Ca și anul trecut, părinții au recurs din nou la șmecheria vizei de flotant pentru a-și înscrie copiii la școlile preferate. Astfel, unitățile de învățământ de elită se plâng că se confruntă cu mari probleme.
Copiii care împlinesc vârsta de șase ani până la data de 31 august 2018 au putut fi înscriși, în data de 8 martie, în clasa pregătitoare. Inspectoratul Școlar Timiș comunică faptul că, la nivelul județului nostru, au fost propuse 280 de clase pregătitoare, în care pot fi înscriși peste 6.100 de micuți. Suficiente pentru ca niciun copil să nu rămână pe dinafară, ne-a declarat Aura Danielescu, inspectorul școlar general al județului Timiș.
La fel ca-n anii precedenți, legislația prevede că părinții își pot înscrie copilul la școala de care aparțin, de circumscripție, care se află în apropierea domiciliului. Totuși, nu puțini sunt părinții din Timișoara care nu doresc să-și înscrie copilul la cea mai apropiată unitate de învățământ, la care este arondată strada pe care locuiesc, ci la o școală de prestigiu aflată, de obicei, în centrul orașului.
Astfel, în urmă cu câțiva ani, părinții au descoperit o scăpare în metodologia de înscriere în clasa pregătitoare, așa că au început să-și facă vize de flotant în apropierea școlilor preferate, cu ajutorul cărora pot să-și dea micuțul la unitatea de învățământ dorită. Potrivit datelor furnizate de Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara, dacă în luna decembrie a anului trecut au fost eliberate 378 de vize de flotant, iar în ianuarie – 362, în luna februarie a acestui an, numărul acestora a fost de 507.
Unii dintre părinți apelează la rude, prieteni sau cunoștințe care locuiesc pe străzile arondate școlii preferate pentru a obține viza de flotant, iar ceilalți sunt dispuși să plătească pe cineva care să-i ia în spațiu. Așa se face că, de la începutul acestui an, site-urile cu anunțuri de mică publicitate sau diferite grupuri de pe Facebook pentru mămici abundă de mesaje ale unor părinți care caută pe cineva care să-i ajute cu viza de flotant, contracost.
Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Timiș, anul trecut, opt școli au fost cele mai „vânate” de părinții din Timișoara, unde numărul claselor pregătitoare a fost suplimentat și cu cinci într-o singură unitate de învățământ. Asta pentru că niciun copil care are domiciliul sau reședința pe străzile arondate școlii nu poate fi respins la înscriere. Este vorba de Școala Gimnazială Nr. 24, Școala Gimnazială Nr.7 , Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau”, Școala Gimnazială Nr. 19, Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, Colegiul Național Bănățean și Liceul Pedagogic „Carmen Sylva”.
Cursuri după-amiaza
Părinții care apelează la șmecheria vizei de flotant pentru a-și înscrie copiii în clasa pregătitoare la școala preferată le dau mari bătăi de cap unităților de învățământ de elită din Timișoara. Asta pentru că spațiul acestor școli este limitat.
Cerasela Bociu, directorul Liceului Teoretic „Grigore Moisil”, ne-a declarat că, anul trecut, au fost propuse patru clase pregătitoare, pentru 100 de copii, dar au fost realizate șase, pentru că 148 de micuți înscriși aveau domiciliul pe străzile arondate școlii și nu au putut fi refuzați. În aceste condiții, pentru a-i primi pe toți micuții din clasa zero, elevi de la mai multe clase de-a IV-a au fost mutați la cursuri după-amiaza, pentru că școala nu are săli suficiente, fiind supraaglomerată.
„Și în acest an am propus patru clase pregătitoare, dacă vin mai mulți copii, nu avem loc, nu avem spațiu de școlarizare pentru mai multe clase. Probabil că vom lua o decizie la nivelul consiliului de administrație și împreună cu consiliul profesoral de a aduce alte clase în program de după-amiază. Obligatoriu trebuie să-i primim pe toți copiii din circumscripție. Anul acesta, funcționăm cu patru clase de clasa a IV-a după-amiaza și o clasă a III-a. O să mutăm anul acesta și alți elevi de clasa a III-a după-amiaza dacă va trebui să suplimentăm numărul de clase pregătitoare”, a afirmat Cerasela Bociu.
Directorul Liceului Teoretic „Grigore Moisil” spune că această practică a părinților de a apela la viza de flotant încurcă foarte mult școala, plus că micuților de la clasele formate în plus nu le pot fi oferite condiții optime.
„Noi nu le putem oferi spațiul necesar desfășurării cursurilor, nu le putem oferi nici cadre didactice titulare, așa că suprapopularea claselor, a numărului de clase, a efectivelor de elevi nu conduce la un lucru bun. Noi atât avem capacitate, pentru patru clase pregătitoare putem să oferim condiții optime, putem să oferim titularii noștri, cadre didactice titulare, profesioniste. Pentru celelalte care vin în plus nu mai putem să oferim nimic, numai spații pe care suntem obligați până la urmă să le punem la dispoziție, în defavoarea altor elevi, care trebuie să schimbe programul de lucru și de învățat, care trebuie să se adapteze acestor noi condiții impuse de mișcarea asta puternică de obținere a vizelor de flotant pentru a intra într-o anumită școală”, a precizat Cerasela Bociu.
