Ediția din acest an a festivalului „Simultan”, care se remarcă de fiecare dată printr-o anume tematică, se desfășoară în perioada 3-6 octombrie sub tema „Desire for the Useless” la muzeul Corneliu Mikloși și își propune să pună în discuție diverse aspecte ale societății și ale vieții individuale influențate de tehnologie, să evidențieze modul în care artiștii răspund provocărilor vremurilor contemporane și modul în care percep schimbările și își imaginează viitorul.
Pe parcursul celor patru zile, festivalul, ajuns la a XIX-a ediție, v a prezenta artă video, instalații și performance-uri live, abordând teme diverse și provocatoare precum eclectismul stilistic, relația dintre om și automatizare, reciclarea și problemele ecologice, muzica de improvizație în contexte tehnice alternative sau anacronice, lirismul digital și fuziunea dintre instrumente acustice și electronice, precum și cinema-ul extins.
Festivalul îi aduce în fața publicului pe Alexander Iezzi, Billy Bultheel și Ivan Cheng interpretând „33” și explorând fuziunea dintre tehno mitraliat, pop experimental, tonalitățile industriale surprinzătoare și vocile baroce, și pe vocalista și compozitoarea Alessandra Eramo, care explorează teritoriile acustice latente ale vocii și zgomotul ca o chestiune socio-politică. Feldermelder (Manuel Oberholzer) se remarcă prin compoziție, design sonor, instalație și cod, vocalista și compozitoarea Diana Miron, care va prezenta „Organisma Sonora”, are o legătură puternică cu hiperspectralismul românesc, iar Franck Vigroux integrează noile media și artele spectacolului, proiectând concerte audiovizuale transdisciplinare, în colaborare cu artistul Antoine Schmitt.
Lucrările compozitoarei Maria W Horn folosesc o instrumentație variată, de la sintetizatoare analogice la cor, instrumente cu coarde, orgă și diverse formate de muzică de cameră, noul proiect audiovizual al artistului Micleusanu M., „Liminal Garden”, oferă o explorare conceptuală a substratului existențial, Hanno Leichtmann și Valerio Tricoli vor prezenta cel mai recent album al lor, „Cinnte Le Dia” iar Magda Drozd îmbină diverse influențe și tehnici pentru a crea peisaje sonore unice. Roberto Maqueda este interesat de creația de avangardă iar duo-ul de improvizație experimental format din Tony Elieh și Andrei Cucu își lasă intuiția muzicală să se manifeste liber. Programul din acest an include o punere în scenă a proiectului „Messengers” al Rebeccai Salvadori, care se derulează pe mai multe dimensiuni – între artă video, documentar și live performance, implicând muzicieni precum trupa noise japoneză Bo Ningen, Kenichi Iwasa și Maxwell Sterling.
Mai multe detalii se găsesc și pe canalele de comunicare simultan.org.