Conflictul între foştii membri ai legendarei formaţii Phoenix pare să nu se stingă prea devreme. După un text publicat recent de Nicu Covaci pe pagina lui de Facebook, Josef Ioji Kappl ne-a trimis un „răspuns provocărilor lui Covaci“, text pe care îl publicăm în întregime în cele ce urmează.
„Am sperat ca acest conflict apăsător dintre Nicu Covaci și foștii membrii ai legendarei formații Phoenix să fi ajuns la un final, o dată cu încheierea procesului provocat de Covaci însuși, mai ales că noi, pârâții am respectat și respectăm în continuare hotărârea tribunalului asupra interzicerii interpretării de către noi a pieselor Phoenix semnate de Covaci. Însă se pare că mă-nșel pentru că Nicolae Covaci-Haase, intenționează să redeclanșeze din nou conflictul lui personal cu foștii membrii ai legendei Phoenix, recurgând din nou la provocări, pentru a atrage din nou atenția publică, fiind conștient de faptul că scandalul este cea mai „ieftină“ reclamă (vezi textul postat de Nicu Covaci, la 23 mai a.c. în pagina FB Nicu Covaci). De aceea consider că este legitim să mă apăr dând răspuns acestor provocări, mai ales pentru că de data aceasta sunt la adresa mea. Mesajul textului este foarte clar: eu am vesta curată, iar vinovații sunt ceilalți. Citind cu atenție acest text, observăm că susnumitul se contrazice de la sine în mai multe rânduri. El afirmă la începutul textului că declarațiile compozițiilor Phoenix la UCMR, erau făcute de Ioji Kappl, lăsând impresia că acesta le făcea pe ascuns după propriu-i plac. Citat: „Așadar, având în vedere că albumele au fost declarate la UCMR de către Ioji Kappl și nu de mine, stau și mă întreb cum aș fi putut să îmi păcălesc colegii din formație, să fug la București și să înscriu piesele pe numele meu……….???“. Aici vreau să sesizăm următoarele: privind cu atenție acele formulare ale declarațiilor UCMR, scanate și atașate textului cu pricina, observăm că ele sunt doar ciorne, lipsindu-le ștampila UCMR-ului și semnătura angajatului UCMR-ului. Prin urmare acestea nu sunt cele originale depuse la UCMR! Iar pe la sfârșitul textului, Covaci scrie: „Mai trebuie să spun motivul: dintre toți, Ioji scria cel mai citeț și pe verso exista și portativul pentru linia melodică, prin urmare l-am rugat pe el să scrie declarațiile pe vremea aceea“. Cum adică? Covaci afirmă întâi că I.K. e vinovatul, pentru că el completa formularele de capul lui, ca după aceea să afirme că de fapt el este cel care l-a rugat pe I.K. să completeze acele formulare. Deci, lucru clar: Ioji completa formularele UCMR cu declarația compozițiilor Phoenix, nu de capul lui, ci de comun acord cu colegii din trupă, din simpul motiv, pentru că scria citeț și mai știa să scrie și note, spre deosebire de Covaci 🙂 Așa că nu-nțeleg unde-i minciuna cu picioare scurte de care vorbea Covaci în textul lui?
În altă ordine de idei, Nicu Covaci a încercat pe la-nceputul anilor 2000 să-mi achiziționeze compozițiile spunându-mi că îmi va plăti el personal drepturile de autor pentru piesele Phoenix compuse de mine. Ce noroc pe capul meu că NU i-am semnat acel act, prin care-mi cerea acest lucru. Când mă uit la acel act, pe care l-am păstrat, mă apucă și astăzi râsul și mă trec totodată și fiorii cu gândul la planul lui ascuns. Dacă acceptam să-i semnez acel act, Covaci putea probabil să-mi interzică prin acel proces interpretarea compozițiilor mele proprii, el deținând dreptul asupra lor. Covaci încearcă să-și demonstreze nevinovăția, discreditându-și foștii colegi. Dacă el se consideră nevinovat, atunci mă-ntreb de ce a recurs la o faptă pe care n-o va putea nega niciodată! Este vorba de declarațiile pieselor „Ciocârlia“ (cu titlul schimbat în „The Lark“) și „Balada lui Ciprian Porumbescu“ (cu titlul schimbat în „Ballade for you“), drept compoziții proprii, la GEMA (Uniunea compozitorilor din Germania). Declarații la GEMA, ca de fapt și la UCMR-ADA sunt acceptate numai cu semnătura originală a compozitorului, deci Covaci nu va putea da vina pe editor sau pe alții, pentru că le-a semnat în mod conștient.
Fotografiile alăturate sunt dovezile care vorbesc de la sine. Aici este vorba nu de oarecare piesulețe ci de opere muzicale care fac parte din Patrimoniul Național! Dacă Covaci declara aceste piese ca prelucrări, era totul în ordine. Dar așa nu există nici o scuză!
