Povestea de Hollywood a pilotului timișorean care a zburat pe avioane supersonice...

Povestea de Hollywood a pilotului timișorean care a zburat pe avioane supersonice de vânătoare. Cum îi prindea din aer pe americanii care cultivau marijuana

20
DISTRIBUIȚI

bovhis3

Publicul a amuțit preț de câteva minute. Pe cerul albastru, un avion pare că și-a pierdut echilibrul și se îndreaptă cu viteză spre pământ. Însă, în doar câteva clipe, pilotul ridică aeronava, spre deliciul celor prezenți la spectacolul aviatic de la Aerodromul Cioca, de pe Calea Torontalului. Nu durează mult și aviatorul zboară la doar zeci de metri deasupra publicului, apoi face o mulțime de acrobații în aer. Totul, în fața unor oameni care aplaudă frenetic fiecare mișcare făcută de aviatorul Sorin Bochiș, unul dintre cei mai experimentați din Timișoara. A zburat cu avioane de luptă supersonice, dar și în Statele Unite, în Florida, unde îi prindea pe cei care cultivau marijuana, iar de mai bine de un deceniu s-a întors la Timișoara ca să-i învețe pe doritori să zboare.

Pilotul timișorean se simte mai bine în aer decât pe pământ, fiind un maestru al aeronauticii. Sorin Bochiș a zburat încă din primii ani de viață, chiar dinainte de a merge în picioare. Tatăl lui, aviator de meserie, i-a împărtășit această experiență minunată în speranța că îi va călca pe urme, iar dorința i s-a împlinit. Sorin Bochiș povestește că visa să zboare printre nori din prima clipă în care s-a urcat într-un avion. “Totul s-a transmis sanguin, ca să spun așa. Tata mă lua la zbor pe aerodroame, acolo am văzut ce face el și mi-am dorit și eu să fac atunci când o să fiu mare. Totuși, nu de fiecare dată tata mă lua la plimbare, dar cum eram mic, aveam vreo trei, patru ani, mă ascundeam în cabină și se trezea cu mine când era deja în aer”, își amintește amuzat pilotul.

A învățat să facă acrobații pe avioane de vânătoare supersonice

Sorin Bochiș se laudă cu peste 10.000 de ore de zbor. A luat primele lecții în anul 1981, la vârsta de doar 14 ani, iar opt ani mai târziu, s-a întors la Timișoara ca absolvent al Institutului de Aviație “Aurel Vlaicu” de la Boboca. Apoi, a urmat o experiență unică, fiind angajat ca pilot în Regimentul 93 aviație de vânătoare din Timișoara, unde a zburat pe avioane supersonice de luptă. “Am zburat pe MIG-uri 23 cu geometrie variabilă și MIG-uri 21, fără geometrie variabilă, dar sunt avioane foarte bune de luptă și acrobație. De fapt, pe acest model de avion am învățat să fac acrobații”, explică Sorin Bochiș.

bochis2

Timișoreanul nu a mai putut să zboare pe astfel de avioane din anul 1997, când a trebuit să plece din armată.


Dar aviatorul nici nu-și imagina că ar putea să facă altceva în afară să zboare și a luat decizia să emigreze în America. Nu a mai avut șansa să zboare pe avioane de vânătoare, dar a reușit să obțină licența de pilot pe avioane civile și a lucrat timp de doi ani în Florida. Sorin Bochiș zâmbește când își amintește despre experiența trăită în Statele Unite, unde s-a angajat la o companie aviatică, pentru care a zburat pe avioane micuțe în cadrul mai multor programe guvernamentale.

“Îi spionam din aer pe americanii care cultivau marijuana”

Timișoreanul povestește că în America, cel mai palpitant era atunci când îi spiona din aer pe cei care plantau marijuana, fiind singura soluție prin care cultivatorii puteau fi prinși. “Spionam grădinile oamenilor care încercau să cultive marijuana. Printr-un program guvernamental, era plătit un avion cu doi operatori ce aveau o cameră de fotografiat cu infraroșu. Marijuana are o amprentă termică unică și într-un spectru infraroșu, apare cu o altă nuanță la developare și așa erau prinși cei care o cultivau. În America, proprietatea e sfântă, polițiștii nu aveau voie să vină la cineva acasă și să spună că îl bănuiesc că plantează marijuana, dacă nu aveau dovezi. Astfel, singura modalitate ca să poți intra în casă peste om era să vii cu dovada clară”, explică aviatorul timișorean.

