Lipsa crucilor de pe o pictură murală în care apare și Catedrala...

Lipsa crucilor de pe o pictură murală în care apare și Catedrala Mitropolitană, motiv controverse: „Lăsați-ne simbolurile în pace!” UPDATE Reacția TM2021: „Artiștii au lucrat cu bună-credință, fără trimiteri spre afinități politice, religioase sau de altă natură” FOTO

4
DISTRIBUIȚI
Memoriile Cetatii, Timisoara, vineri 20 noiembrie 2020. foto: Sebastian Tataru/Memoriile Cetatii/Timisoara2023

Lucrarea care a stârnit controversa face parte dintr-un proiect al Asociației Timișoara – Capitală Europeană a Culturii, are 170 de metri pătrați și reprezintă, stilizat, zona centrală a Timișoarei într-un moment istoric. Printre clădirile reprezentate se regăsește și catedrala, ușor de recunoscut după siluetă. În opinia unora, însă, lipsa simbolurilor ortodoxe reprezintă un afront.

„Imaginea Catedralei de pe care au fost rase semnele Crucii. «Opera de artă» e girată de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană (…) Să nu ne ascundem după cuvinte sau degete! E vorba de mișcarea culturală neomarxistă ce bântuie azi Europa și Statele Unite – Progresismul. Înțeleg libera exprimare și tot ce ține de libertăți. Am luptat și eu în stradă pentru ele. Dar, totuși, nu mă voi lăsa ademenit să cred că toate aceste întâmplări sunt doar despre artă. Și «viziunea artistului». Ostentația cu care se întâmplă astfel de lucruri nu îmi poate jigni doar inteligența. Catedrala Mitropolitană e un simbol. E o referință în istoria acestui oraș. Lăsați-ne simbolurile în pace! Vreau să știu cine din primărie a avizat așa ceva? Și dacă primăria nu știe, cum e posibil, având în vedere că legea îi impune să știe! Și de asemenea, aștept punctul de vedere al Mitropoliei Banatului! Departe fiind de bigotism, mă deranjează aceste tentative la scara macro de rescriere a istoriei. De demolare a simbolurilor. Nu mă deranjează doar rescrierea în sine, ci și formele acute folosite în acest demers. Momentan mascate în artă (…) Omul viitorului fără credință? O găină care aleargă fără cap, de colo colo. E problema lui. Dar să nu ne fie impusa și nouă filosofia găinii fără cap”, a scris pe Facebook Adrian Orza, fost viceprimar al Timișoarei.

Autorul lucrării, Lucian Sandu Milea, un tânăr artist născut la Sânnicolau Mare, s-a declarat surprins de aceste reacții. „Îmi pare foarte rău că au fost astfel de reacții. Consider că semnul crucii este un simbol sacru, care se potrivește doar în anumite contexte, în iconografie, în edificii de cult care au acest simbol. Lucrarea mea era o viziune de ansamblu asupra orașului Timișoara, nu urmăream acest detaliu. Crucile există pe catedrala din Timișoara și acolo au un sens, acolo e loc de rugăciune. Lucrarea mea e o pictură murală, laică, nu a urmărit nimic religios. Îmi pare foarte rău că a stârnit și sentimente negative, până la urmă intenția mea în toate lucrările e să aduc bucurie în oraș. Nu am nicio legătură (cu neomarxismul – n.r.). Susțin religia ortodoxă și consider că semnul crucii e un simbol foarte puternic. Nu-l folosesc în arta mea, pentru că, după părerea mea, lezez caracterul sacru pe care el îl are în sine”, a explicat Lucian Sandu Milea pentru stiridetimisoara.ro.

„Dispunerea stelară a clădirilor dorește să amintească de momentul în care cetatea Timișoarei a avut acest sistem de fortificații, care a fost demolat. El a rămas cumva în configurația urbană și voiam să fac un fel de joc între prezent și momentul acela care există doar în memoria istorică a cetății. Asta am urmărit în schița mea. În niciun caz nu a fost o intenție de gen manifest, nici vorbă de așa ceva”, a explicat, pentru sursa citată, artistul, care a mai spus că nu are nimic împotriva „completării” lucrării, dacă i se va cere acest lucru.

UPDATE Asociația Timișoara – Capitală Europeană a Culturii a reacționat printr-un comunicat, pe care îl redăm integral mai jos:

Pictura murală Fortificații a fost creată în cadrul programului Memoriile Cetății al Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană. Programul Memoriile Cetății se află la a III-a ediție, iar în acest an, Complexul Studențesc din Timișoara este gazdă pentru o serie de intervenții produse în spațiul public, în locuri de adunare a studenților și a comunității, pentru a facilita și încuraja interacțiunea oamenilor cu spațiul public în care trăiesc, fie temporar ori permanent. Lucrările executate au fost selectate de către un juriu specializat în urma unui concurs de propuneri de proiecte. Artiștii au lucrat cu bună-credință, fără trimiteri spre afinități politice, religioase sau de altă natură.

Lucrarea Fortificații a artistului Lucian Sandu Milea reprezintă o viziune metaforică a orașului, propunând un joc de imagine între trecut și prezent. Pictura amintește de momentul în care Timișoara era o cetate înconjurată de un sistem de fortificații, demolat ulterior pentru extinderea orașului și care a marcat puternic configurația urbană pe care o întâlnim în prezent. „Dispunerea stelară a clădirilor dorește să amintească de momentul în care cetatea Timișoarei a avut acest sistem de fortificații, care a fost demolat. El a rămas cumva în configurația urbană și voiam să fac un fel de joc între prezent și momentul acela care există doar în memoria istorică a cetății” – explică artistul Lucian Sandu Milea.

Legat de reacțiile pe care le-a produs imaginea catedralei reprezentată în pictura sa murală, artistul a dorit să precizeze: „Îmi pare foarte rău că au fost astfel de reacții. Consider că semnul crucii este un simbol sacru, care se potrivește doar în anumite contexte, în iconografie, în edificii de cult care au acest simbol. Lucrarea mea este o reprezentare metaforică a orașului Timișoara, cu edificiile stilizate. Crucile există pe Catedrala din Timișoara și acolo au un sens, deoarece acolo e loc de rugăciune. Lucrarea mea e o pictură murală, laică, nu a urmărit nimic religios. Îmi pare foarte rău că a stârnit și sentimente negative, până la urmă intenția mea în toate lucrările e să aduc bucurie și culoare în oraș. Susțin religia ortodoxă și consider că semnul crucii e un simbol foarte puternic. Nu-l folosesc în arta mea, pentru că, după părerea mea, lezez caracterul sacru pe care el îl are în sine. Catedrala reală e un lăcaș sfânt”.

Conceptul programului Memoriile Cetății este crearea, până în anul deținerii titlului de Capitală Europeană a Culturii, a unui traseu de artă murală prin care localnicii și vizitatorii să redescopere spiritul Timișoarei, istoria și momentele importante din viața comunității. Lucrarea artistului s-a numărat printre cele 8 selectate în acest an deoarece reprezintă, într-un concept stilizat și fără detalii realiste, un moment istoric pentru orașul Timișoara.

4 COMENTARII

  1. Lucian Sandu Milea nici usturoi nu a mancat,nici gura nu-i pute ,nu?
    Multumim ca ne-ati dat numele acestui ticalos.
    In Piata Libertatii e o …exchibitie de homosexualism si lesbianism cu titlul ,,Toleranta,,.
    Se vede ca a venit un gay la primarie.
    La anul sa asteptam prima parada gay din Timisoara.
    Scarbelor!

Dă-i un răspuns lui Daniel Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.