Fotografia delegaţiei Ineului la Alba Iulia în 1 Decembrie 1918, exponatul lunii la Complexul Muzeal Arad. Povestea acesteia FOTO şi VIDEO

DISTRIBUIȚI

Pentru luna decembrie, Complexul Muzeal Arad a ales ca exponat al lunii fotografia delegaţiei Ineului la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918.

Fotografia, pe care e consemnat textul „În amintirea unirii: «România Mare» şi Alba Iulia, la 1 decemvrie 1918”, a fost realizată în 2 decembrie, în studioul „Stoicovici” din Arad şi a fost donată muzeului de Ilie Mişcuţa, în 1976. Povestea ei a fost relatată de ultimul supravieţuitor al delegaţiei.

În conformitate cu „Regulamentul pentru alegerea deputaţilor Adunării Naţionale de la Alba-Iulia”, cercul electoral al Boroşineului din comitatul Arad Ineu acredita, la data de 21 noiembrie, pentru Marea Adunare de la Alba Iulia, un număr de cinci delegaţi (dr. Ioan Suciu, Iustin Monţia, Patriciu Covaci, Dumitru Nica, Teodor Hălmăgean) şi trei reprezentanţi ai societăţii civile din zonă – preotul Mihai Cosma, Ioan Opriş şi Aurel Gligor, iar în data de 26 noiembrie, Consiliul Naţional Comunal Ineu propunea, de asemenea, constituirea unei delegaţii alcătuite din 22 de bărbaţi de încredere, conduse de învăţătorul Pavel Dârlea. Aceasta a fost constituită din tipograful Coriolan Brătescu, mecanicul Gheorghe Bitang, profesorul Dumitru Moldovan, funcţionarii Dumitru Bitang, Nicolae Bătrâna, Zeno Brătescu şi Constantin Stepici, muncitorul Nicolae Albu, avocaţii Sabin Georgea şi Vasile Voştinar, învăţătorii Pavel Dârlea şi Ioan Căprari, preotul Teodor Feier, inginerul Constantin Buţ, ţăranii Pavel Toth, Petru Popa, Mihai Buţ, Dumitru Bonţa, Teodor Pac, Nicolae Valea şi muncitorul Adam Feier, ultimii doi fiind stegari.

Adam Feier a purtat la Alba Iulia tricolorul Gărzii Naţionale a Marinarilor Români din localitatea croată Pola, adus la Arad de comandantul Valeriu Şeredan în noiembrie 1918 şi predat în mod solemn ineuanilor, în prezenţa lui Vasile Goldiş, în faţa casei lui Ştefan Cicio-Pop, unde era sediul Consiliului Naţional Român Central şi al gărzilor naţionale româneşti.

Ultimul supravieţuitor al delegaţiei, Nicolae Valea, decorat în 1968 cu „Steaua R.S.R.” în contextul propagandei naţional-comuniste iniţiate de regimul ceauşist, avea să descrie, după zeci de ani, atmosfera acelor zile din anul astral al României şi istoria fotografiei păstrate până astăzi. „Sunt Nicolae Valea din comuna Ineu, fost participant la Alba Iulia dân anul 1918. Dă la Ineu am plecat spre Arad 22 de persoane. La Arad ne-am dus tăt cântând, cu voie bună, ne-o cantonat, ca dimineaţa să mergem spre Alba Iulia. Înainte c-o zi de 1 decembrie am plecat spre Alba-Iulia, era ger, zăpadă, frig, dar mare bucurie. În tăte gările se urcau mulţime de oameni cu fanfare, voie bună, cântări spre Alba Iulia, să facem unirea Ardealului cu România mamă. Am ajuns la Alba Iulia seara, înainte de 1 decembrie. S-o oprit trenul puţin şi am sărit pă fereşti. În gară ne-o aşteptat Vasile Hosu. Episcopu ne-o întrebat de unde suntem şi i-am spus că din Ienopolia Ineului. Mare bucurie. Ne-am dus în cetate, era frig şi ca să dormim, ne-am dus la hotelul «Ungaria» până dimineaţa. Dimineaţa s-o plecat spre Cetate. Lume multă, toată noaptea muzici, fanfare. Prin Cetate ne-am dus în «Câmpia Unirii». Atunci la Alba Iulia s-o întrunit Comiteul Naţional Român în Sala Mare, pentru Unire.

După şedinţă, George Pop de Băseşti a declarat că de azi suntem fii ai României Mari. Atunci, toată lumea a început să arunce cu căciulile şi pălăriile în sus, toată zăpada s-a făcut apă de bucurie… noi am aplaudat şi ne-am bucurat că am ajuns să vedem visu-mplinit, de ceea ce s-a petrecut, dorinţa tuturor popoarelor române. Am venit de la Alba Iulia. În Arad ne-am dus la Stoicovici să ne fotografieze, tabloul care se vede şi azi”. (prof. Elena Feier, „Atunci aşa a fost…”, în „Pagini ineoane”, Oradea, 2007).

În anii interbelici, drapelul marinarilor din Pola a fost depus în biserica ortodoxă din Ineu, dar în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial a fost ascuns în casa învăţătorului Pavel Dârlea. Astăzi, atât fotografia delegaţiei din Ineu cât şi tricolorul de la Pola sunt expuse în Sala Unirii a muzeului arădean. La atelierele de pedagogie muzeală, în care s-a reconstituit povestea Aradului – capitala politică a Marii Uniri – a personalităţilor arădene, a delegaţiei Ineului şi a steagului tricolor purtat la Alba Iulia au participat şi elevii clasei a II-a B de la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” (clasa prof. Georgeta Gubiţă) şi ai clasei a IV-a C de la şcoala gimnazială „Aron Cotruş” (prof. Amalia Veliciu), iar evenimentul lunii este prezentat de muzeograful Adelina Stoenescu, împreună cu elevii Colegiului „Sabin Drăgoi”, şi dascălul lor.

Foto: Nelu Scripciuc – Complexul Muzeal Arad

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.