Vaporașele ȚEAPĂ. Deși administrația Timișoarei susține că face eforturi pentru ca vaporetto...

Vaporașele ȚEAPĂ. Deși administrația Timișoarei susține că face eforturi pentru ca vaporetto să poată naviga pe Bega, documentele oficiale dovedesc contrariul

1
DISTRIBUIȚI

7.000.000 de lei este suma plătită de Primăria Timişoara, din bugetul local, pentru achiziţia a şapte vaporaşe cu care ar fi trebuit să se realizeze transportul în comun pe Bega. Cumpărate ca şi contribuţie a administraţiei locale la proiectul de reabilitare a malurilor Begăi, ambarcaţiunile stau trase la mal din toamna anului trecut. Asta pentru că atunci când le-au cumpărat, funcţionarii din Primăria Timişoara au uitat să verifice dacă legea le permite să pună în circulaţie în mod legal vaporaşele.

Contractul pentru achiziţia de vaporaşe a fost semnat în luna octombrie a anului 2015,iar ambarcaţiunile livrate de firma Spat Yard au fost inaugurate cu fast de ziua primarului Timişoarei, Nicolae Robu, în iunie 2016.

Vaporaşele au fost şi botezate de primarul Robu cu numele a şapte personalităţi istorice: Burebista, Decebal, Traian, Glad, Huniade, Savoya si Economu. Preţ de câteva luni, cele şapte vaporaşe au fost folosite pentru transportul public pe Bega, însă doar „la cerere”, iar RATT a întârziat lansarea unui serviciu de transport în comun contra cost. După luni întregi de explicaţii, directorul RATT, Ioan Goia, și primarul Nicolae Robu au admis că …legislația nu permite efectuarea transportului în comun pe Bega, deoarece canalul este în patrimoniul Administrației Bazinale de Apă Banat. Șeful instituției, Titu Bojin, a explicat că deși primăria și RATT cer să le fie cedat dreptul de administrare asupra porțiunii cuprinse între Uzina de Apă şi Podul Modoş, acest lucru nu este posibil din punct de vedere legal.

Autoritatea de Navigație, problema cheie

Mai exact, vaporaşele nu pot circula legal pe Bega din cauză că nu există o structură de administrare a căii navigabile care să poată reglementa acest lucru. Primarul Nicolae Robu susţinea însă anul trecut că de fapt situaţia nu stă chiar aşa. „Noi facem toate diligențele așa cum le-am făcut și până acum. Din partea guvernului se poate rezolva. Mie mi-a spus domnul director Chiș (n.r. – Culiță Chiș, directorul Direcției Tehnice din cadrul Primăriei Timișoara) că de fapt s-a ajuns la concluzia că RATT îndeplinește toate condițiile pentru a gestiona navigarea pe Bega fără să mai fie nimeni de acord și că de la primăvara se va întâmpla asta”.

În prezent, Robu îşi menţine afirmaţiile.


„Se pare că avem posibilitatea să le dăm drumul, dar bine ar fi să se înfiinţeze, dar asta nu putem face noi, guvernul trebuie să facă asta şi cu ajutorul Apelor Române să se înfiinţeze acea agenţie de administrare a canalului navigabil. Autoritatea de Navigaţie Română există, ea are o reprezentanţă şi aici care ţine de regionala de la Turnu Severin, dar pe lângă această autoritate care are o mulţime de prerogative trebuie să existe şi o autoritate de administrare a canalului navigabil care să facă nişte lucruri importante pe care le poate face şi autoritatea până la urmă, şi anume, să asigure semnalizarea, să verifice dacă dimensiunea ambarcaţiunilor este în acord cu specificul canalului, să asigure şi un nivel de curăţenie corespunzător al canalului în sensul să nu existe pe el diferite obiecte plutitoare care să afecteze navigarea – cam astea sunt prerogativele acestea entităţi de administrare, numai că ea nu poate fi creată de noi, că dacă putea fi creată de noi deja o aveam de mult timp”, a declarat Nicolae Robu în 7 martie.

Minciuna dovedită de actele RATT

Deşi conducerea RATT a anunţat că va purta discuţii cu Ministerul Transporturilor pentru înfiinţarea structurii de administrare a căii navigabile, compania de transport public nu a făcut niciun demers în acest sens, asta cu toate că are ambarcaţiunile în patrimoniu.

PRESSALERT a cerut în baza Legii 544 corespondenţa dintre RATT şi Ministerul Transporturilor privind punerea în circulaţie a vaporaşelor. Ziarul nostru a primit o singură adresă, din 21.11.2016 prin care RATT primeşte de la Minsiterul Transporturilor, prin Autoritatea Navală Română, autorizaţia de a naviga cu vaporaşele şi a face transport în comun. Toţi actorii implicaţi susţin că ar fi discutat cu conducerea ministerului care refuză să deblocheze situaţia, însă nimeni nu poate prezenta vreo dovadă în scris a comunicării. În schimb, atât RATT cât şi Primăria Timişoara susţin că Ministerul Transporturilor nu vrea să rezolve problema.

Şeful Administraţiei Bazinale a Apelor Banat, Titu Bojin, a explicat, pentru PRESSALERT că a trimis o adresă la Ministerul Transporturilor pentru a vedea cum se poate debloca situaţia vaporaşelor, asta pentru că ABAB ar fi cea mai potrivită să gestioneze structura necesară pentru ca vaporaşele să circule legal. În curând, Bojin va merge personal la Bucureşti pentru a încerca să deblocheze situaţia în care se află Primăria Timişoara şi RATT, pentru că nu au verificat legislaţia înainte de a face achiziţii.

1 COMENTARIU

Dă-i un răspuns lui Mihai Mihaila Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.