Peste jumătate de milion de lei pentru noi studii legate de autostrada...

Peste jumătate de milion de lei pentru noi studii legate de autostrada Lugoj – Deva. Câte pasaje pentru urși vor fi în final

1
DISTRIBUIȚI

Compania de Drumuri a lansat luni o nouă licitaţie pe autostrada Lugoj – Deva, aflată în șantier de ani de zile. Problema este că nu vorbim despre licitaţie pentru stabilirea unui constructor, ci pentru întocmirea de noi hârtii. Mai mult, investiția în noi studii vizează o porţiune de autostradă care a şi fost deja construită în mare parte.

Pentru actualizarea unui Proiect Tehnic si a serviciilor de asistență tehnică, CNAIR pune la bătaie puţin peste 600.000 de lei pentru hârtii. Porţiunea de autostradă vizată e una extrem de importantă, ne referim la cea din lotul 2 unde sunt prevăzute şi celebrele tuneluri-ecoducte pentru urşi. Ce e şi mai ciudat în modul în care a fost gândită abordarea acestui lot este că licitaţia lansată luni vizează secţiunile D, de la kilometrul 43+060 până la kilometrul 47+090, şi E1, de la kilometrul 47+090 la kilometrul 52+880, dar nu şi secţiunea E2, care, de fapt, include cele două tuneluri. Mai mult, secţiunea D a fost deja în mare parte executată, acolo chiar există autostradă construită, actualizarea documentației în astfel de cazuri fiind un lucru neobișnuit.

Proiectul lotului 2 este unul dintre cele mai încurcate pe care CNAIR le păstoreşte.


Inţial, întreg lotul a fost câştigat de italienii de la Salini Impregilo. Ulterior, în 2013 a apărut modificarea acordului de mediu, ceea ce a impus realizarea acelor ecoducte pentru urşi, care să permită traversarea zonei de către animalele mari. Ca urmare a modificării, porţiunea cu aceste tuneluri a fost scoasă din contractul iniţial, anunţându-se că va fi scos la licitaţie separat. Constructorul s-a văzut astfel nevoit să renunţe la o parte din lucrare dar, până atunci, s-a apucat şi a făcut un nou proiect tehnic, care să cuprindă şi porţiunea cu tuneluri. Un proiect degeaba, pentru că lucrarea a fost scoasă din acel contract iniţial. Iată că acum CNAIR s-a gândit că acel proiect tehnic ar fi interesant şi a chemat compania italiană  la discuţii pentru a se permite utilizarea documentaţiei la realizarea noii licitaţii pentru porţiunea cu tuneluri. Este acea secţiune cunoscută sub numele de E2, E1, cea vizată de acest contract scos la licitaţie fiind, de fapt, o porţiune de autostradă fără cele două tuneluri din noul proiect. Surse din piaţă spun că secţiunea E1 ar putea fi acordată tot italienilor de la Salini, printr-un acord suplimentar la contractul iniţial.

În primul proiect întocmit după schimbarea autorizaţiei de mediu, pe E2 era prevăzută realizarea a trei asemenea pasaje subterane pentru urşi, primul tunel avea lungimea de 290 de metri lungime, iar următoarele două de 834, respectiv 400 de metri. Soluţia iniţială cu trei asemenea tuneluri a fost modificată şi s-a decis ca ultimele două să fie unite, eliminându-se porţiunea descoperită, de 440 de metri, existentă între cele două, realizându-se în final un singur tunel, care să cuprindă un pasaj unic de la începutul celui de-al doilea, de la kiometrul 53 plus 620, până la kilometrul 55 plus 420.

Foto: Arhivă

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.