„Nu scot în România nimic, englezii sunt mult mai interesați de muzica...

„Nu scot în România nimic, englezii sunt mult mai interesați de muzica mea“. Interviu cu părintele muzicii electronice românești, Rodion G.A. FOTO

2
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-1302144864">

Ajunul Crăciunului a adus un dar cât se poate de interesant pentru amatorii de muzică electronică din Timișoara, grație performance-ului susținut de Rodion G.A. în clubul Capcana, unde spectatorii au avut parte de un amestec de „electro paranoia”, sound-uri psihedelice îmbinate cu arome de kraut-rock şi o serie de „poveşti“ narate cu un șarm deosebit de artistul cunoscut drept „părintele muzicii electronice româneşti“.

Pe parcursul serii, melomanii au avut parte de piese cunoscute din repertoriul Rodion G.A. dar și de o serie de melodii „proaspăt“ scoase din cuptorul inspirațional al lui Rodion Ladislau Roșca, cel care a experimentat încă din anii de liceu posibilitățile generării de sunete noi, neconvenționale. Folosind la început unul și mai apoi mai multe magnetofoane, artistul și-a înregistrat chitara și, prin supraimprimare sau supramodulare, a obținut un sound complet schimbat, foarte asemănător cu cel a sintetizatorului.

Absolvent al Liceului de Muzică din Cluj, instrumentul clarinet, Rodion a fost atras de compoziție și experiment și a înregistrat între anii 1970 – 1977, prin metodele proprii, în apartamentul său, peste 70 de cântece. În 1977, alături de Gicu Fărcaș și Adrian Căprar, a pus bazele formației Rodion G.A., care a activat pâna în 1983. Rodion Roșca a continuat să compună piese pentru teatru sau televiziune până în 1989 când, după moartea mamei sale, nu mai găsește resurse să meargă înainte.

În 2008, casa de producție britanică Roadrunner Music aduce trupa Rodion G.A. în atenția opiniei publice, după 19 ani de absență. În anul 2009, producătorul și regizorul independent Sorin Luca a început producția filmului documentar intitulat „Imagini din vis”, care în 2016 a primit marele premiu al festivalului DocuArt. În luna martie a acestui an, casa de discuri britanică Inversions a editat vinilul „Rozalia“ și pe viitor, artistul din Cluj pregătește un nou material discografic. Din repertoriul serii nu au lipsit „rodionismele“ și momentele în care artistul și-a declectat audiența cu bancuri.

Dincolo de aceste ingrediente, creațiile adesea întortochetae ale lui Rodion G.A.reușesc să-ți amintească faptul că muzica e cea mai puternica formă de magie. Iar atunci când ceva îți pică cu tronc, degeaba stai să cauți explicații plauzibile, căci vraja e făcută deja. De către nimeni altul decât șamanul care-și spune Rodion G.A. Înaintea performance-ului, artistul ne-a acordat un interviu savuros pe care vă invităm să-l parcurgeți.