Oarecum îi înțeleg amarul și supărarea cauzate de faptul că n-a reușit să ne nimicească prin acel proces penibil, prin care visa că vom pieri fără dreptul de interpretare a pieselor Phoenix semnate de el. Oricum erau doar 3-4 piese care se cântau în concertele Pasărea Rock, pe lângă alte 20 de piese proprii din repertoriul ei. Însă Pasărea Rock își continuă zborul și fără acele 3-4 piese pe care le-a șters de mult din repertoriul ei, pentru că și-a găsit un drum nou, perpetuând cu succes tradiția legendei, nu numai prin creațiile anilor ’70 ca: Vasiliscul și Aspida, Sirena, Pasărea Calandrinon, Filip și cerbul, Uciderea balaurului, Pasărea roc…and roll, Muzică și muzichie, Dansul codrilor (compoziții I.Kappl) și Andrii Popa (compoziție M. Baniciu) ci și prin creații recente ca: Legenda, Praznic năprasnic, Călușandra, Hora fără de hotar, Pe Argeș în jos, Zoreaua, Epitaf, Fagul și iedera (compoziții I. Kappl) și Origine (compoziție M. Baniciu). Vor mai urma Răpirea miresii, 2 remake-uri Mircea Baniciu și o piesă instrumentală Frescă pitorească). DAR TOATE ACESTEA LE FACEM CU RESPECT ȘI DĂRUIRE, FĂRĂ AROGANȚĂ ȘI FĂRĂ PRETENȚIA DE A EGALA CEEA CE AM CREAT ÎN ANII ’70!“, spune Josef Ioji Kappl.
Ar trebui sa fie mai prietenosi oamenii astia. La urma urmei fara Nicu Covaci ar fi fost niste anonimi. Intradeva Kapll a fost genial. Dar sunt mii din pacate ca el si care nu fac absolut nimic. Iti trebuie ceva mai mult. O inspiratie, un moment care sa sincronizeze astrele. Vad ca peste tot Covaci este ignorat, eliminat din carti, interviuri,. etc. O fi intradevar un imputit, dar el e singurul care a contat in aproape 50 de ani de comunism. Restul sunt bullshituri. Si la urma urmei el a fost cel care a pierdut tot.
Nu mai stiu ce să cred ,lupta asta nesfîrsită dintre Covaci si restul trupei pare fără sfîrsit ,Am citit si declaratia lui Covaci si am rămas cu un gust amar , si cu neîncrederea unui consens între părti, într-un viitor apropiat .La cît de multe acuze îsi aduc ambele tabere mă îndoiesc .Pe de altă parte faptul că au fost împreună si si-au adus aportul toti ,sau aproape toti,la compozitia unor piese , nu-i înteleg înversunarea lui Covaci.Oricum el a fost întemeetorul trupei si a avut o contributie însemnată la aproape toate piesele si cred că merită toate laudele pentru că PHOENIX este cea mai titrată trupă rock,din Romania, dar mi se pare un pic prea dictator,prea înversunat pe cei care ,alături de el ,au scris istoria trupei Acum, noua fanilor, nu ne mai rămîn decît înregistrările cu ei ,împreună.Că de concert împreună nu cred că poate fii vorba în curînd.Dar eu ,noi, fani sperăm.
Un nou proces pe agenda lui Nicu Covaci !
Scos din sărite de succesul pe care se pare că o să-l aibă “Pasărea Rock”, proiectul foştilor colegi, haiducul a declarat că nu se lasă până nu dă în judecată legenda păsării Phoenix.
“Îşi permite să poarte numele trupei pe care am reuşit s-o fac muci în ultimele două decenii; păi, eu m-am luat de toată lumea, aiurea, degeaba ? Nu uitaţi că în cartea mea -EU, ÎNSĂ EU – după ce i-am făcut de rahat pe toţi, subliniind, modest, toate meritele mele personale, am bătut toţi salvamarii de pe litoral şi am cotârcit toate admiratoarele venite la noi la hotel.”
În timp ce picta o trotinetă de dimensiunile casei poporului, artistul, ca să demonstreze că nu glumeşte, ne-a arătat cuţitul de scafandru care mai poartă, şi acum, urmele gâtului lui Ţăndărică.
“Urmează volumul doi – EU, ÎNSĂ EU, în care povestesc cum mi-am caftit colegii, cum am luat toţi banii de la un stadion plin, în Constanţa ( eram persecutat, pe vremea aia, după cum se ştie). Mai lucrez la nişte cântece noi; dobitocii ăştia de la Jethro Tull n-au mai scos nici o piesă, să mai pot compune şi eu un Mugur de fluier” ni s-a confesat rebelul.
L-am întrebat, cu sfială, ce crede despre noua pasăre; “Dacă nu-s eu pe scenă, să ameninţ sunetistul cu bătaia, n-au nici un viitor”.
La sfârşit, că tot bătusem atâta drum, s-a înduioşat şi ne-a mărturisit că, după ce termină procesul cu moaştele lui Nicolaescu, dă în judecată statul Arizona.
P.S. Impresionat de înverşunarea veşnicului răzvrătit, Beethoven a chemat în instanţa toate filarmonicile de pe mapamond; “Numai eu am voie să cânt Oda Bucuriei”, a declarat compozitorul…
Genial, Răzvan Teodorescu!
Genial, Răzvan Teodorescu! 🙂
„Origine” (compoziție M. Baniciu) nu este o creatie recenta cum zice Ioji Kappl, caci piesa este din anii 70, se numea „Din Apuseni, din rasarit”. Baniciu nu prea mai creeaza nimic nou de vreo 3 decenii… Sau daca le creeaza, le tine pentru el.
Una peste alta, anul asta s-a mai ingropat securea, caci peste 2 saptamani, la premiera de gala a documentarului „Phoenix. Povestea”, vor fi prezenti 4 dintre cei 5 membri ai „formulei de aur”. Il asteptam inca si pe al 5-lea, Ioji Kappl, pentru a nu face nota discordanta… A fost parte din poveste, cu bune si rele, si e pacat sa ramana deoparte acum doar el, asa de nebun, cand toti ceilalti au facut pace, cu intelepciune.