramut Ovidiu locotenentii fostului director Trica, prietenul lui Popo’.

  7. In acest caz,nu paguba materiala este problema,ci mecanismul,cum a fost posibil,ca niste oameni dintr-un partid sa terorizeze timp de 30 de luni,un aeroport international,sa dea afara angajatii care nu urmau linia lor de infractori,sa te sfideze pur si simplu,totul era premeditat,aceste persoane trebuie pedepsite exemplar,judecatorul trebuie sa duca in balanta urmatoarele:faptele,pagubele,persoanele fizice executate fara mila,inlantuirea infractiunilor!!!

  8. Cand va fi procesul,va fi sedinta publica?Sper sa fim anuntati din timp ca sa vedem mutra acestui deputat Samartinean Cornel Mircea,cea de sfidator,om rau fara frica lui Dumnezeu!!!

  9. La CASA DE PENSII TIMIS pe cand sa ne asteptam ca neregulile incep din birou directorului CAPRARIU traseist politic de la comunist la PSD PDL PNL si repatriat la PSD de 35 ani pe acelasi scaun capul mafiei pensiilor de invaliditate si nu numai .

  10. Comentariu pozitiv despre cornel ? Gunoiul asta a dat aeroportul TM cu 10 ani inapoi si n-a fost singur acolo, a mai racolat niste prosti pe care acuma cand a ajuns la ciolan i-a uitat si-i pune sa faca munca de jos a partidului aruncandu-le ceva oscioare. Deputatul de `ocazie` reamplasat, a luat decizii care au dus aproape la exterminarea aeroportului banatean. Dupa ce-a furat tot ce se putea ptr partid, a plecat si-a lasat totul in paragina, si pe cei care l-au ajutat, cu buza sparta. Dupa gratii cu el, acolo unde merita ! Si apropos, avem dovezi palpabile 🙂 .

  11. Comentariu pozitiv despre cornel ? Gunoiul asta a dat aeroportul TM cu 10 ani inapoi si n-a fost singur acolo, a mai racolat niste prosti pe care acuma cand a ajuns la ciolan i-a uitat si-i pune sa faca munca de jos a partidului aruncandu-le ceva oscioare. Deputatul de `ocazie` reamplasat, a luat decizii care au dus aproape la exterminarea aeroportului banatean. Dupa ce-a furat tot ce se putea ptr partid, a plecat si-a lasat totul in paragina, si pe cei care l-au ajutat, cu buza sparta. Dupa gratii cu el, acolo unde merita ! Si apropos, avem dovezi palpabile 🙂 .

  12. Dacă e să dăm crezare președintelui CJ Timiș, Titu Bojin, atunci, în cel mai scurt timp, administrația bănățeană va intra în posesia pachetului majoritar al Aeroportului Internațional ”Traian Vuia”, preluând astfel părțile sociale de la Ministerul Transporturilor.

    În mod normal și firesc, conform unei înțelegeri transpartinice, acțiunile ar trebui împărțite frățește, între PSD si PNL, doar că, acum USL, deși ”traiește”, el nu mai există! Așa se face că, în acest moment, președintele Titu Bojin s-a aratat dornic să preia capitalul majoritar al AIT, adică 80% din actiuni, în timp ce liberalii, prin vocea consilierului local Ciprian Jichici, membru în consiliul de administrație al aeroportului ”Traian Vuia”, au bătut în retragere, anunțând ca ”AIT nu este chiar un trofeu economico-financiar”, motivând, mai direct sau mai cu perdea, ca societatea are probleme serioase de management: ”Nu este o societate care produce profituri substanţiale şi care să constituie o miză din acest punct de vedere. Situaţia economică a aeroportului este destul de incertă, pe fondul unei scăderi masive a numărului de pasageri. Dacă în perioada de vârf discutam de circa 1,1-1,15 milioane de pasageri pe an, cifrele din ultimul an indică o scădere de până la 750.000-760.000 de pasageri (…) veniturile societăţii scăzând semnificativ. Nu mai pun la socoteala sumedenia de procese pe care aeroportul le va pierde si va trebui sa plateasca despagubiri…”. Un lucru e cert, chiar și în nota expusă de Ciprian Jichici: AIT e devenit o vacă de muls, societatea e prost administrată, banii puțini se risipesc haotic si, mai presus de toate, cel mai mare aeroport din vestul României necesită de urgență investiții masive, în special pe partea de siguranță a traficului si pasagerilor!!!

