
Consiliul Local Timișoara se reunește marți într-o ședință ordinară care are nu mai puțin de 110 puncte pe ordinea de zi. Dintre acestea, doar 37 sunt proiecte de hotărâre, iar restul sunt plângeri prealabile.
O plângere prealabilă în contextul administrației locale este o procedură administrativă obligatorie prin care o persoană (cetățean, firmă, etc.) care se consideră vătămată într-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ emis de o autoritate a administrației publice locale (de exemplu, primăria, consiliul local) solicită acesteia să își revoce sau să modifice actul respectiv.
Practic, înainte de a te adresa instanței de judecată pentru a contesta un act administrativ, ești obligat să depui această plângere prealabilă la instituția care a emis actul.
Este o încercare de a rezolva disputa pe cale amiabilă, la nivel administrativ, fără implicarea justiției.
O plângere prealabilă este necesară atunci când vrei să contești un act administrativ unilateral emis de o autoritate publică locală. Exemple de astfel de acte includ:
- Autorizații de construcție
- Certificate de urbanism
- Decizii de impunere fiscală (taxe și impozite locale)
- Refuzul nejustificat de a soluționa o cerere
- Dispoziții de primar sau hotărâri de consiliu local care te afectează direct
Majoritatea plângerilor prealabile din ordinea de zi a ședinței de mâine a CLT se referă la taxele și impozitele locale, fiind contestate, în numele mai multor firme, hotărâri ale consiliului local din fiecare an, începând din 2021 până în 2025.
Nu mai puțin de 56 dintre aceste plângeri prealabile au fost depuse de cabinet avocat Anton Trăilescu, „vârful de lance” în lupta afaceriștilor timișoreni cu administrația locală, pe tema taxelor și impozitelor.