În mass-media din ţara noastră, concertul susţinut de Robbie Williams nu demult la Bucureşti a fost „tratat“ cât se poate de monocolor. Toată lumea s-a plâns că organizatorii au dat-o în bară, iar publicul a murit de sete. Nimeni n-a suflat o vorbă despre playlist, despre show-ul în sine al fostului component Take That.
E o chestie foarte uzuală la noi pentru că, fie că ne place sau nu să recunoaştem, am devenit un popor devorator de cancan-uri. Mă număr printre cei 80.000 de oameni care zilele trecute a participat, în capitala Ungariei, la concertul Robbie Williams susţinut în cadrul festivalului Sziget. Aşa cum e şi normal, presa din ţara vecină a reflectat pe larg acest eveniment. E drept, şi pe site-urile ungureşti am citit mici mondenităţi legate de artist.
Că a ocupat două etaje ale unui hotel de cinci stele din Budapesta, că era să-şi anuleze concertul fiindcă un reporter l-a filmat când a aterizat în oraş. Dar pe lângă aceste amănunte din categoria „bârfe“, absolut toţi au comentat prestaţia artistică. Evident, părerile au fost împărţite şi e şi normal să fie aşa.
Ideea e că în presa din ţările civilizate, limbajul şi tematica subiectelor abordate sunt complet diferite de ceea ce vezi în spaţiul online autohton. Chestia asta se vede cu ochiul liber şi dacă arunci o privire la programele de ştiri ale televiziunilor aflate la vestul României. Sau dacă asculţi muzica difuzată de programele de radio de dincolo. Desigur, spiritul de turmă e omniprezent peste tot în lume, încă de la începuturile omenirii. Doar că prin alte locuri, presa încă mai are nişte standarde. Turma nu este omniprezentă în mijloacele de informare în masă. Se mai face cultură. La noi, standardele astea s-au cam topit. Au leşinat de la căldură. Prin urmare, „turma mode” e „on”.