    Cifre si expertize contradictorii

    Apropo de Aeroportul Internațional Timișoara, trebuie spus că acesta a fost construit la nivelul anilor ’60. Initial, la inaugurare, pista a avut 2500 m, ulterior, în anul 1980, aceasta a mai fost prelungită cu încă un kilometru. La data construcției, suprafața rulantă a AIT avea o capacitate portantă de 49 PCN (paved clasification number), coeficient care dictează greutatea avioanelor care pot decola si ateriza de/pe ”Traian Vuia”. Practic, conform specialiștilor în aeronautică, ca totul să decurgă în siguranță și conform legislației în vigoare, orice avion trebuie să aibă o capacitate mai mică sau cel mult egală cu suprafața portantă a aeroportului! Cert e că, până la nivelul anului 2005, adică la mai bine de 25 de ani de la inaugurarea ultimei bucăți de pistă, în arhiva AIT nu s-a putut identifica niciun studiu, pe baza căruia, la deschidere, aeroportului bănățean i s-a calculat coeficientul de 49 PCN. Abia în anul 2006, AIT contractează IPTANA SA pentru ”un studiu pe sufrațele de mișcare” ale aeroportului. Concluzia scrisă, formulată sub forma unui raport, este simplă: primii 2500 m de pistă, inaugurați la nivelul anilor 60, au un coeficient de 47 PCN, iar ultimii 1000 m, inaugurați în 1980, au un coeficient de numai 32 PCN. Evident, la vremea respectivă, conducerea ”Traian Vuia”, reprezentată de pesedistul Dan Idolu, aflat la cârma instituției chiar și acum, cu o mică întrerupere ce-i drept, a intrat în fibrilații. Așa că, pe considerente neclare, a mai comandat un studiu, de aceasta dată la ICERTRANS SA, renumit institut de cercetări în transporturi. Doar că a fost ghinion și de această dată, întrucât concluziile ”expertizării capacității portante a sistemelor rutiere ale Aeroportului Timișoara” sunt și mai năucitoare: numai 39 PCN!

    La loc comanda!

    Fără doar și poate, cele două studii independente, realizate la un interval de numai câteva luni, au reprezentat o lovitură de ghioagă, drept în moale capului, pentru conducerea AIT. Ca atare, riscând rezilierea unor contracte cu o grămadă de companii aeriene, implicit intrarea în faliment, odată cu scăderea numărului de pasageri, Dan Idolu a decis să țină concluziile rapoartelor, atât celor de la IPTANA SA cât și celor de la ICERTRANS SA, doar pentru domnia sa, probabil, într-un sertar, ferit de lumină, ca să nu se îngălbenească foile. În mod normal și legal, susțin specialiștii, ar fi fost ca cel mai mic număr al suprafeței portante, recte 32 PCN, să fie publicat de urgență pe forumurile de specialitate ale Autorității Aeronautice Civile Române, astfel încât toți operatorii aerieni să știe ce riscă, în cazul în care avioanele sunt cu mult mai grele decât suprafața portantă a pistei de pe ”Traian Vuia”. E cert faptul că, dacă aceste cifre ar fi fost publicate în secunda doi, s-ar fi iscat o adevărată isterie în rândul aviației civile și comerciale, intrucât de la o zi la alta, ratingul AIT ar fi căzut mai ceva ca si cotațiile bursiere, în vremuri de criză economică! Că lucrurile stau întocmai așa, s-a dovedit abia în 2010, când odată cu debarcarea lui Dan Idolu de la cârma AIT, a sosit si un control de la Ministerul Transporturilor, care a descoperit grozăvia ”secretizării inconștiente” ale celor două rapoarte de expertiză tehincă a pistei de pe ”Traian Vuia”. Instant, ministrul transporturilor de la acea vreme, Radu Berceanu, a ordonat publicarea de urgență a cifrelor reale ale suprafeței portante de pe AIT. Așa cum era de așteptat, imediat după ”transparentizare”, aeroportul bănățean, dar si Ministerul Transporturilor, a fost asaltat cu telefoane și faxuri de la zeci de companii aeriene, ba chiar și de la autoritatea europeană de reglementare aeronautică (ERA), care si-a manifestat ingrijorarea privind ”runaway safety concerns Timisoara Airport”.

