Vineri, 17 iunie, ora 17:00, va avea loc vernisajul expoziției de fotografii și colaje „Antinostalgia”, semnată Andrei Pandele și Ion Isaila, care este parte a evenimentelor organizate în cadrul conferinței „Granițe și transferuri”. Expoziția, organizată de Muzeul Ororilor Comunismului în România în parteneriat cu Muzeul Național de Artă Timișoara, sondează relația dintre public și memoria individuală a vieții private, transpunând pe simeze un trecut nostalgic trăit direct sau nu, care, printr-un efort cathartic, este supus analizei critice a prezentului, astfel încât acceptarea sau refuzul trecutului să ajute atât vindecarea cât și cunoașterea personală. Atât memoria afectivă cât și cea colectivă se completează cu fotografii și colaje care marchează o epocă dominată de cultul personalității în epoca ceaușistă.
Întregul itinerar e dominat de întrebări cum ar fi unde este rădăcina nostalgiei, dacă ea este constituită din regretele unui timp pierdut sau din amintirea unei tinereți îndulcite de memoria colectivă, și are rolul fundamental de a atinge punctele nevralgice ale privitorului pentru a-i stimula gândirea critică, prin reconsiderarea propriei experiențe sau a amintirilor transmise din generație în generație. Vindecarea de trecut prin „Antinostalgie” se dorește a fi un reper social care să creeze un prezent imun la un potențial viitor regim totalitar.
Artistul Ion Isaila este cunoscut publicului român prin lucrările sale de grafică și colaje din seria celor concepute în Germania, după ce a părăsit România. Sunt inspirate din viața în România anilor ’80, „colaje-manifest”, prin care se angaja atunci să semnaleze abuzurile regimului ceaușist și neajunsurile cetățenilor, adresându-se nu galeriilor de artă, ci vizând direct publicul german și român, într-un impuls genuin de activism social și cultural, iar fotografiile lui Andrei Pandele oferă poate spectrul cel mai larg de imagini ale României lui Ceaușescu.
Arhitect de meserie, Andrei Pandele este unul din principalii fotografi clandestini și curajoși ai „epocii de aur”. După cum declara, el nu a acționat împotriva comunismului, ci a fotografiat ce era in jurul lui, lumea reală, cu îndemnul de a nu o idealiza, încât nimeni să nu-și dorească să o retrăiască.
Expoziția va fi găzduită de muzeul de artă timișorean până în 20 iulie și poate fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 13:00 – 21:00.
Între 15 și 17 iunie 2022, Societatea de Studii Românești organizează la Timișoara împreună cu Universitatea de Vest, Muzeul Ororilor Comunismului în România și Muzeul Național de Artă Timișoara conferința cu tema „Granițe și transferuri”. Se vor întâlni în Banat specialiști în studii românești, care vor avea ca obiect al discuțiilor modul în care granițele geografice, istorice, conceptuale creează și apropie culturi sau le singuralizează la nivel imaginar sau real, vor avea loc lansări de carte, vizionare de film documentar.
Pe 16 iunie, ora 17:00, tot în cadrul evenimentelor dedicate conferinței „Granițe și transferuri”, în Sala Barocă va rula documentarul „Fragile”, care are drept temă povești ale româncelor care se luptă cu abuzul, cu tensiunile create de prejudecățile altora și de normele sociale, și cu un stat care își ignoră cetățenii.