Guido Janssens, omul care a adus-o pe Shakira la Timișoara: „Dacă ar...

Guido Janssens, omul care a adus-o pe Shakira la Timișoara: „Dacă ar exista o sală modernă, orașul ar avea șanse mari pentru a fi gazda unor concerte importante“

0
DISTRIBUIȚI

Într-un ipotetic „Who’s Who” al industriei muzicale românești, numele lui Guido Janssens n-are nevoie de nicio prezentare. Managing partner la compania Emagic și vicepreședinte al AROC (Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale), Guido are peste 30 de ani de experiență în industria muzicală, având de-a lungul carierei numeroase roluri, ce au dus la o bună înțelegere a domeniului și trendurilor muzicale. De origine belgian, a văzut potențialul pe care îl are piața de evenimente live în România și în 2005 a venit în țara noastră, unde împreună cu soția sa, Laura Coroianu, a pus bazele companiei Emagic, care a devenit unul dintre principalii promoteri de evenimente din țară.

Emagic este organizatorul de concerte și festivaluri care a revoluționat industria de evenimente live din România, iar de-a lungul anilor a adus în țară unele dintre cele mai mari nume ale industriei muzicale internaționale: Roger Waters/The Wall, Depeche Mode, Red Hot Chili Peppers, Madonna, Iron Maiden, Metallica, Queen + Adam Lambert, Lady Gaga, Lenny Kravitz și mulți alții. Acum doi ani, Emagic a creat AWAKE, un nou festival boutique în inima Transilvaniei, care se va desfășura în acest an în perioada 15 – 18 august la Castelul Teleki (Gornești – Mureș). Guido Janssens va fi unul din invitații care vor participa la evenimentul Linked Culture, care va avea loc în perioada 21 – 22 martie la Incuboxx în Timișoara. Printre concertele care vor avea loc în acest an în România organizate de Emagic se numără Lenny Kravitz (6 mai – Cluj), Tom Jones (26 iunie – Cluj) și Metallica (14 august – Arena Națională – București).

Având în vedere că Timișoara se pregătește pentru a fi Capitală Culturală Europeană a Culturii în 2021 fără să beneficieze de o sală de concerte adecvată evenimentelor majore, am fost curioși să aflăm de ce promoterii mari de evenimente din România se îndreaptă mai mult spre Cluj și care este părerea lui Guido vizavi de spinoasa problemă a concertelor organizate de autorități cu intrarea liberă…

– Care sunt particularitățile pieței de concerte din România, în raport cu țările din vecinătatea noastră?
– Diferențele majore sunt: În România aproape că nu avem cluburi unde se cântă live, nu avem destule săli de concerte și la capitolul drumuri cu chiu cu vai putem spune că avem o infrastructură…

– Cum s-a dezvoltat în ultimii ani piața românească și care sunt tendințele pentru viitorul apropiat?
– Cea mai mare dezvoltare este fără îndoială faptul că, în sfârșit, avem festivaluri care arată că pot avea un viitor. Am cel mai profund respect pentru ceea ce au reușit să obțină colegii de la Untold și Electric Castle. Se pare că Emagic a venit pe piață prea devreme cu B’estfest, dar sunt fericit că am reușit să-i inspiram pe alții.

– Într-un interviu precedent acordat Pressalert.ro, ați afirmat că Timişoara are nevoie de sprijinul autorităţilor locale şi al oamenilor de afaceri, pentru evenimentele mari. S-a schimbat situația de atunci? Cum vedeți piața de concerte și festivaluri din Timișoara la ora actuală?

– Nu cred că s-a schimbat ceva. Festivalurile bine organizate și bine promovate atrag turiști și sunt o binecuvântare pentru economia locală. Cu cât un oraș este mai mic în ceea ce privește populația și puterea de cumpărare a locuitorilor săi, cu atât mai mult este necesar sprijinul acordat de autoritățile locale. Mi-e teamă că, în afară de Plai și Revolution, nu sunt destul de conștient de situația specifică din Timișoara, așa că nu cred că sunt persoana potrivită să spun ceva util cu privire la situația specifică din Timișoara.

– Din 2017, Emagic a creat Awake, un nou festival „boutique” în inima Transilvaniei. Cât de greu a fost să vă impuneți cu un nou produs pe piața festivalurilor din România și ce planuri de viitor aveți cu acest proiect?

