Patru ani – atât a trecut din momentul lansării licitaţiei pentru găsirea unui constructor care să amenajeze drumul de legătură Autostrada A1 Arad – Timișoara – DN 69. Procedurile au fost lansate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în 2014, însă nu au fost finalizate nici până astăzi. Motivul este unul cât de poate de comic: obţinerea unui aviz de mediu este îngreunată de procedurile birocratice.
Deputatul USR Timiş, Cătălin Drulă, a lansat un apel public către ministrul Transporturilor, Lucian Şova, prin care îi cere să urgenteze procedurile birocratice pentru găsirea unui constructor. Drulă a realizat şi un calendar al fazelor prin care a trecut proiectul în patru ani.
„O istorie (sau cum arată coșmarul birocrației românești) a drumului de legătură Timișoara – Autostrada A1
• 21 noiembrie 2014: se lansează licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate
• 12 decembrie 2014: se depun ofertele
• 24 aprilie 2015: se semnează contractul pentru realizarea SF-ului
• 18 decembrie 2015: se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș
• 17 iunie 2016: se aprobă de CNAIR studiul de fezabilitate
• octombrie 2016: Ministerul Transporturilor (MT) nu aprobă investiția pentru că nu identifică sursă de finanțare
• noiembrie 2016: insist la MT că acest proiect este fezabil și eligibil pentru finanțare europeană
• decembrie 2016: MT revine cu identificarea unei surse de finanțare, respectiv capitolul “Siguranță rutieră” din Programul Operațional Infrastructură Mare
• ianuarie 2017: la audiere cer noului ministru Cuc să nu lase în sertar cele trei drumuri de legătură și să urgenteze lansarea licitațiilor de construire
• 3 martie 2017: CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate
• 20 martie 2017: ultimele “completări” la solicitare de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiș (notă: la 15 luni de la depunerea solicitării inițiale!)
• 22 martie 2017: MT aprobă studiul de fezabilitate
• 23 martie 2017: trimit o interpelare privind pașii necesari și estimarea lansării licitației
• 5 aprilie 2017: APM Timiș emite decizia prin care stabilește ca proiectul se supune evaluării impactului asupra mediului și cere CNAIR să depună un studiu și raport pe această temă
• 25 mai 2017: trimit o nouă interpelare parlamentară pe tema drumurilor de legătură
• 15 iunie 2017: Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național aprobă investiția
• 29 iunie 2017: la noua audiere (Guv.
Tudose), cer din nou ministrului Cuc să urgenteze proiectul
• 3 iulie 2017: proiectul de Hotărâre a Guvernului (HG) de aprobare a investiției este elaborat de Ministerul Transporturilor
• 12 iulie 2017: în răspunsul la interpelarea parlamentară făcută de mine, MT/CNAIR promit lansarea licitației pentru construire în ultimul trimestru al anului
• august 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii
• octombrie 2017: la audierea noului ministru Felix Stroe, îi cer să prioritizeze cele 3 drumuri de legătură
• noiembrie 2017: raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiș
• 27 noiembrie 2017: Ministerul Finanțelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiției pentru că nu are acord de mediu
• decembrie 2017: APM Timiș refuză publicarea studiului de mediu și începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp Certificatul de Urbanism al investiției emis de CJ Timiș a expirat (fusese valabil 2 ani)
• ianuarie 2018: CJ Timiș emite un nou Certificat de Urbanism
• 29 ianuarie 2018: un nou ministru al Transporturilor audiat, Lucian Șova – îi cer urgentarea drumului de legătură
• februarie 2018: noul Certificat de Urbanism este depus la APM Timiș, se așteaptă publicarea studiului de mediu pe site și declanșarea calendarului de emitere a acordului de mediu (stabilirea dezbaterilor publice șamd)
În tot acesttimp, Timișoara n-are o legătură decentă la autostrada coridor european din vecinătate”, a transmis deputatul de Timiş, printr-un comunicat de presă.
Acesta propune şi un calendar concret pentru deblocarea proiectului:
„Soluția deblocării există:
• susținere politică pentru proiect din partea Guvernului
• un calendar scurt de aprobare a acordului de mediu (2 luni)
• în acest timp, pregătirea documentației de licitație
• imediat după aprobarea acordului de mediu, aprobarea în prima ședință de guvern, a Hotărârii privind aprobarea investiției (“indicatorii tehnico-economici”)
• și, simultan, urcarea licitației pentru proiectare și execuție pe SEAP
• simultan, lansarea licitatiei pentru consultantul care va superviza executia lucrarilor
• cât timp se derulează licitația pentru contractarea constructorului, efectuarea exproprierilor și verificarea tuturor avizelor si acordurilor să nu fi expirat (reinnoire unde e cazul)”, a transmis Cătălin Drulă.