Despre puşcăria copiilor – şcoala românească

Despre puşcăria copiilor – şcoala românească

4
DISTRIBUIȚI

loredana codrut

De câţiva ani de zile am terminat şcoala. Recunosc că am învăţat foarte bine, am avut doar note mari şi am fost premiantă. Dintr-un soi de aronganţă. De plăcere nu se pune problema. Niciunui copil care până mai ieri era liber şi se juca oricât dorea nu îi poate plăcea să stea încuiat într-o clasă şase ore pe zi să înveţe lucruri care alţii au decis că ar trebui să îi placă şi care mai târziu în viaţă se dovedesc inutile. Niciun copil nu poate creşte fericit cu stresul de a lua FB şi coroniţe care, repet, în viaţă nu folosesc la nimic. Educaţie provine din limba latină (educare) şi înseamnă a scoate la suprafaţă. Spuneţi-mi, vă rog, ce scoate la suprafaţă sistemul românesc de educaţie? Ce om este născut să se priceapă la tot? Ce copil poate lua FB la toate materiile, ce copil poate fi un bun gimnast, matematician, pictor şi eventual peste ani instalator? Aşa ceva nu există.


Părinţii te educă de mic cu dictonul „cine are carte, are parte”. Şi e corect, pentru că nu ţi se spune de ce ai parte.

În România ai parte de multe frustrări şi dezamăgiri. Eu nu scriu aici despre copiatori şi nici despre cei care îşi cumpără diplome. Eu scriu despre copiii aia ca mine care au luat 9.70 la BAC fără să copieze şi fără meditaţii pentru că mama nu muncea, iar tata era la un punct de şomaj şi nu avem bani de aşa ceva. Şi îmi iubesc părinţii şi nu mi-aş dori să fie fost vreodată altfel. Probabil că într-o societate normală copiii ar fi liberi să încerce tot şi apoi să vadă la se pricep. Oamenii care fac bani şi care sunt specialişti cunosc bine un domeniu. Cred că nimănui nu îi pasă dacă Steve Jobs era talentat la literatură sau dacă era pasionat de biologie. Dar copiii sunt bine struniţi de mici. Iar prima palmă peste obrazul libertăţii e povestea cu ce vrei să te faci când eşti mare. Influenţaţi de televizor, de colegi şi de lamentările părinţilor, micuţii vor să devină medici, cântăreţi, fotbalişti sau manechine. Apoi îi trimitem la şcoală şi aşteaptăm să fie Einstein. Noi nu vedem în asta nicio problemă. An de an pregătim sute de medici, de jurnalişti, de diverşi specialişti care mai apoi ajung să lucreze ca vânzători pentru că, evident, nu îşi găsesc loc de muncă în domeniu.

Desigur‚ îmi veţi spune că ar fi trebuit să facă alte facultăţi sau să nu facă deloc. Deliciul constă în faptul că şi dacă au şi dacă nu au studii superioare, e egal. Un medic care nu profesează e egal cu un instalator în ochii societăţii nostre care critică şi împarte oamenii în buni şi răi după meserii. Din toată povetea asta un lucru e cert: cele mai multe talente stau la cimitir.

4 COMENTARII

  1. Domnisoara, daca ai invatat de „ambitie” si daca te consideri un om educat si confirmat de nota la „Bac”, asta cam intra in contradictie cu ideea pe care o propagi, ca scoala romaneasca nu-ti foloseste la nimic! Dar nu subtirimea „articolului” ma determina sa-ti raspund, ci subtirimea gramaticii si sintagmei in limba romana (presupun materna): „să înveţe lucruri care alţii au decis”??? (asta e din categoria: „care este”!) sau „copii sunt bine struniţi de mici”??? (articulat: copiii!!! si nu e o eroare de scriere, caci se repeta de vreo 3 ori!). Aceste greseli bazice sunt rusinoase pentru un jurnalist, darmite pentru o premianta! Cred ca orice demers de indreptare educationala a presupusei „puscarii” care ar fi scoala romaneasca (da, aici e „care”, in textul tau ar fi „pe care”), ar trebui sa inceapa cu fiecare dintre noi, mai ales când exercitam o profesiune publica, cum e si cea de jurnalist sau mai abitir atunci, caci sunteti si presupusi formatori de opinie!

  2. Pe langa observatiile facute de Lorelai, la care subscriu in totalitate, am niste nedumeriri.
    Din ce stiu eu, editorialul este o expunere de opinii ARGUMENTATE, facuta de autor, vizavi de un eveniment, o stare de fapt etc. Tot incerc sa imi dau seama unde sunt argumentele d-voastra, stimata domnisoara. Inteleg doar cam atat: scoala romaneasca, si cea de acum dar si cea din trecut, este o mare pierdere de timp.
    Ideea ca elevii din ziua de azi sunt obligati sa se priceapa la tot, ca sunt stresati de a lua FB-uri si coronite este cea mai mare aberatie pe care ati putut sa o emiteti. Ca se studiaza materii care, ulterior, nu iti mai sunt necesare in viata, nu te ajuta la nimic. Poate te ajuta la un minim de cultura generala, pe care ar cam trebui sa o aiba orice tanar care duce la bun sfarsit niste ani de studii si obtine o diploma. Asteptam sa citesc si o solutie, argumentata, evident, despre cum vedeti dumneavoastra (absolventa de bac pe bune si cu nota aproape maxima), modul in care un tanar ar trebui sa fie lasat sa decida ce cariera sa urmeze, cum sa rupa gratiile acestei puscarii care, in opinia d-voastra, este scoala romaneasca actuala. Citind aceste randuri, care cu greu pot fi considerate editorial, ci mai degraba o compunere de clasa a IV, realizez ca, de fapt, sunteti unul dintre ,,detinutii,, acestei scoli romanesti. Dupa modul extrem de infantil de exprimare si lipsa argumetelor in sustinerea unei idei (e drept, si asta cam lipseste) este foarte clar ca ati fost obligata sa va alegeti aceasta meserie. Poate nu ar fi rau sa va lasati, sa evadati. V-ati face si d-voastra un bine, dar si celora care au toata bunavointa din lume de a va citi.

Dă-i un răspuns lui elev Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.