Corina Macri, președintele HORETIM: Timișoara nu are o strategie de promovare ca...

Corina Macri, președintele HORETIM: Timișoara nu are o strategie de promovare ca destinație turistică. Orașul e pustiu de vineri până luni

2
DISTRIBUIȚI

Corina Macri, președinte al Asociației Patronale HORETIM, a vorbit la emisiunea PRESSALERT LIVE despre neajunsurile celui mai mare oraș din vestul țării în ceea ce privește turismul.

Aceasta consideră că amânarea titlului de Capitală Europeană a Culturii pentru 2023 are și aspecte pozitive, și aspecte negative. „Într-un fel, amânarea e bună, dar pentru noi, la prima vedere, nu e bună, pentru că noi aveam mare nevoie de dezvoltarea orașului ca destinație turistică. Dar pentru că nu eram pregătiți, și clar n-am fi obținut ceea ce doream de la acest moment, amânarea este bine venită. Noi suntem foarte implicați în promovarea acestui proiect, pentru că este vital ca Timișoara să se dezvolte ca destinație turistică. Degeaba această industrie încearcă, se pune la punct, vrea să fie performantă, dacă nu există o promovare a orașului”, a spus Corina Macri.

„Pandemia a generat multe lecții. Timișoara nu a fost până acum un oraș turistic. Am încercat de ani de zile, și asta am încercat să discutăm și cu autoritățile, să nu mai depinde de turismul de afaceri. Avem nevoie și de un turism de agrement. Această dependență de turismul de business s-a văzut acum, după pandemie, când industria ospitalității a avut foarte multe de suferit în Timișoara. Hoteluri, restaurante, toate beneficiau de serviciile cerute de multinaționale. Acestea și-au redus activitatea, n-au mai avut nevoie de aceste servicii, și noi am clacat. Dacă noi am fi avut în acest timp pregătită o promovare pe plan intern ca destinație turistică, cum a făcut toată țara, altfel ar fi fost. Am fost mult plecată în țară în această perioadă, de curiozitate, tocmai ca să iau un puls al serviciilor turistice, și vreau să vă spun că am rămas impresionată. Nu discut de mare, dar în toată țara, în toate zonele, în toate orășelele, nu discut de Alba Iulia, Oradea, Sibiu, Cluj-Napoca, turismul a mers la cote maxime. A fost anul României din punct de vedere al turismului pe plan intern. Dacă noi am fi știut să ne promovăm așa cum trebuie, puteam aduce beneficii turistice”, este de părere antreprenoarea.

Aceasta consideră că printr unirea forțelor dintre autorități și antreprenorii din industria ospitalității, Timișoara poate crește mult din punct de vedere turistic. „Din păcate, orașul nu a avut până acum o strategie. Este o discuție pe care am avut-o de mult timp, noi venim în parteneriat cu toate autoritățile de pe plan local, orașul are nevoie de o strategie. Noi, ca asociație, nu putem face o astfel de promovare, agențiile de turism, organizația ghizilor, transportatorii. Trebuie să există o «umbrelă» a autorităților, care să promoveze orașul, trebuie să existe un motive pentru care turiștii să vină în Timișoara, și să beneficieze apoi de toate celelalte pachete. Această promovare unitară a lipsit, această strategie. Nu există o agendă culturală a unei autorități sau a unor organizații, agenda este a întregului oraș. Și aceasta se putea face doar printr-o organizație de management al destinației, așa cum practică Oradea, Sibiul, așa cum practică multe din marile orașe ale lumii”, a spus Corina Macri.

Proprietară a unui hotel, aceasta crede că exemplul altor orașe poate fi urmat, dacă ideile bune sunt aplicate corect.


„Noi trebuie să avem o foarte bună legătură cu administrația orașului, și e foarte important ca administrația să înțeleagă că în acest segment al turismului trebuie să aibă un parteneriat cu oamenii direct implicați. În Timișoara a fost acum mulți ani acea taxă hotelieră, care a fost scoasă, considerându-se pe bună dreptate că nu este oraș turistic. Din 2016 au reînceput discuțiile, fiind chemați specialiștii de la Oradea, care să ne explice cum aplică dumnealor această taxă hotelieră, care a fost un succes, o taxă de 3%. Atunci am spus că nu e normal, că Oradea aplică această taxă pentru că există această organizație în care aceste taxe se întorc și sunt folosite pentru promovarea turismului. Am zis să pornim cu 1%, să vedem cum putem folosi acești bani pentru promovarea turismului, iar apoi orice antreprenor ar fi fost de acord să crească, dacă vezi beneficiile. Însă să vii cu o taxă doar pentru că ai văzut la Oradea, ar trebui să luăm tot modelul, nu numai modul de strângere al resurselor, ci și modul de cheltuire”, a explicat Corina Macri.

„Timișoara este un oraș pustiu, de joi – vineri până luni. Pe noi nu ne deranjează că pleacă timișorenii, e foarte bine, dar am vrea să vină sibienii, orădenii, clujenii, să vadă că și noi avem ceva. Avem nevoie de evenimente culturale, care generează venituri, pentru că dacă turiștii vin la aceste evenimente, ei consumă în Timișoara, lasă aici venituri, și automat starea economică se îmbunătățește. Orice eveniment, că e cultural, că e sportiv, atrage în oraș turiști. Trebuie evenimente bine promovate, și oamenii vor veni. Nu e tema mea, e un regulament impus la nivel național. Este o organizație de management al destinației, din mediul public și privat, cu specialiști în domeniu. Prima resursă ar fi gestionarea taxei hoteliere. Numai unul dintre hotelurile mari din Timișoara a plătit anul trecut 370.000 de lei taxă hotelieră. Este o sumă astronomică această taxă de 2%, iar fondurile strânse sunt foarte mari. Această taxă poate fi gestionată cu propuneri, cu soluții, care să fie urmărite până la final, în așa fel încât să putem constitui o strategie comună. Toate evenimentele culturale, evenimentele sportive, să fie trecute acolo. Ne-am trezit anul trecut cu un weekend în care au fost șase evenimente, toate frumoase. Timișoara nu e pregătită pentru așa ceva, iar apoi în următoarele patru weekenduri n-a mai fost niciu eveniment major”, a povestit președintele Asociației HORETIM.

Antreprenoarea a explicat că, pe lângă faptul că toată lumea trage în aceeași direcție, este nevoie de specialiști în poziții cheie. „Noi plecăm de la un punct în care nu avem acest sector bine dezvoltat. Avem nevoie de profesioniști adevărați, în condițiile în care acum există o concurență foarte mare pe piață, e greu să faci «incoming» (n.r. – atragerea de turiști), e foarte greu să creezi pentru Timișoara un brand. E nevoie ca întreaga comunitate să se adune în această direcție. Ne trebuie specialiști, nimeni nu le știe pe toate. Eu am un business foarte mic, dar nu le pot face pe toate, pe fiecare bucățică am pe cineva mai bine pregătit ca mine. Fiecare își face treaba, și din colaborarea noastră am reușit să creștem acest business, să fim cunoscuți, să fim reprezentați în top 10 la Trip Advisor, sunt niște rezultate care vin. La fel și la nivel de administrație, dacă sunt specialiști și fiecare își face bucățica lui așa cum trebuie, rezultatele se vor vedea. Dar dacă aduci oameni care nu știu, faci din niște oameni poate altminteri buni, competenți, niște oameni incompetenți, involuntar”, a mai spus Corina Macri.

2 COMENTARII

Lasă un răspuns la zet Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.