Primarul Fritz, explicație pentru cozile la care sunt obligați să stea pensionarii...

Primarul Fritz, explicație pentru cozile la care sunt obligați să stea pensionarii pentru abonamentele STPT: „Este o ceartă între două instituții”

1
DISTRIBUIȚI

Unul dintre subiectele „fierbinți” din ultimele zile a fost reintroducerea obligativității pentru pensionari de a valida lunar abonamentul gratuit pentru transportul public. Cardurile pensionarilor puteau fi „activate”, până acum, doar o dată pe an.

„A fost o temă mult discutată în aceste zile, despre abonamentele la STPT și transportul în comun. Înainte să știți propria mea părere despre acest caz trebuie să știți că aici este vorba de doi operatori de transport public: Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT) și Societatea de Transport Public Timișoara (STPT). SMTT nu este în subordinea primăriei, dar supraveghează și finanțează de fapt, din octombrie, activitatea STPT. Noi plătim spre SMTT, iar ei supraveghează STPT-ul. E important să se înțeleagă această structură instituțională, pentru că eu cred că trebuie să începem să responsabilizăm instituțiile existente din Timișoara. O decizie operațională între SMTT și STPT nu trebuie să țină de primar, nu trebuia nimeni să-l sune pe primar să-l roage să vină cu o soluție. Aceste companii au conduceri plătite care trebuie să fie în stare să îndeplinească niște criterii de performanță, să fie responsabile. Misiunea mea este să încurajez instituțiile din Timișoara, companiile, să-și asume responsabilități manageriale, să ia decizii, să comunice aceste decizii și să răspundă pentru ele. Nu se poate ca cei care sunt plătiți pentru funcții de conducere să se ascundă în spatele primarului pentru deciziile lor. Acesta este motivul pentru care eu nu m-am băgat în ultimele zile în această discuție, și așa intenționez să fac și mai departe. Acolo unde primarul nu are o funcție formală, nu cred că este rolul meu să rezolv tot felul de conflicte instituționale, cum este cel dintre SMTT și STPT”, este de părere Dominic Fritz.

Acesta a detaliat, relația dintre societățile de transport și municipalitate. „După cum știți, directorul de la SMTT a fost șef la STPT (n.r. – Ioan Goia) și se ceartă acum cu predecesorul său. Deci este o ceartă între două instituții, între doi directori, în detrimentul timișorenilor. În prezent, Primăria Timișoara plătește, începând cu octombrie, prin SMTT, o subvenție pentru abonamentele pensionarilor și elevilor. Sunt 55.000 de pensionari, suma aici fiind de 61 de mlioane de lei pe an, cam 12 milioane de euro. Până acum, STPT a primit aceste subvenții fără legătură cu călătoriile efectuate.


Ne-am uitat un pic în cifre, și în lunie de lockdown, martie – aprilie, primăria a plătit 6 milioane de lei pe lună subvenții, ca și în orice altă lună. Asta în luna de stare de urgență, când circulația era restricționată, tocmai pentru că aceste subvenții nu sunt legate de călătoriile efectuate. Asta s-a schimbat cu un contract semnat între SMTT și STPT în august, înainte de a veni eu. Contractul, în general, își are rostul, să trecem de la o subvenție generală la o subvenție pe călătorii, dar acum cele două societăți se ceartă despre cum să implementăm acest sistem. SMTT acum a cerut ca oamenii să-și valideze lunar abonamentele, să stea la coadă, ceea ce nu este o soluție foarte practică. În același timp, STPT ar vrea bineînțeles să nu treacă pe un sistem în care trebuie să-și justifice subvenția prin călătoriile efectuate, sistem prin care ar fi forțați să-și îmbunătățească calitatea serviciului, tocmai pentru a atrage mai mulți călători. Momentan, indiferent de calitatea transportului în comun, STPT își primește subvențiile și nu este profitabil, iar asta trebuie să se schimbe. Cam 85% din banii pe care STPT îi încasează vin ca subvenție de la primărie. Asta nu este o situație sustenabilă. Încă o dată, asta nu înseamnă că nu mai vreau ca anumite categorii să beneficieze de subvenție, dar vreau ca STPT să fie forțat să justifice pentru cine și pentru ce călătorii se plătesc aceste subvenții. Asta este, pe lung, povestea cu cozile de la chioșcuri”, a explicat edilul-șef.

„Eu fac un apel la conducerea celor două companii să se așeze la o masă și să găsească soluții pe baza contractului semnat de ambele, și să nu facă cetățenii să sufere în urma incapacității lor manageriale. Sunt sigur că se găsesc soluții, dar nu este rolul primarului să facă temele managerilor de companii. Vom reveni în curând cu o propunere și din partea primăriei, și pentru consiliul local, cu o nouă structură și de subvenții și de tarife, pentru că la situația bugetară nu ne permitem să dăm subvenții fără să le legăm de calitatea serviciilor pe care le plătim. Subvențiile nu sunt plătite de mine, din marea mea bunătate, din buzunarul meu. Subvențiile sunt plătite de toți timișorenii, iar timișorenii au dreptul să afle ce se face cu banii lor. (…) Domnul viceprimar a avut mai multe discuții și cu domnul Goia, și cu domnul Bitea, și le-a cerut să găsească o soluție mai practică pentru cetățeni. Încă o dată, este o discuție ce trebuie dusă între cele două companii. Nu cred că este practic pentru cetățeanul care oricum circulă să-și mai și valideze, separat, la un ghișeu. Dacă ar fi tehnic posibil, faptul că și-a validat cardul în tramvai ar trebui să conteze ca o dovadă că există cu adevărat acel abonament și este utilizat. Nu cred că viitorul transportului public e reprezentat de cozi, trebuie să găsim o soluție digitală, tehnică. Dar, subliniez, trebuie să știm câte dintre cele aproximativ 70.000 de abonamente chiar aparțin unor oameni care chiar folosesc transportul în comun, și pentru câte plătim subvenția degeaba, din banii tuturor”, a mai spus Dominic Fritz.

Sursa foto: Facebook / Nicolae Robu

1 COMENTARIU

  1. Friz! Esti praf, trebuia sa prevezi ca se va intampla asta! Esti in stratosfera ca si partidul din care faci parte! Tu nu ai cum sa schimbi o mentalitate ca nu pricepi stilul romanesc! Tu, trebuiecsa te mulezi dupa mentalitatea contribuabilului ca esti platit pt asta! Dar, de unde?

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.