– Anul trecut ați început să compuneți o serie de piese noi care se vor regăsi într-un material discografic viitor. Care sunt noutățile din aceste piese?
– Da, începând din 2017 am început să înregistrez la calculator, cu ajutorul programului Cubase. Am avut și până acum câteva tentative, dar nu m-am descurcat. După ce am reușit să trag prima piesă la calculator, a fost o revelație. Am compus într-un an și jumătate 13 piese noi. Puteam să fac și mai multe, dar…E o muzică deosebită ce am făcut acum. E vorba de schimbare. Mie întotdeauna mi-a plăcut modernul, încă din anii 70. Tot timpul am căutat să sune tobele mai pregnant. Când eram mic mergeam la defilări, unde eram fascinat de toba mare. Eram fascinat și de locomotivele alea cu trei roți enorme care veneau în gară la Cluj, eram fascinat de sunetul roților, când se oprea locomotiva. Era atât de ritmat. Mă simțeam de parcă eu eram locomotiva….
– Viitorul album va fi scos la o casă de discuri din România?
– Nu. Îl voi scoate în Marea Britanie. Nu scot în România nimic, englezii sunt mult mai interesați de muzica mea. Nu am fost curtat de nimeni. De exemplu, Primăria din Cluj nu a auzit de Rodion G.A.. Nu am fost chemat niciodată să cânt la evenimentele lor. Am fost invitat odată la Untold. Și de două ori la Electric Castle…dar…prima dată când m-au chemat, au scris pe afiș Mysterious Artist. Mulți dintre cei care vroiau să mă vadă nu au avut habar. A doua oară când m-au chemat…a fost în ziua zero…De unde le găsesc pe astea, nu știu…nu stiu.
– Unii spun despre dumneavoastră că sunteți nebun, alții că sunteți un geniu. Care este tematica pieselor care vor fi incluse în viitorul album?
– Nu merge una fără cealaltă, trebuie să fii nebun și geniu. Despre piesele noi… îmi place să mă joc cu sunetul. De exemplu piesa „Acolo unde e mister“ am conceput-o ca pe un șlagăr. Are un lait motiv. Și piesa ”Singur pe drum” e mai șlăgăroasă. Acuma vreau să fac piese mai șlăgăroase, dar să mușc și din astealalte. Am făcut o piesă cu Don t cry If I Die, melodia mea funerară.E una din cele mai reușite din pachetul nou. Sau alta care se numește Bells For Me…
– Ati fost prezent de mai multe ori în Timișoara în ultimii ani. Cum vi se pare orașul?
– Timișoara e un oraș de suflet pentru mine. Mama mea e timișoreancă din Freidorf. Pe bunica mea au vrut să o deporteze în Bărăgan. A încheiat o înțelegere cu comuniștii din acea vreme, le-a dat câteva terenuri și i s-a făcut o derogare prin care li s-a dat voie să se mute la Cluj, unde era mai permsiv regimul, fiindcă erau mulți unguri. Pe tatăl meu nici nu l-am cunoscut, mi s-a zis doar că a fost ofițer de rang înalt.
– Ce muzică ascultă Rodion G.A.?
– Nu ascult muzică. De aia compun muzică, pentru a auzi în sfârșit ceva bun… Lăsând gluma deoparte, am ascultat Led Zeppelin, Manfreed Mann, Beatles, Rolling Stones, Klaus Schulze, Vangelis, Kraftwerk. …Ascult și muzică dură, heavy metal și black metal ca Attila, Quatermass, Nucleus, Titanic sau Marilyn Manson. Spre rușinea mea, doar de un an de zile l-am descoperit pe Gary Numan, îmi place, e un tip care are cam aceleași instrumente care le am și eu. Am multe chestii frumoase, inclusiv un Roland MC 909. De la noi mi-a plăcut Sfinx…Progresiv TM a fost o trupă foarte stabilă cu stil și multă acuratețe, niște băieți deștepți și talentați. Și Post Sciptum au scos piese bune. Mi-au plăcut cei de la Goodbye to Gravity, promiteau foarte mult. De Șuie Paparude nu mi-a plăcut că la un moment dat au spus că ei sunt părinții muzicii electronice din România. Nu e corect. La muzica electronică dance, da, ei sunt…Nu mi-a plăcut Adrian Enescu, muzica lui era banală….
– De ce nu introduceți accente de heavy metal în muzica dumneavoastră dacă ascultați așa ceva?
– E prea simplu să faci metal. Îmi place muzica asta, mă descarc cu nervii. Îmi plac tobele, sună sănătos.
– Ce părere aveți de muzica electronică actuală?
– Este foarte repetitivă. Toți folosesc aceleași samplere, e o monotonie. Când am început eu cu muzica electronică nu existau scule, exista creație. Azi există softuri care ele creează, sunt compozițiile programului, nu mai e nimic uman.
– Cum arată o zi din viața lui Rodion G.A.?
– Din păcate sunt grav bolnav și dorm mult. În ultima vreme îmi vine destul de rar hotărârea de a compune. Mai demult, mă apucam de șase piese într-o singură zi. E bine să lucrezi la mai multe piese deodată.

Foto: Adrian Bancu

2 COMENTARII

  1. ce gluma proasta, cum sa nu auda de gary numan? asta ori minte, ori glumeste, nu inteleg, nu are cum…
    asta cu „eu nu ascult muzica, eu o compun”, e ca personajul ala cretin, o caricatura, care spune ca el a scris mai multe carti decat a citit.

  2. A glumit,prietene,care n-ai simtul umorului. Lista cu cateva nume interesante e mai jos. Printre ele Progresiv TM,mai noii si din pacate incercatii Goodbye to Gravity,nume din hevay metal etc.Dar e mai simplu sa dai replici acide cand n-ai a face ceva mai bun. Hai,salut.

Dă-i un răspuns lui Gyuri Newman Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.