    Soluții de compromis

    Așa se face că, timp de aproape 5 ani de zile, conducerea AIT, reprezentată de pesedistul Dan Idolu, deși știa realitatea suprafeței portante a aeroportului ”Traian Vuia”, a preferat sa tacă și să ascundă sub preș probleme de importanță vitală privind securitatea aeronavelor și pasagerilor. Unde mai pui că amble studii, atât cel de la IPTANA SA cât și cel de la ICERTRANS SA, au costat aeroportul bănățean o groază de bani, circa 180.000 RON! Concluziile autorităților sunt și ele pe măsură: ”…având în vedere ca institutul de cercetare, care a elaborat studiul respectiv, era un institut recunoscut și acreditat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Romană – AACR, la data când s-a luat la cunoștință despre o astfel de scădere a capacității portante, de la valoarea publicată (ne referim la pista de decolare-aterizare în special) PCN 49 la PCN 39, conducerea executivă a Aeroportului Timișoara trebuia să publice de îndată noua valoare, întrucât aeronavele cu ACN – „Aircraft Clasification Number” mai mare decât 39 nu aveau voie să opereze, putând pune în pericol siguranța zborurilor”. Așa că, în baza acestor constatări, Dan Idolu s-a ales și cu o plângere penală, sub o formă sau alta, pentru atentat la siguranța zborurilor. Până atunci, ca să nu reducă de tot activitatea AIT și să mai salveze ceva din cifra de afaceri, s-a luat decizia, în colaborare cu Ministerul Transporturilor, ca toate avioanele care aterizează pe ”Traian Vuia” și vin din direcția Remetea Mare, să fie obligate să facă un ”tur de onoare”, și să aterizeze dinspre Giarmata Vii, tocmai pentru că calea de rulare, cea de 2500 m, inaugurată in anii 60, are o suprafață portantă mai mare, decât ultima bucată de 1000 m, dată în funcțiune în 1980. Ce-i drept, până la reparații capitale asupra pistei, a fost o soluție tipic românească, singura legală, dar și una de compromis!

    Joc de rol

    Cum nimic nu e bătut în cuie în administrația românească, odată cu revenirea PSD la ciolan, Dan Idolu s-a întors la cârma AIT, undeva în vara lui 2012. Imediat după, a comandat un nou studiu tehnic privind suprafața portantă a pistei de pe ”Traian Vuia”, tot cu cei de la IPTANA SA, societate care, în urmă cu 6 ani, dăduse cea mai mică valoare la suprafața portantă a căii de rulare de pe aeroportul bănățean, recte 32 PCN, evident, pe ultimii 1000 metri dinspre localitatea Remetea Mare. Dacă la nivel de 2010, Ministerul Transporturilor a decis să publice în mediile de specialitate că pista AIT este de 39 PCN, la doi ani după, timp în care nu s-au efectuat niciun soi de reparații generale/capitale la calea de rulare, ci doar lucrări de întreținere/cosmetizare, IPTANA SA, în urma unor ”expertize tehnice aplicate”, îl fericește pe pesedistul Dan Idolu cu o cifră norocoasă de Bingo: 42 PCN! Evident, Idolu spune că la AIT totul este în regulă și că nu există niciun fel de probleme de siguranță, nici pentru avioane și nici pentru pasageri, cu atât mi mult cu cât ”nu s-au recepționat rapoarte sau plângeri din partea operatorilor aerieni, referitoare la cedări de structură a pistei, care să afeceteze capacitatea portantă, ci doar reclamații privind rugozitatea suprafeței pistei, care erodează mult prea repede cauciucurile aeronavelor, producând cheltuieli majore companiilor aeriene”. Același director al AIT susține că lucrurile sunt chiar mai roz decât par ele la prima vedere și asta pentru că, odată cu reinstalarea sa în funcție, ”s-a reluat demersul de reparare a suprafeței pistei, inclusiv așternerea unui strat asfaltic turnat la rece, eliminând astfel riscul de a se produce un eveniment aviatic, datorat suprafeței neconforme a pistei și eliminând riscul de a reduce rezistența structurii pistei”.