– Ei bine… nu ne gândeam cu adevărat la un „produs nou” când ne gândeam la un nou festival. Ceea ce am știut a fost că, pentru un astfel de festival nou, Locația ar trebui să fie perfectă, NU ar trebui să fie în București, și, în mod ideal, ar trebui să fie capabilă să prospere și să supraviețuiască atunci când următoarea criză financiară va lovi România și sponsorii își vor reduce bugetele de sponsorizare. Acest ultim punct înseamnă că va trebui să încercați să creați un festival care să nu cheltuiască sute de mii de euro pe artiștii principali, ci că trebuie să creați un festival cu un buget „rezonabil” și în loc de bani, să pompați toată creativitatea voastră și a echipei cu care realizați evenimentul, pentru a crea un festival de care oamenii se vor bucura, indiferent cine este headliner-ul. Nu credem că un festival care depinde de 50, 60 sau chiar mai multe procente din finanțarea sponsorilor sau autorităților are șansa de a supraviețui pe termen lung. Awake ar trebui să fie un festival pe termen lung; un festival în care – în cele din urmă – sponsorii pot oferi „venit suplimentar”, dar nu mai sunt „venituri esențiale”. Acest lucru este dificil și nu suntem încă acolo, dar acesta este scopul cu Awake. Deci, vrem să creștem Awake în anii următori, dar în mod ideal vrem să crească pentru că mai mulți oameni cumpără un bilet și nu pentru că mai mulți sponsori devin interesați de el.

– În ultimii ani au început să se organizeze și în România diverse conferințe dedicate industriei muzicale. Care sunt cele mai importante lucruri pe care le poate învăța un artist aflat la început de drum sau un promoter local dacă participă la un asemenea eveniment?
– Ei bine … se numește business muzical, iar la aceste conferințe poți învăța lucruri despre partea de afaceri a lucrurilor. Dacă vrei să-ți faci o viață din muzică, dar nu ții cont de aspectul afacerii, nu vei avea o carieră foarte lungă, fericită sau de succes. Același lucru se întâmplă și pentru promotorii aflați la început. Închirierea unei scene, punerea pe piață a unor trupe și vânzarea de bilete nu reprezintă știința rachetelor, dar este mult mai dificilă decât arată și astfel veți învăța cât mai mult posibil despre toate aspectele implicate.

– Au trecut 12 ani de la concertul organizat de Emagic pe stadionul Dan Păltinișanu cu Shakira, care nu a avut succesul scontat la vremea respectivă. Dacă ar fi să organizați un nou eveniment la Timișoara, care ar fi lucrurile pe care le-ați schimba?

– Sincer, dacă ar fi depins doar de noi, nu am fi organizat acel spectacol în Timișoara, ci în București.


Bucureștiul are o populație mult mai mare, mai mulți expați și o putere de cumpărare mai mare. Motivul pentru care acest spectacol s-a ținut la Timișoara a fost faptul că principalul sponsor al evenimentului a văzut o „oportunitate strategică” de a avea un impact în vestul României și, prin urmare, a vrut să sponsorizeze spectacolul doar dacă am face acest lucru la Timișoara. Într-adevăr nu am vândut atât de multe bilete pe cât am fi vândut în cazul în care am fi făcut spectacolul la București, dar asta a fost mai mult decât compensat de contribuția financiară a sponsorului. În aceleași condiții, am fi mai mult decât fericiți să organizăm un nou spectacol major în Timișoara.

– Faceți parte din AROC – Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale. Care sunt obiectivele concrete care s-au realizat în cadrul acestei asociații și care sunt planurile pentru viitorul apropiat?

– Vrem să unim organizatorii serioși, care doresc să facă această afacere cu respect pentru public și sponsori. Vrem să fim o organizație care poate discuta problemele și oportunitățile afacerilor noastre cu autoritățile. E vorba de problemele care au un impact direct asupra activităților noastre. În prezent, suntem în negocieri cu UCMR cu privire la o abordare și un procent mai rezonabil în ceea ce privește așa-numitele „performing rights” pe care trebuie să le plătim și avem alte proiecte în discuție pe care nu le pot dezvălui în acest moment ; dar veți auzi despre ele…

– Credeți că un festival de muzică modernă în 2019 trebuie sau nu să aibe parte de fonduri publice? Se poate realiza un festival de mare anvergură în regim public – privat în țara noastră? Care sunt pericolele la care se expun organizatorii de evenimente în momentul unei asemena asocieri? Care sunt eventualele avantaje?

– Ei bine, întotdeauna sunt de părere că nimic nu este imposibil și deciziile astea depind și de cultura politică locală sau regională. Este clar că în Timișoara nu puteți crea un festival de muzică major, fără ajutorul autorităților locale, dar nu sunt sigur că o entitate publică / privată ar fi cea mai bună modalitate de a face acest lucru. Trebuie studiat… Pericole? Ei bine, există, desigur, mereu pericolul în România ca organizatorul privat care acceptă bani de la autorități va fi considerat suspicios, iar acest aspect are de-a face cu situația politică din țara noastră. Avantajele sunt clare; dacă poți pune pe roate o colaborare sănătoasă și bine definită între sectorul privat și autoritățile locale, toată lumea poate câștiga.

– Ați fost prezent în 2014 la festivalul Plai din Timișoara alături de formația Balako. Care este opinia dumneavoastră legată de festivalul Plai?Dar despre Revolution Festival?

– Nu știu destul despre cele două festivaluri pentru a avea o opinie utilă despre ele. Mi-a plăcut atmosfera la PLAI și cunosc câțiva oameni care au realizat festivalul Revolution. Dar nu am participat până acum la Revolution, așa că nu pot spune nimic interesant despre asta.