Sorin Bochiș spune cu regret că s-a întors din America “de fraier”, dar nu a avut de ales. După atentatele teroriste de la World Trade Center, din 11 septembrie 2001, toți piloții străini nu au mai avut voie să zboare în America, astfel că Sorin Bochiș, rămas fără loc de muncă, a luat decizia să se întoarcă acasă, la Timișoara.

bochis1

Sorin Bochiș a deschis o școală de zbor la Timișoara

Pilotul nu a stat pe gânduri și imediat ce a ajuns în țară a făcut toate demersurile necesare ca să-și împlinească unul din visele din copilărie, acela de a-și deschide o școală privată de zbor. Așa a luat ființă Clubul ASALT – Asociația Sportivă de Aeronautică Liberă Timișoara, care deținea la început o singură aeronavă. “Acum avem peste zece avioane, care costă între 10.000 și 100.000 de euro. Cel mai scump costă atât pentru că are aparatură de bord foarte, foarte modernă”, spune cu mândrie Sorin Bochiș. În acest an, timișorenii vor avea parte de un spectacol aviatic nemaipomenit, se laudă pilotul, care ne-a dezvăluit că o să aducă “un adevărat avion de acrobație, de campionat mondial”.

20 COMENTARII

  1. Sorin Bochis este maestru ai sportului in aviatia sportiva, instructor, pilot avioane de linie, inspector, etc.
    Varsta nu-mi mai permite insa pot sa-i indemn pe altii catre o astfel de cariera. Impreuna sustinem si promovam aviatia generala in Romania prin ceea ce facem din pasiune, prin evenimentele aeronautice pe care deopotriva le organizam.
    Anul acesta evenimentul organizat pe Aerodromul Drobeta, ca in fiecare an, in ultimul weekend al lunii Iunie, si anume, 27-29 Iunie 2014 – Drobeta Fly In – Seven’th Edition – International Aero Show
    Multumesc Sorin Bochis !

    • Endre, anul asta voi fi prezent pe aerodromul Drobeta sa va urmaresc evolutiile. Voi veni la tara, in satul Stefan Odobleja, chiar in valea de sub aerodrom si nu voi rata spectacolul vostru. Chiar mi-ar face placere sa ne cunoastem personal.

  2. L-am cunoscut pe Sorin fiind invitat de către un prieten la un „ceaun „la aerodromul de pe Calea Torontalului, alături de alți piloti, pot spune ca este un om extraordinar, modest , de la care poti învață multe si care cu siguranta iti trezeste dorința de a pilota intr-o zi.

  3. da asta cam asa este ! un om deosebit si ca si prieten si ca si profesionalism! cu, spunem noi baimarenii cu care am facut senzatie prin aer aici el ar fi capabil ca sa zboare si cu USA DE LA BAIE daca are o pala de vant! hahahah ! toate cele bune si mare grija ! ca si aici ca si pe drumuri chiar daca politia nu este la panda se poate produce inevitabilul!! multe ore in aer si multa sanatate!!

  4. Un adevărat”îndrăgostit” de zbor, că nu-l pot numi doar ”pasionat!” Merită aprecierea și stima aviatorilor, cât și a publicului pentru realizările sale. Și , credeți-mă pe cuvânt, că nu I-a fost deloc ușor, dar …perseverența îmbinată cu dragostea pentru zbor a făcut posibil orice și-a propus. Toate greutățile și piedicile care I-au stat în cale au putut fi depășite doar gândindu-se la marea recompensă – aceea de a se afla în zbor și de a-I învăța și pe alții să zboare! Mult succes și pe mai departe, Sorine! Și noi, și băimărenii tăi nu uităm că ai fost pionier și-n parapantism la munte! Cer senin!

  5. Am citit cu mare bucurie acest articol. Este primul meu instructor de zbor, un om cu lipici, deosebit de placut si cu mare experiența in ale zborului, apreciat si îndrăgit de „avionauti”. Ii multumim pentru ca nu a rămas in America. Lucian V.

  6. ADEVARAT,

    L-am cunoscut cand era mic ,de la REGRETATUL VASILE BOCHIS(TATAL),care a zburat si pe AERODROMUL BALTA VERDE DIN CRAIOVA,APOI l-am depanat pe SORIN DE LA DEVESELU,era intr-un capionat desfasurat la PITESTI.
    LE DORESC ACTIVITATE ASA CUM SPERA,LUI SI CELOR CARE SUNT CU EL.
    JIANU GEORGE

  7. Bafta la zbor . Am remarcat replica ” inapoi din state de fraier”, suntem multi dar prosti . La multi ani si incearca cat cat mai repede sa pleci inapoi in state , aici ne mananca sistemul ca sa nu spun cainii

Dă-i un răspuns lui Cristi mihai Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.