    Semne de întrebare

    Ce nu spune, însă, pesedistul Dan Idolu este faptul că, odată cu (re)antamarea celor de la IPTANA SA, care au concluzionat că starea tehnică a pistei de pe AIT s-a îmbunătățit, deși în ultimii șase ani nu au existat reparații capitatale la calea de rulare, societatea de expertizare tehnică s-a ales, aproape în același timp, și cu alte contracte interesante pe ”Traian Vuia”, evident, fără nicio legătură… cu cei 42 PCN: expertiză tehnică, studiu geotehnic, proiect tehnic reparații pistă, servicii evaluare oferte, studiu fezabilitate, servicii asistență și câte și mai câte. Până la urmă, ca să o vorbim direct, nu IPTANA SA e baiul cel mai mare pe Aeroportul Internațional Timișoara, ci maniera în care pesedistul Dan Idolu aruncă cu contracte halucinante înspre firme de partid, înspre parteneri de vânătoare, înspre rudele de gradul întâi ale unor înalți functionari din Consiliul Județean Timiș, înspre mass-media de casă, înspre fântâni, spații verzi și zeci de mii de panseluțe colorate și, nu în ultimul rând, toacă banul public pe servicii juridice, pe training de personal, pe evaluări psihologice și multe altele! Așa cum veti vedea în numărul viitor, toate firmele private, care sunt abonate la banii AIT, sunt lipite direct sau indirect de PSD Timiș sau de membri acestei formatiuni politice, fie fac parte din cercul relational sau de loasir al directorului Dan Idolu. Și atunci, nu are dreptate consilierul Ciprian Jichici, membru in CA al AIT, cand spune ca aeroportul ”Traian Vuia” nu are parte de un management potrivit, pentru ca banii se scurg cu prea multa usurință printre degete?!?

  13. Nimic despre Elena Udrea si conexiunile PDL din Timis – AlinPopoviciu/Trica-CFR ? Elena Udrea s-a decis să investească, alegând domenii în care se pot face afaceri bănoase cu statul; firmele sunt înregistrate în Bucureşti, Sălaj şi Timiş , TIM RAIL CARGO SRL Dumbrăviţa, judeţul Timiş (J35/1222/2013; CUI 31628685), această societate a fost înfiinţată în mai 2013, de către BEJENARU ALEXANDRU (n. 23.06.1986) şi DRĂGHIEA EMANUELA (n. 29.03.1980), iniţial fiecare deţinând câte 50% din capitalul social. Ulterior, în firmă au mai fost cooptaţi alţi trei asociaţi: TRICĂ ADRIANA MIRELA (n. 14.03.1975), PERESCU LUCIAN EUGEN (n. 22.11.1968) şi UDREA ELENA GABRIELA (n. 26.12.1973), în prezent fiecare din cei cinci asociaţi deţinând câte 20 de procente din capitalul social.

    Funcţia de administrator al firmei este deţinută de DRĂGHIEA EMANUELA. Societatea are ca obiect de activitate „Transporturi de marfă pe calea ferată”, iar bilanţul încă nu a fost făcut public de către Finanţe.

