”Drumul hârtiilor” pentru legarea Timișoarei la A1 se întinde pe patru ani,...

”Drumul hârtiilor” pentru legarea Timișoarei la A1 se întinde pe patru ani, dar nici vorbă măcar de șantier. Propunerea unui deputat USR de Timiș

0
DISTRIBUIȚI

Patru ani – atât a trecut din momentul lansării licitaţiei pentru găsirea unui constructor care să amenajeze drumul de legătură Autostrada A1 Arad – Timișoara – DN 69. Procedurile au fost lansate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în 2014, însă nu au fost finalizate nici până astăzi. Motivul este unul cât de poate de comic: obţinerea unui aviz de mediu este îngreunată de procedurile birocratice.

Deputatul USR Timiş, Cătălin Drulă, a lansat un apel public către ministrul Transporturilor, Lucian Şova, prin care îi cere să urgenteze procedurile birocratice pentru găsirea unui constructor. Drulă a realizat şi un calendar al fazelor prin care a trecut proiectul în patru ani.

„O istorie (sau cum arată coșmarul birocrației românești) a drumului de legătură Timișoara – Autostrada A1

• 21 noiembrie 2014: se lansează licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate
• 12 decembrie 2014: se depun ofertele
• 24 aprilie 2015: se semnează contractul pentru realizarea SF-ului
• 18 decembrie 2015: se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș
• 17 iunie 2016: se aprobă de CNAIR studiul de fezabilitate
• octombrie 2016: Ministerul Transporturilor (MT) nu aprobă investiția pentru că nu identifică sursă de finanțare
• noiembrie 2016: insist la MT că acest proiect este fezabil și eligibil pentru finanțare europeană
• decembrie 2016: MT revine cu identificarea unei surse de finanțare, respectiv capitolul “Siguranță rutieră” din Programul Operațional Infrastructură Mare
• ianuarie 2017: la audiere cer noului ministru Cuc să nu lase în sertar cele trei drumuri de legătură și să urgenteze lansarea licitațiilor de construire
• 3 martie 2017: CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate
• 20 martie 2017: ultimele “completări” la solicitare de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiș (notă: la 15 luni de la depunerea solicitării inițiale!)
• 22 martie 2017: MT aprobă studiul de fezabilitate
• 23 martie 2017: trimit o interpelare privind pașii necesari și estimarea lansării licitației
• 5 aprilie 2017: APM Timiș emite decizia prin care stabilește ca proiectul se supune evaluării impactului asupra mediului și cere CNAIR să depună un studiu și raport pe această temă
• 25 mai 2017: trimit o nouă interpelare parlamentară pe tema drumurilor de legătură
• 15 iunie 2017: Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național aprobă investiția
• 29 iunie 2017: la noua audiere (Guv.


Tudose), cer din nou ministrului Cuc să urgenteze proiectul
• 3 iulie 2017: proiectul de Hotărâre a Guvernului (HG) de aprobare a investiției este elaborat de Ministerul Transporturilor
• 12 iulie 2017: în răspunsul la interpelarea parlamentară făcută de mine, MT/CNAIR promit lansarea licitației pentru construire în ultimul trimestru al anului
• august 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii
• octombrie 2017: la audierea noului ministru Felix Stroe, îi cer să prioritizeze cele 3 drumuri de legătură
• noiembrie 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiș
• 27 noiembrie 2017: Ministerul Finanțelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiției pentru că nu are acord de mediu
• decembrie 2017: APM Timiș refuză publicarea studiului de mediu și începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp Certificatul de Urbanism al investiției emis de CJ Timiș a expirat (fusese valabil 2 ani)
• ianuarie 2018: CJ Timiș emite un nou Certificat de Urbanism
• 29 ianuarie 2018: un nou ministru al Transporturilor audiat, Lucian Șova – îi cer urgentarea drumului de legătură
• februarie 2018: noul Certificat de Urbanism este depus la APM Timiș, se așteaptă publicarea studiului de mediu pe site și declanșarea calendarului de emitere a acordului de mediu (stabilirea dezbaterilor publice șamd)
În tot acesttimp, Timișoara n-are o legătură decentă la autostrada coridor european din vecinătate”, a transmis deputatul de Timiş, printr-un comunicat de presă.

Acesta propune şi un calendar concret pentru deblocarea proiectului:

„Soluția deblocării există:

• susținere politică pentru proiect din partea Guvernului
• un calendar scurt de aprobare a acordului de mediu (2 luni)
• în acest timp, pregătirea documentației de licitație
• imediat după aprobarea acordului de mediu, aprobarea în prima ședință de guvern, a Hotărârii privind aprobarea investiției (“indicatorii tehnico-economici”)
• și, simultan, urcarea licitației pentru proiectare și execuție pe SEAP
• simultan, lansarea licitatiei pentru consultantul care va superviza executia lucrarilor
• cât timp se derulează licitația pentru contractarea constructorului, efectuarea exproprierilor și verificarea tuturor avizelor si acordurilor să nu fi expirat (reinnoire unde e cazul)”, a transmis Cătălin Drulă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.