Directorul Liceului Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara consideră că singura soluție ar fi modificarea metodologiei de înscriere și le atrage atenția părinților că posturile pentru clasele pregătitoare în plus sunt ocupate, de obicei, de absolvenți de liceu pedagogic, fără experiență.
„Numărul de clase este la limită”
Sorin Ionescu, directorul Colegiului Național Bănățean din Timișoara, o altă unitate de învățământ preferată de părinții, ne-a declarat că școala a propus, la fel ca în anul precedent, patru clase la secția în limba română și o clasă la cea cu predare în limba germană.
Anul trecut, numărul claselor la secția română a fost suplimentat cu două, iar la cea în limba germană s-au înscris 41 de candidați, însă au fost admiși 25, pentru că micuții au primit un test de limbă, nefiind obligatorie circumscripția școlară.
„Cu o clasă, două în plus să zicem că ne vom înghesui și găsim o soluție în acest an. Partea proastă este dacă depășim mai mult de două clase pregătitoare în plus, atunci nu știu ce-o să facem. Prefer să nu mă gândesc în momentul de față, pentru că numărul de săli este deja la limită. De trei ani am renunțat la cursuri după-amiază, iar pentru noi este extrem de benefic. Și în acest an trebuie să fie prioritară rămânerea de dimineață a tuturor claselor. Desființăm inclusiv biroul directorului dacă trebuie și toți copiii trebuie să vină de dimineață”, a afirmat Sorin Ionescu.
Totodată, directorul Colegiului Național Bănățean consideră că practica vizei de flotant reprezintă un „viciu” al metodologiei de înscriere, pe care părinții îl exploatează.
„Este normal până la urmă ca părinții să-și dorească ce este mai bine pentru propriul copil. Fiecare părinte consideră educația ca o investiție și atunci automat este normală și această presiune. Problema este că indiferent ce precizări aduci, la un moment dat vei nemulțumi sau vei crea niște restricționări. De exemplu, nu aș putea să fiu de acord cu ideea unor testări, pentru că sunt foarte mici și atunci indiferent ce criteriu ai pune, oricum este un criteriu subiectiv. Noi avem personalul 100% calificat, mai avem și avantajul că suntem un liceu în centrul orașului, avem un anumit statut și un anumit prestigiu. Există și o dorință a cadrelor didactice de a veni să lucreze la Colegiul Național Bănățean. Problema principală este legată de spațiu, nu de personal”, a mai precizat Sorin Ionescu.
ISJ Timiș, apel la calm
Aura Danielescu, inspectorul școlar general al județului Timiș, atrăgea atenția, cu puțin timp înainte de startul înscrierilor, că și în acest an unii părinți ar putea aglomera anumite unități de învățământ din Timișoara, astfel că vor apărea o serie de probleme care i-ar putea afecta chiar pe cei care apelează la metoda vizei de flotant.
De asemenea, inspectorul școlar general al județului Timiș spunea că s-ar putea ajunge ca micuții care acum sunt înscriși în clasa pregătitoare să meargă la cursuri de după-amiază când vor fi în clase mai mari, din cauza supraaglomerării unităților de învățământ de prestigiu.
„Le recomand părinților să meargă cu calm spre unitățile de învățământ, să aleagă ce este mai bine pentru copilul dumnealor, să gândească nu doar pe moment, ci să aibă o viziune pe un termen cel puțin mediu de timp, să se gândească că aleg o unitate de învățământ într-un termen mai lung, nu pe termen scurt, iar în momentul în care ajung acolo unde își doresc, s-ar putea peste un an, doi sau chiar trei ani să ajungă să lucreze pe două schimburi din cauza aglomerării. Acest lucru ar putea fi un impediment pentru ei și ceva ce nu și-au dorit pentru propriul lor copil. Cred că este firesc să creadă că suntem pregătiți să-i primim pe copiii lor în toate unitățile de învățământ, că goana după un anumit cadru didactic ar fi trebuit să fie finalizată anul trecut, atunci când s-a luat decizia de a fi repartizați copiii lor în ordine alfabetică la clasă. Un lucru este clar, fiecare copil care împlinește vârsta pentru a intra în clasa pregătitoare va avea un loc în unitățile de învățământ din județul Timiș”, a conchis Aura Danielescu.
În 8 martie, 798 de micuți au fost înscriși ieri de către părinți. În ceea ce privește unitățile de învățământ cele mai vânate, din informațiile furnizate de Inspectoratul Școlar Timiș aflăm că la Colegiul Național Bănățean, la clasa cu predare în limba germană, au fost ocupate deja 16 din cele 25 de locuri, iar pentru cele patru clase cu predare în limba română au fost validate 47 de cereri de înscriere pe cele 100 de locuri. La Liceul Pedagogic “Carmen Sylva” din Timișoara au fost validate 18 cereri pe 75 de locuri, la Liceul Teoretic “Grigore Moisil” – 32 de cereri pe 100 de locuri, Școala Gimnazială Nr. 7 – 150 locuri, 53 cereri validate, Școala Gimnazială Nr. 24 – 175 locuri, 42 cereri validate, Școala Gimnazială Nr. 13 – 75 locuri, 21 de cereri validate, Școala Gimnazială Nr. 18 – 75 locuri, 24 cereri validate, Școala Gimnazială Nr. 19 – 100 locuri, 24 cereri validate, iar la Școala Gimnazială Nr. 30 – 150 locuri, 27 cereri validate.
Foto: Virgil Simonescu