    Se poate spune că, prin intermediul firmei TIM RAIL CARGO SRL Dumbrăviţa, Elena Udrea mai este implicată într-o societate: RAIL OPERATOR CEREAL SRL (J35/2107/2013; CUI 32136630). Această firmă a fost înfiinţată în august 2013, este specializată pe „Depozitări” şi a fost fondată de TIM RAIL CARGO SRL (75%) şi persoana fizică PINTILIE GABRIELA (25%). De administrarea acestei societăţi se ocupă tot DRAGHIEA EMANUELA. Aceasta din urmă mai figurează ca asociat în alte două firme: MANAGEMENT F & M SRL (J35/3406/2007; CUI 22416098) şi METAL BUILDING MANAGEMENT SRL (J35/1289/2012; CUI 30249390), ambele înregistrate în judeţul Timiş….. Deşi legea spune că declaraţiile de avere şi de interese trebuie actualizate de fiecare dată când se înregistrează modificări, niciuna dintre societăţile la care Elena Udrea figurează ca asociat nu este menţionată în documentele depuse la Camera Deputaţilor şi publicate pe site-ul cdep.ro.

  14. Aeroportul Internațional Timișoara, un experiment pesedist (ne)reușit (II)!

    După demiterea lui Daniel Iulian Idolu din funcția de director general al Aeroportului Internațional Timișoara de către ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu, la data de 7 decembrie 2009, pesedistul, împreună cu un grup de prieteni și rude – angajați sau colaboratori ai AIT – s-au apucat de afaceri pe segmentul de “formare profesională”.

    Aeroportul Internațional Timișoara, un experiment pesedist (ne)reușit (II)!

    Biznisul a fost pus pe roate cu ajutorul nemijlocit al directorului aeroportului din Cluj, David Ciceo, prieten apropiat al lui Daniel Idolu. David Ciceo este președintele Asociației Aeroporturilor din România, un ONG în care sunt asociate 14 aeroporturi civile și un număr de 7 societăți comerciale, evident toate abonate la diverse contracte cu unitățile aeroportuare românești.

    Celula de criză

    Ciceo l-a numit pe Daniel Idolu manager al proiectului POS DRU “Formare profesională în transportul aerian: securitatea în muncă și protecția mediului în utilizarea tehnologiilor moderne”. Durata proiectului a fost stabilită și aprobată pe o perioadă de 30 de luni, iar valoarea totală cuantificată a fost de 5.987.031 RON, așa cum rezultă din contractul POSDRU/81/3.2/S/59569. Ulterior, după acești pași mărunți, Idolu și-a numit și echipa de apropiați, cu care a încasat bani frumoși, ca și experți formatori. Așa se face că, din ”echipa de șoc” al lui Daniel Idolu, formată din 12 membri, au făcut parte 4 angajaţi ai Aeroportului Internaţional Timişoara – Traian Vuia: Dan Idolu, director general al AIT – manager proiect, Avram Peianov Sava Milan, consilier juridic al AIT până în 2010, Bogdan Faur, economist AIT – expert activitatea A1 și membru al comisiei de elaborare strategie de formare profesională la aeroporturile din România, Grigorii Doroşenco, coordonator birou resurse umane AIT – coordonator activitatea A2/formare profesională autorizare cursuri, organizarea şi furnizarea programelor de instruire. Trebuie menționat că Bogdan Faur este nepotul lui Idolu, Peianov este rudă cu actuala șefă a compratimentului juridic al AIT, audiată și ea împreună cu Idolu pentru neregulile din contractele din primul său mandat de director, iar Grigorii Doroşenco este fost angajat de bază al companiei Carpatair. Practic, Doroșenco este omul care asigura legătura și fluxul de informații din ambele părți, adică dinspre compania moldovenească înspre AIT si invers, asta după ce managerul Carpatair, Nicolae Petrov și Daniel Idolu au intrat în conflict, iar între cele două entității au început să curgă acuzații vizavi de datorii reciproce, contracte dubioase și favorizarea concurenței. Vizavi de concurență, Petrov a acuzat managementul lui Idolu că a favorizat, prin tarife și sub pulpana unor contracte de publicitate, compania low cost WizzAir, lucru care explică și prezența operatorului pentru WizzAir, Menzies Aviation, printre membrii Asociației Aeroproturilor din România.

