Grevă japoneză în prima zi de școală. Învățătorii care predau în altă...

Grevă japoneză în prima zi de școală. Învățătorii care predau în altă limbă decât româna, „faultați” de o ordonanță a Guvernului Dăncilă

0
DISTRIBUIȚI

elevi

Revoltă în rândul a zeci de dascăli din Timișoara, înainte de începerea noului an școlar, după ce recent Guvernul Dăncilă a dat o ordonanță care nu le mai permite învățătorilor de la clasele cu predare în limbile minorităților naționale să mai susțină și orele de Limba Română.

Concret, învățătorii sunt nemulțumiți de un articol din Ordonanța nr. 9 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, care prevede faptul că „în învățământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităților naționale, orele de Limba și literatura română prevăzute în planurile de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate”.

Revoltați de noua prevedere, care le interzice cadrelor didactice să mai predea Limba Română la propria clasă, 31 de învățători de la Școala Primară „Nikolaus Lenau” din Timișoara, cu predare în limba germană, au redactat o scrisoare adresată directorului instituției, în care contestă aceste modificări și solicită sprijin pentru anularea ordonanței.

„Suntem discriminaţi, în comparaţie cu colegii noştri de la secţia română unde învăţătorul clasei/ profesorul pentru învăţământ primar predă orele de Limba şi literatura română la clasa sa, noi având aceleaşi studii şi având aceeaşi calificare. Majoritatea cadrelor didactice din unitatea noastră au absolvit PIPP (n.r. Pedagogia învățământului primar și preșcolar), având la bază Liceul pedagogic sau Şcoala postliceală pedagogică sau au absolvit alte facultăţi de specialitate didactică (germană-engleză, biologie, matematică, geografie, psihologie), deoarece erau deja învăţători calificaţi şi puteau fi încadraţi ca profesori în învăţământul primar. Considerăm ilegal şi neconstituţional art. 1 pct. 17 din Ordonanța Nr. 9 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei, din Monitorul Oficial 744/28.08.2018, deoarece ni se încalcă drepturi prevăzute în Legea educaţiei, dreptul nostru de a ne preda materiile din planul –cadru, materii pentru care suntem calificaţi şi pregătiţi din punct de vedere ştiinţific şi metodic”, se arată în scrisoare.

De asemenea, semnatarii documentului susțin că norma didactică de profesor pentru învățământ primar le este afectată fără orele de Limba Română, plus că devine neclară definirea specializării pe care o au, pentru că „noi pentru orele de Limbă şi literatură română până acum eram consideraţi «cu studii superioare de specialitate» la ciclul primar, nu necalificaţi”.

„Introducerea acestui amendament la Legea educaţiei este un afront la demnitatea noastră, fiind consideraţi incapabili să predăm Limba şi literatura română.


Este o încălcare deontologică a statutului nostru de învăţător şi o denigrare. Am studiat cu toţii în România, avem cu toţii Bacalaureat la Limba şi literatura română promovat, am dat examene şi am scris (unii) lucrări de licenţă la Limba şi literatura română. Orice învăţător sau profesor în învăţământul primar a studiat Metodica predări Limbii şi literaturii române în învăţământul primar, ceea ce profesorilor cu studii de specialitate nu li s-a oferit/ predat în facultate şi nici practică pedagogică nu au făcut deloc la clasele pregătitoare – a IV-a. În acest sens, profesorii cu studii superioare de specialitate nu sunt calificaţi pentru a preda la ciclul primar. La examenele de titularizare, de definitivat şi de obţinere a gradelor didactice am susţinut, pe lângă proba de limbă germană şi probă de limba şi literature română, cu subiecte identice ca cei înscrişi la secţia română. (…) Rezultatele elevilor noştri la Evaluările Naţionale din clasa a II-a şi a IV-a au evidenţiat faptul că acestă disciplină este predată cu professionalism şi responsabilitate, elevii noştri obţinând cele mai bune rezultate tocmai la Limba şi literatura română. Niciodată în istoria învăţământului românesc nu a existat această situaţie, ca învăţătorul clasei (chiar dacă predă la clasele de minorităţi) să nu predea el Limba şi literatura română”, arată dacălii de la școala timișoreană.

Totodată, învățătorii afectați de amendamentul la Legea educației atrag atenția asupra faptului că elevii vor avea cel mai mult de suferit, pentru că va fi afectată „buna desfășurare a cursurilor”.

Dascălii de la Școala primară „Nikolaus Lenau” din Timișoara, cu predare în limba germană maternă, au mai anunțat, pe Facebook, că luni, în prima zi de școală, vor fi în grevă japoneză, în semn de protest față de „ordonanţa care ne interzice să mai predam disciplina Limba română la clasele pregătitoare şi I – IV”. De asemenea, marți, învățătorii și-au propus să „boicoteze ordonanța alături de părinții elevilor care ne susțin”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.