– De ce marii organizatori de concerte din țară ocolesc Timișoara? Care sunt motivele pentru care numărul evenimentelor de anvergură din Timișoara este mult mai mic decât cele din Cluj, de exemplu?

– E vorba de numere, economie și de faptul că Clujul are acum o Sală Polivalentă modernă unde poți face evenimente cu o capacitate de 10.000 de oameni indoor.

Ca să fie mai simplu, permiteți-mi să vă dau câteva informații care au fost decisive pentru noi atunci când am hotărât să facem un concert cu Lenny Kravitz la Cluj, în 6 mai 2019.

1. Avem o sală de evenimente adecvată pentru el?
București: NU, Timișoara: NU, Cluj-Napoca: DA
2. Unde ar avea oamenii bani suficienți să cheltuie pentru show-ul lui?
a. București b. Cluj c. Timisoara
3. A cântat anterior în acest oraș?
București: DA, Timișoara: NU, Cluj: NU
Și câștigătorul este… Cluj-Napoca…

Sper ca acest exemplu face lucrurile un pic mai clare.

– Ce părere aveți de discrepanța dintre muzica difuzată la posturile de radio comerciale din România (și TV) și numele care sunt headlineri la festivalurile din țară?
– Este la fel peste tot; nu numai în România. Cea mai mare parte a oamenilor care merg la festivaluri și concerte nu merg acolo pentru că au auzit un hit la radio; ei merg acolo pentru că iubesc muzica sau un anumit artist, pentru că prietenii lor ascultă acea muzică atunci când îi vizitează sau ies cu ei. Playlisturile pentru radiouri sunt făcute pentru a vinde publicitatea pentru pastilele de stomac, concertele live și festivalurile sunt pentru a uni muzicieni, iubitori de artă și distracție.

– Care este secretul prin care cineva poate rezista peste trei decenii într-o industrie muzicală care se schimbă foarte rapid în zilele noastre?
– Este jobul ideal pentru mine. Mă plictisesc foarte usor, deci faptul că „lumea mea” se schimbă rapid, e un aspect care mă provoacă și asta este ceea ce mă atrage în acest business. Nu aș fi rezistat dacă nu s-ar fi schimbat în ultimii 30 de ani. Asta sunt doar eu.

– Care ar fi sfaturile pe care le-ați oferi unui organizator de concerte din Timișoara care ar vrea să pună bazele unui festival major în oraș?

– Începeți cu un festival mic (sau chiar mai bine, spectacole mici), învățați, cădeți poticnit de un obstacol, ridicați-vă și niciodată nu riscați totul. Poate ar trebui să luați în considerare și să lucrați împreună cu cineva cu mai multă experiență (la Emagic îi ajutăm pe mulți promotori mai mici cu sfaturi și expertiză, deci… nu fiți timizi). Dacă o faci pentru a deveni bogat rapid, uită! Dacă o faci pentru că ești pasionat de asta, amintește-ți că un festival durează doar câteva zile și vei avea nevoie de hrană și pentru restul anului.

– Cum vedeți situația muzicii rock în România în 2019 ? Este rentabil să faci un festival exclusiv pe acest gen muzical în zilele noastre ?

– E foarte dificil. Dacă aș fi sigur că e rentabil, nu credeți că am fi organizat acest festival?

– Ce părere aveți de numeroasele concerte cu intrarea liberă organizate de autoritățile locale din țară? Dăunează scenei muzicale?

– Este complicat. Dacă niște concerte gratuite fac parte dintr-un plan de dezvoltare culturală mai mare (Jazz in the Park – Cluj, îmi vine în minte), cred că poate fi un lucru bun. Cu toate acestea, dacă autoritățile locale, regionale sau naționale utilizează banii contribuabililor doar pentru câștiguri electorale și pentru a concura cu sectorul privat, ar trebui să fie interzise prin lege. Problema cu ultima categorie este aceea că nu numai că nu servesc în niciun scop educației culturale, ci și că noi învățăm publicul că actul cultural nu este ceva pentru care ar trebui să plătească; că artiștii nu merită efortul de a fi recompensați pentru actul lor artistic / divertisment prin cumpărarea unui bilet. De asemenea, distruge piața pentru organizatorii privați, deoarece autoritățile nu știu cum să negocieze cu agenții și ajung să plătească de cinci ori valoarea normală de piață a artistului respectiv. Acest lucru trebuie oprit cumva și dezvoltăm câteva idei în cadrul AROC pentru a veni cu alternative pentru acest lucru.

– Care sunt lucrurile care vă plac… și cele mai puțin plăcute… din România (nu neapărat legate de scena muzicală!).

– Îmi place ospitalitatea, căldura și simțul improvizației care se găsește la români. Nu-mi plac… lipsa de respect față de ceilalți care se regăsește în trafic, în politică și în viața socială.

– Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană în 2021. Orașul nostru nu are o sală de evenimente pe măsură. Cât de importantă este o asemenea investiție?

– Este extrem de importantă o sală de concerte pentru un oraș ca Timișoara. Dacă ar exista o sală modernă, Timișoara ar avea șanse mari pentru a fi gazda unor concerte importante.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.