    Idolu, un trainer european

    În perioada cât a fost tras pe linie moartă, adică între 7 decembrie 2009 și 18 iunie 2012, Idolu și echipa au ținut cursuri de formare profesională pe aproape toate aeroporturile din România, chiar și pe cele falimentare, încasând onorarii frumoase din bani europeni. Totuși, Idolu a avut însă “embargo” la cursuri, chiar la fostul său loc de muncă, adică pe Aeriportul Timișoara, unitate condusă la acea vreme de Cornel Sămărtinean, atualemente deputat în Parlamentul României. Oricum, odată cu revenirea pe funcția de director al AIT, însă ca interimar, Daniel Idolu a făcut un flic-flac mortal și a reușit să prelungească perioada de finalizare a proiectului POS DRU, evident pentru a mai încasa bani din “formarea profesională” a angajaților de pe aeroprotul timișorean. Interesul său era de a avea cât mai mulți cursanți, motiv pentru care s-au ținut cursuri de la directori de direcții și până la femeile de serviciu. Nu e glumă, pentru că însuși Idolu a recunoscut, la conferința regională de la Timișoara, din 14 decembrie 2012, că: “…jumătate din persoanele care au făcut aceste cursuri sunt femei. Au fost instruiți de la manageri la femeile de serviciu. De obicei mergeau la cursuri persoane din middle și top management, iar acum au participat și oameni cu opt clase. De exemplu, a fost un curs special pentru femeile de serviciu, care fac curățenie în aeronave. Acesta este marele câștig adus de proiectul pe care îl desfășurăm, și anume că am integrat toate categoriile de instruire din rândul personalului. Oamenii se simt implicați, au avut ocazia să cunoască colegi de pe alte aeroporturi”. Ceea ce nu știa lumea era că, la această conferință regional, Idolu se exprima în dublă calitate, cea de manager de proiect al Asociației Aeroporturilor din România, dar și de proaspăt revenit director al AIT. Adică, de plătitor al unor servicii, sub o forma indirecta, dar și de încasator al unor bani europeni!!!

    Banii europeni, disponibilizați

    Zecile de mii de euro, cheltuite pe pregătirea personalului de la Aeroprotul din Timișoara, pentru care s-a și prelungit perioada proiectului, au fost însă bani pe care pesedistul Idolu i-a aruncat în vânt, cu bună știință. La nici două săptămâni după încheierea proiectului, pe motiv că situația financiară a Aeroportului Timișoara era în declin, invocând datorii reale dar și fictive ale Carpatair către AIT, directorul Daniel Idolu a început un masiv val de concedieri. Primii dați afară au fost angajații incomozi, aduși de către fostul director Cornel Sămărtinean. Au urmat și alții, pe rol fiind aproape 100 de procese, în care foști angajați au dat în judecată conducerea de pe ”Traian Vuia”. Ulterior, în mai 2014, cei care au câștigat procesele au fost reangajați, ce-i drept doar temporar pentru că, după o lună de zile, în stil social-democrat și în plin avânt de protectie socială, aceștia s-au trezit din nou fără serviciu, pentru că același director Idolu a hotărât desfințarea posturilor acestora. Bătaie de joc! Tocmai de aceea, oamenii au dat din nou în judecată aeroportul, la această oră fiind pe rol peste 30 de astfel de procese în instanțele timișene.

