Cea mai grea locomotivă care a circulat vreodată pe căile ferate din...

Cea mai grea locomotivă care a circulat vreodată pe căile ferate din România, recondiționată și expusă la Timișoara GALERIE FOTO

2
DISTRIBUIȚI

locomotiva cu aburi timisoara (4)

Locomotiva trimisă de Hitler în România pentru transportul trupelor româno – germane și a muniției pe frontul din Rusia, a fost „salvată”, recondiționată și expusă la Timișoara. Pentru a fi văzută bine, locomotiva a fost plasată pe șine în mijlcul depoului CFR al Gării Timișoara Nord, chiar sub o pasarelă pietonală pe care trec, zilnic, câteva mii de oameni.

Cea mai grea locomotivă care a circulat vreodată pe căile ferate române a fost reabilitată și e expusă la Timișoara. Produsă în uzinele Henschel & Sohn, la Kassel, în anul 1943, parte din celebra serie DR 52, din care s-au construit 100 de exemplare, locomotiva aducea armamentul trupelor naziste în România și de aici în Rusia. A rezistat bombardamentelor, iar după ce a fost uitată într-un depozit aproape trei decenii, a fost readusă la viață.

Grea de peste 100 de tone, locomotiva a fost fabricată în uzina unde se construiau celebrele bombardiere ale lui Hitler, și unde i s-a construit și lui Göring mașina blindată de serviciu.

Produsă într-o fabrică nazistă

În 1935, fabrica a produs tancurile Panzer I, folosite în Războiul Civil din Spania și mai apoi în nordul Africii și în Europa în timpul ceui de-al doilea război mondial, când fabrică a fost responsabil pentru producerea bombardierului mediu Dornier Do 17Z. Mai târziu, între 1939-1940 a început producția de Panzer III pe scară largă. Henschel a fost singurul producător de Tiger I și Tiger II, tancurile folosite la scară largă în timpul deflagrației mondale. Printre „realizarile” fabricii se numără, cum spuneam, și mașina oficială a lui Hermann Göring, aviator militar german, politician, comandant militar, al doilea în ierarhia partidului național-socialist (nazist) și a celui de-al Treilea Reich, după Adolf Hitler, și comandantul aviației militare, Luftwaffe, a Germaniei naziste.

În 1945, compania avea 8.000 de muncitori care lucrau în două schimburi a câte 12 ore, fabrica având o reputație negativă pentru folosirea muncii forțate. Fabricile companiei au fost printre cele mai importante obiective de război și au fost aproape complet distruse.

Locomotiva a fost „centrală termică” în depoul Grivița

Locomotiva de la Timișoara funcționa cu carbune și păcură.


A avut o viață pe șine lungă, din 1944 până în 1973. „A suportat cu brio și bombardamentele sovieticilor, cât a făcut transporturi pe frontul de est, dar și ale nemților. După ’45, însă, a fost biruită de locomotivele Diesel. O vreme a stat în depoul Grivița, pe post de centrală termică ce făcea apă caldă pentru spălarea vagoanelor”, povestește inginerul Radu Belu, care s-a îngrijit îndeaproape de „salvarea” locomotivei-monument.

După război, a făcut parte din vehiculele regionalelor de căi ferate din Craiova și Brașov. Din cauza unei tamponări, a fost scoasă de pe șine și dusă într-un depou la Ploiești. Apoi a ajuns în Grivița și la Brașov, pe post de „centrală termică” ce producea, cu cărbuni și păcură, ca în vremurile când purta garniturile de tren, apă caldă pentru spălarea vagoanelor.

Foto: Adrian Pîclișan

2 COMENTARII

  1. Date tehnice:
    Lungime 22,96 m
    Greutate 85,7 tone
    Ecartament: 1435
    Viteza maxima 80km/h
    Forță de tracțiune 20.365 kgf
    Istoric:
    Producator: Henschel&Sohn, Kassel (Germania)
    Model: DR 52
    Anul productiei: 1943
    Anul intrarii in folosinta: 1943
    In anul 1943 in parcul CFR au intrat 100 locomotive de acest tip, ele fiind considerate printre cele mai puternice si moderne mașini din Europa acelei perioade. Ele au facut serviciu in perioada 1943-1988 incepand din acel an fiind retrase (Radu Bellu, „Locomotive cu abur” ed 2003). Ele au fost prezente pe toate liniile importante ale CFR.
    Modelul de locomotiva cu abur DR 52 au fost construit intr-un numar de 7559 exemplare pana in anul 1944, ele fiind proiectate „economic” sa functioneze 5 ani purtand denumirea de locomotive de razboi.
    Dupa anul 1950 aceste locomotive au fost modernizate fapt care a permis functionarea lor pana in anii 90. (Gabriel Margineanu/Șerban Lăcrițeanu, „Parcul Locomotivelor cu abur cu ecartament normal al CFR 1869-2000”, ed. 2014).

  2. Feriti-va de detalii pe care nu le puteti verifica!
    1. Au existat locomotive mai grele ca aceasta si care au circulat pe CFR. Vedeti seriile „601” sau chiar „151” care cred ca au fost mai grele ca aceasta locomotiva care ajungea pe la 90 de tone;
    2. L-ati vazut pe Hitler cum a trimis EL locomotiva?!?!? Locomotiva (o frumusete de altfel) a facut parte dintr-o comanda data de CFR si a fost livrata de catre catre fabrica direct cailor ferate. CFR a comandat, in total, 100 astfel de locomotive fabricate la 5 fabrici.

Lasă un răspuns la Eugen Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.