Prima și cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România, „Semmeringul Bănățean”,...

Prima și cea mai spectaculoasă cale ferată montană din România, „Semmeringul Bănățean”, va fi funcțională și în acest an

0
DISTRIBUIȚI

semeringul banatean

Turiștii care-și propun să viziteze în acest an frumusețile din Banatul Montan pot în continuare să se plimbe cu trenul pe unul dintre cele mai spectaculoase trasee de cale ferată din România. CFR Călători a anunțat că „Semmeringul Bănățean”, așa cum este numită calea ferată Oravița – Anina, din județul Caraș-Severin, va fi funcțional și în 2019.

Conform reprezentanților companiei, se păstrează și în acest an un tarif unic pentru o călătorie în timp pe cea mai veche cale ferată din sud-estul Europei, pe care se găsesc 14 tuneluri, zece viaducte, precum și tăieri în munte pe o lungime de 21 de kilometri. Astfel, tariful unic este de 10 lei, cu TVA inclus, pentru o călătorie simplă, la clasa a 2-a, la care se adaugă tariful de rezervare a locului, de 3,9 lei, aceasta fiind obligatorie în perioada sezonului estival.

„Legitimațiile de călătorie se pot procura cu anticipație de 30 de zile de la orice casă de bilete cu emitere electronică, din stațiile de cale ferată și agențiile de voiaj CFR Călători, precum și online”, a informat CFR Călători.

Cei 33 de kilometri ai căii ferate Oravița – Anina pot fi parcurși în aproximativ două ore. Pe lângă cele două gări, trenul mai oprește și în stațiile Brădișorul de Jos, Dobrei, Lișava, Ciudanovița și Gârliște. Trenul pleacă zilnic de la Oraviţa la ora 11.15 şi ajunge la Anina la 13.08. Acelaşi tren se întoarce cu călătorii la ora 13.30 din Anina şi soseşte la Oraviţa la 15.24.

Călătorie în timp

14 tuneluri, unele fiind printre cele mai vechi din Europa, zece viaducte, tăieturi în Munții Aninei pe lungime de 21 de kilometri, adică peste două treimi din întregul traseu. Așa poate fi descrisă, în câteva cuvinte, calea ferată Oravița – Anina, al cărei traseu este de-a dreptul spectaculos. Cea mai veche cale ferată montană de pe teritoriul actual al României a împlinit, în 2013, 150 de ani.

Cei 34 de kilometri pot fi parcurși în aproximativ două ore, și asta datorită traseului dificil, viteza medie fiind de doar 17 km/h.


Traseul este supranumit și „Semmeringul Bănățean” datorită asemănării cu calea ferată „Semmering” din Austria.

În acest moment, pe linia Oravița – Anina circulă un singur tren format dintr-o locomotivă diesel electric românească, construită special pentru această cale ferată, și două vagoane necompartimentate, cu aproximativ 100 de locuri, dotate cu bănci de lemn, realizate în anul 1914. Cele două vagoane au fost recondiționate de mai multe ori, însă interiorul și carcasa nu au fost schimbate.

În anii precedenți, CFR a încercat de mai multe ori să scape de calea ferată Oravița – Anina, pe care a scos-o la licitație, dar, de fiecare dată, nu a fost găsită nicio companie privată interesată de ea. Segmentul de cale ferată Oravița – Anina a fost construit în perioada 1860 – 1863, fiind un rezultat al exploatărilor miniere din Banatul de Sud. Concret, exploatarea cărbunelui a creat necesitatea transportului către Dunăre, unde urma să fie încărcat în vagoane. Astfel, linia făcea parte din „Drumul cărbunelui”, Anina – Oravița – Baziaș. La Baziaș, cărbunele din zăcământul de huilă superioară din Anina era încărcat în șlepuri pentru a aproviziona mari furnale din Europa centrală.

Calea ferată Oravița – Anina a fost dată în funcțiune la data de 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri și la 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane. Interesant este faptul că cele 14 tunele ale liniei au fost săpate cu dalta și cu târnăcopul, pentru că dinamita nu era inventată acum 150 de ani. Cel mai înalt viaduct al căii ferate este Jitin, de 37 de metri, considerat o adevărată operă de artă, iar cel mai lung tunel de pe traseu este Gârliște – 660 de metri. Construcția „Semmeringului Bănățean” a costat în total cinci milioane de guldeni. Linia nu a fost niciodată electrificată, acesta fiind motivul pentru care și în momentul de față circulă o locomotivă diesel.

În fiecare an, mii de turiști aleg să călătorească în timp pe „Semmeringul Bănățean”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.