    Astfel, deliberat și cu bună știință, Idolu a “ars” câteva zeci de mii de euro pentru formarea profesională a unor oameni, pe care știa că îi va concedia, imediat după încheierea celebrului proiect POS DRU, finanțat din fonduri europene! Și ca să nu existe dubii, în prezent, mai multe instituții de control, cercetează modul în care Daniel Idolu, împreună cu echipa sa, au folosit banii europeni din proiectul de formare profesională, pe segmentul de transportul aerian. Sunt vizate modul în care s-au contractat anumite servicii, cuantumul nejustificat de mare ale unor prestatii hoteliere și de catering și, nu în ultimul rând, dacă banii europeni din POS DRU au fost direcționați, în mod deliberat, către firme de casă sau prietene ale directorului AIT, Daniel Idolu.

    ANI și OLAF, bară la bară

    Fără doar și poate, maniera ”elegantă” a directorului AIT, Daniel Idolu, ne referim aici strict la disponibilizările în masă, dispuse la nicio lună de zile de la reangajarea pe baza unor sentințe judecătorești definitive și irevocabile, au făcut ca cei nedreptățiți să-l pârască pe pesedist la Agentia Națională de Integritate și, nu în ultimul rând, la OLAF, recte Divizia Antifraudă a UE. ”În virtutea funcției publice pe care o ocupă Daniel Idolu – director general al S.N. Aeroportul International Timișora, presedinte al Consiliului de Administratie al AIT, vicepresedinte al Asociatiei Aeroporturilor din Romania, salariat al S.C. DDI Consulting SRL Timisoara si, nu în ultimul rând, manager proiect in cadrul Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 – ia decizii sau participă la luarea unei decizii cu privire la care are și un interes personal, în speță semnalăm că, în cadrul proiectului Formare profesională în transportul aerian, proiect al carui obiectiv este instruirea si dezvoltarea pregatirii profesionale specifice a angajatilor din transporturile, programul de formare furnizat se desfasoara prin intermediul firmei SC DDI Consulting SRL, al carei administrator este sotia numitului, doamna Idolu Dorina. Mai mult decat atat, din echipa de management al proiectului fac parte si rude ale domnului Idolu, respectiv: domnul Faur Bogdan – expert din echipa de management, nepot al domnului Idolu si, mai nou, angajat al Aeroportului Timisoara. Pe de alta parte trebuie mentionat si faptul ca o conditie a pastrarii statutului de angajat la S.N. Aeroportul Interrnational Timisoara – Traian Vuia S.A. a fost si obligativitatea participarii la cursurile din cadrul acestui proiect. Se poate lesne observa si un alt aspect, faptul ca diploma de formator a doamnei Idolu Dorina este semnata de insusi sotul acesteia, in “calitate” de presedinte al Comisiei de autorizare?!. La o tentativa de a afla cine sunt lectorii din cadrul proiectului, raspunsul este mai mult decat simplu – lipseste cu desavarsire…probabil tocmai din dorinta de a ascunde informatiile relevante si anume acelea ca lectorii sunt angajatii firmei DDI Consulting iar fondurile sunt deturnate inspre firma mentionata”, se arată în plângerea angajaților AIT către ANI și OLAF.

  15. Rămânând în același cadru al contractului de marketing, încheiat între Aeroportul Timișoara și compania WIZZ, conform căruia instituția de stat s-a obligat să achite firmei private, strict pentru promovare și reclamă, suma de 2.5 milioane euro, în urma verificărilor efectuate de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului Timiş din anul 2010, a fost încheiat Raportul de Inspecţie Fisală nr. 3024/17.03.2010. Poate domnilor de la dna daca tot ati fost pe la aeroport ati luat si aceste documente. Un contract de 2.500.000 euro FARA LICITATIE si voi cautati licitatii de baruri? Romania Trezestete!

