Doar trei din 14 străzi cu piatră cubică din Timișoara vor fi...

Doar trei din 14 străzi cu piatră cubică din Timișoara vor fi asfaltate. Cine a blocat intenția primăriei

1
DISTRIBUIȚI

Reprezentanții Primăriei Timișoara se pregătesc să asfalteze trei străzi cu piatră cubică. Municipalitatea avea în plan modernizarea a 14 astfel de străzi, însă intenția primăriei a fost blocată de Direcția Județeană pentru Cultură Timiș, care a dat un aviz favorabil pentru doar o parte dintre acestea.

Astfel, în următorul plen al Consiliului Local Timișoara, aleșii vor avea pe masă un proiect de hotărâre privind „actualizarea Devizului general din cadrul Studiului de Fezabilitate aferent obiectivului de investiţii «Modernizare străzilor din piatră cubică din Timişoara»”.

Din document aflăm că Direcția Edilitară avea cuprins în programul de dezvoltare pe anul 2018 modernizarea a 14 străzi a căror îmbrăcăminte este realizată din pavaje de piatră cubică. Este vorba de str. Argeș, str. Dr. Ioan Mureșan, str. Ludwig von Beethoven, str. Mitropolit Varlaam, str. Putna, str. Remus, str. Sfânta Rozalia, str. Sorin Titel, str. Toplița, str. Virgil Madgearu, str. Bela Martok, str. Filaret Barbu, str. Arcidava și str. Romulus.

„Starea tehnică a acestor străzi prezintă numeroase defecţiuni ce fac dificilă desfăşurarea circulaţiei rutiere și pietonale. Pe multe din aceste străzi trotuarele sunt într-o stare avansată de degradare, îngreunând circulaţia pietonilor din zonă; nu există piste pentru biciclişti iar zonele verzi sunt neamenajate. Totodată, multe din bordurile de încadrare a carosabilului lipsesc sau sunt deteriorate, gurile de scurgere şi căminele de vizitare se află sub cota carosabilului. Scopul proiectului este de a îmbunătăți condițiile de circulație în municipiu prin amenajarea străzilor, a trotuarelor, amenajare piste de biciclete și zone verzi, acolo unde situația din teren permite, rezultând o mai bună funcționalitate a zonelor.


În cadrul proiectului soluția de modernizare a străzilor constă în execuția unei structuri noi cu stratul de legătură și cel de uzură prevăzut din beton asfaltic”, scrie în raportul de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre.

Studiul de fezabilitate pentru modernizarea celor 14 străzi cu piatră cubică a fost întocmit de firma SC Proexco SRL în urmă cu trei ani, iar valoarea totală a investiției a fost estimată la 14,5 milioane de lei, sursa de finanțare provenind din bugetul local.
Doar că prin certificatul de urbanism s-a solicitat și obținerea avizului de specialitate al Direcției Județene pentru Cultură Timiș, în vederea emiterii autorizației de construire. Însă, potrivit proiectului de hotărâre, în această vară, Comisia Zonală a Monumentelor Istorice „nu a acceptat soluția de modernizare a străzilor în varianta propusă”, cu excepția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava.

În aceste condiții, în proiectul de hotărâre se arată că reprezentanții Primăriei Timișoara au propus, „într-o primă fază, execuția străzilor Ioan Mureșan, Toplița și Arcidava în varianta proiectată, și anume: structură nouă cu stratul de legătură și cel de uzură prevăzut din beton asfaltic”.

„Având în vedere cele de mai sus, modificările legislative survenite după elaborarea Studiului de fezabilitate și ţinând cont de rata inflaţiei este necesară actualizarea Devizului general din cadrul documentației tehnico-economice faza SF”, scrie în proiect. Astfel, valoarea totală a investiției va fi estimată la 15,4 milioane de lei, inclusiv TVA. Pentru asfaltarea doar a celor trei străzi cu piatră cubică este nevoie de 4,2 milioane de lei.

Sorin Predescu, șeful Direcției Județene pentru Cultură Timiș, ne-a declarat că nu s-a dat un aviz favorabil pentru asfaltarea tuturor celor 14 străzi pentru că o parte dintre acestea se află în zone istorice din Timișoara.

„Tot ce se află în zona protejată are nevoie de aviz din partea noastră, iar părerea noastră este că pe străzile cu piatră cubică ar fi mai corect, pentru aspectul zonei, să fie repusă piatra cubică cu substrat care să facă funcțională strada. Aceasta a fost decizia noastră. Am mers pe teren, s-a studiat fiecare stradă. Poziția noastră este simplă: ne dorim, acolo unde este posibil, să se refacă carosabilul din piatră cubică, este o soluție mai bună decât soluția cea mai rapidă, de a se înlocui cu asfalt”, a precizat Sorin Predescu.

1 COMENTARIU

Dă-i un răspuns lui Kalman Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.