  16. Încă de pe atunci, reprezentanţii DGFP Timiş au precizat că AIT ”nu îndeplineşte condiţiile de deductibilitate pentru întreaga sumă de 849.549 lei, reprezentând TVA, aferentă prestaţiilor de servicii marketing cu WIZZ, întrucât nu deţine un memoriu de necesitate, care să justifice aceste servicii”. Cert e că împotriva concluziilor celor de la DGFP Timiș, instituția aeroportuară a depus contestaţie în instanţă, aceasta fiind respinsă de Curtea de Apel Timișoara, care a motivat că AIT „nu potate valorifica în beneficiul său necesitatea angajării cheltuielilor de plată a sumelor facturate de WIZZ Air Kft Ungaria în baza contractului de marketing nr. 835/DC/30.07.2008”. Practic, atât DGFP Timiș cât și Curtea de Apel Timișoara au împărtășit aceleași concluzii, motivarea fiind pe același raționament: Aeroportul Timișoara nu a primit aprobarea Consiliului de Administraţie pentru încheierea unui astfel de contract, necesitatea şi oportunitatea acestor servicii de marketing nu poate fi justificată și, nu în ultimul rând, pentru valoarea acestui contract, în sumă de 2.548.506,90 Euro, aeroportul nu deţine nici un document justificativ. În această speță, Aeroportul Timișoara a avut câştig de cauză, sentinţa nr. 3 din 16 mai 2012, emisă de Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie Cluj, stabilind că unitatea aeroportuară are de primit de la WIZZ suma de 2.452.619,61 Euro. Chiar dacă sentinţa a devenit definitivă şi obligatorie, Aeroportului Timișoara nu a pus-o în executare și nu a adus-o la îndeplinire, cel puțin până la data efectuării controlului Curții de Conturi, recte noiembrie 2013. Altfel spus, pesedistul Dan Idolu, în calitate de director al AIT, nu a mișcat niciun degetel ca să aducă 2,5 miloane euro în visteria instituției, mai exact, în visteria statului român! Desi au trecut aproape doi ani de zile de la decizia Curtii de Arbitraj de la Cluj! Pe de altă parte, în aceeași cheie, compania WIZZ a acţionat în instanţă Aeroportul Timișoara pentru neplata contractului de marketing, document semnat de pesedistul Dan Idolu, şi a avut câştig de cauză prin decizia civilă nr. 66 din 30 aprilie 2013, emisă de Curtea de Apel Cluj, Aeroportul Timișoara fiind obligat la plata sumei de 2.548.506,90 Euro.

  17. Indiciile cu privire la posibilele fapte penale, se arată în raportul de control, rezultă din modul în care a fost încheiat contractul de marketing, fiind foarte avantajos pentru compania WIZZ dar foarte păgubos pentru Aeroportul Timisoara. Mai mult, afirmă organele statului, acest detaliu trebuie ”coroborat cu faptul că nici la această dată Aeroportul Timișoara nu deţine nici un document justificativ pentru executarea serviciilor de marketing şi cu încercarea d-lui director general Idolu Iulian Daniel, de a transforma contractul de marketing într-un contract de comision”. În ce priveste cauzele şi împrejurările ce au condus la angajarea unor astfel de cheltuieli de marketing, adică 2,5 milioane euro, pentru care nu există nici un document justificativ, prin care să se poată proba executarea respectivelor servicii, concluziile raportului sunt simple, în această fază: ”încheierea unui contract de marketing prin încălcarea legislaţiei în materie, prin semnarea acestuia doar de către directorul general al Aeroportului Timisoara, dl IDOLU IULIAN DANIEL, fără aprobarea Consiliului de Administraţie, pentru executarea unor servicii de marketing despre care se cunoştea, încă de la data încheierii contractului, că WIZZ nu le va executata în favoarea unității aeroportuare românești, întrucât nu avea interes să-şi atragă concurenţa”. Cert e că, după cum veți citi în episodul următor, organele de control ale statului român au intrat și mai adânc în meandrele contractului de marketing dintre AIT și WIZZ, descoperind o adevărată complicitate și serpărie…
    Domnilor de la DNA poate va intereseaza……

  18. Carpatair

    Cate disconturi au primit carpatair in cei 14 ani de functionare pe aeroport, pai sa va spun ca e vorba de peste 30.000.000 euro. Bani furati de la statul roman si transferati in moldova si rusia. Petrov lasa gargara si da bani inapoi statului roman

Dă-i un răspuns lui Pentru judecatorul fara mila Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.