Cosmin Eparu, organizator de evenimente: „Publicul de club din Timişoara nu are...

Cosmin Eparu, organizator de evenimente: „Publicul de club din Timişoara nu are cultură muzicală: toată lumea vrea să intre pe gratis şi dacă se poate să şi consume la fel“

6
DISTRIBUIȚI
BlackOut este un brand de party-uri care s-a născut în Jimbolia şi care a devenit cunoscut în întreaga ţară
BlackOut este un brand de party-uri care s-a născut în Jimbolia şi care a devenit cunoscut în întreaga ţară

Cosmin Eparu este un nume cât se poate de cunoscut pentru amatorii de petreceri cu muzică electronică din Timişoara, datorită evenimentelor desfăşurate sub sigla BlackOut, un brand de party-uri care s-a născut în oraşul Jimbolia şi care a devenit cunoscut în întreaga ţară, graţie evenimentelor organizate în Bucureşti, Iaşi, Cluj sau Timişoara.

„M-am apucat de organizat petreceri în 2009 în oraşul meu natal, Jimbolia fiindcă nu eram mulţumit ca şi consumator de party-uri cu ceea ce se întâmppa pe la noi. Ieşeam mult la party-uri în Ungaria şi Serbia şi drept urmare în 2010 am decis să organizez prima ediţie a festivalului JEMF, la Jimbolia. Un an mai târziu l-am adus pe Solomun la Timişoara şi am continuat cu alte evenimente. Între timp m-am mutat la Bucureşti, iar momentan pendulez între capitală şi Timişoara“, spune „vinovatul“ pentru evenimentele derulate sub sigla BlackOut.

Deşi aparent în ultima vreme oraşul de pe Bega are parte de o sumedenie de evenimente care se încadrează în zona muzicii electronice de party, în opinia lui Eparu, Timişoara este într-un con de umbră la acest capitol. Iar dacă e să ne comparăm cu alte oraşe mari din România, situaţia e şi mai rea. „Suntem într-o situaţie foarte nasoală la ora actuală în Timişoara. Oamenii nu ies la un eveniment pentru main-artist, aşa cum era mai demult. Lumea iese din casă, dar nu savurează nimic. În ultimii trei ani lucrurile au mers bine, dar anul acesta, undeva, s-a rupt. Au fost prea multe evenimente în Timişoara, dintre care multe au fost proaste. Avem parte şi de foarte mulţi aşa zişi promoteri de evenimente. Desigur, e foarte bine să existe concurenţă, dar atâta timp cât cineva aruncă o scenă şi pune nişte boxe undeva, nu e neapărat promoter. Un promoter bun trebuie să aibe o echipă în spate, un om dedicat pentru booking, un om pentru decoruri, un om pentru logistică. Pentru un party bun ai nevoie de line-up bun, sunetul la fel, oamenii de la intrare să fie cu zâmbetul pe buze, un decor adecvat, visuals-uri, e un cumul de factori. Şi show-ul de lumini e foarte important, toate acestea trebuiesc să fie prezente. Timişoara nu stă prost faţă de Iaşi, dar suntem mult sub Bucureşti şi mult sub Cluj, la acest capitol. În alte locuri lumea iese pentru distracţie, lumea e mai deschisă. Timişoara e locul unde biletul de intrare la party e cel mai mic. Nu ştiu de ce. Poate pentru că toată lumea aşteaptă o invitaţe. Toată lumea vrea să intre pe gratis şi dacă se poate să şi consume băuturi pe gratis“, spune Cosmin Eparu.

cosmineparu„În Timişoara sunt cei mai cârcotaşi oameni“

Printre problemele cu care se confruntă organizatorii de party-uri din Timişoara se numără lipsa unei culturi muzicale din partea publicului, care adeseori duce la efectul de „turmă“ dar şi faptul că adeseori puţinii oameni „dedicaţi“ acestui gen muzical au de ales între mai multe evenimente în aceeaşi zi, „graţie“ faptului că petrecerile electronice se suprapun.

„Nu există cultură muzicală.


La un party, în medie, sunt aproximativ 20% cei care chiar ştiu pentru ce au venit. Restul – e efectul de turmă. Noi încercăm să creştem scena asta, să facem cultură, dar e foarte greu. Am ţinut petreceri în multe oraşe din ţară şi am observat că în Timişoara oamenii sunt cei mai cârcotaşi. Nu ştiu de ce. Niciodată nu sunt mulţumiţi. Fie că e vorba de cei de la pază, de băutură sau de muzică. Tot timpul se găseşte ceva de comentat. În alte oraşe nu e la fel. Sunt diferenţe şi la capitolul consumaţie la bar. La Timişoara, media de persoană e undeva la 25 – 30 lei. La Iaşi e undeva peste 50 lei, iar la Bucureşti, undeva peste 70 lei. Din păcate nu putem să ne punem la masă toţi organizatorii de evenimente de acest fel şi e păcat. Cu unii avem o relaţie foarte bună, dar cu alţii nu. Organizatorii petrecerilor Bipolar sunt diferiţi şi suprapun evenimente în mod intenţionat. Nu putem creşte scena în condiţiile astea. În Timişoara avem aproximativ 1.000 de oameni care ies la petreceri electronice şi aici am inclus şi publicul de drum’n’bass şi dubstep. Dacă într-o noapte sunt două party-uri pe acelaşi target… publicul simte vibe-ul. Fiecare brand de petreceri din Timişoara are circa 200 de oameni fideli”, este de părere Cosmin Eparu.

Printre petrecerile de succes organizate de Blackout s-au numărat evenimentele cu dOP la Hala Electrometal (unde au fost prezenţi peste 3.500 de oameni) sau cele din seria The Biggest Rooftop Party, pe acoperişul de la Iulius Mall (cu peste 2.000 de oameni). Recent, cei de la Blackout au început să organizeze evenimente şi în Database (fostul Youtopia), unde au fost prezenţi printre alţii Matthias Tanzmann sau Marc Houle. Legat de planuri de viitor, amatorii de muzici electronice din Timişoara vor avea parte de un festival care se va derula sub sigla Lost in Space la sfârşitul lunii noiembrie, iar pentru anul viitor ne putem aştepta la o nouă ediţie a festivalului JEMF, care va avea loc de această dată la Timişoara.

„Au fost foarte multe festivaluri în 2016 în România şi cred că generaţia nouă merge mai mult spre muzica EDM. Chiar şi artiştii underground gen Solomun sau Luciano bagă deja în seturile lor asemenea muzici. Mi-am dorit să fac JEMF la Jimbolia, fiindcă sunt născut acolo. Cei de la Primărie mi-au promis un ajutor financiar pe care mai apoi nu l-am mai primit. Festivalul JEMF va vea loc în 2017 la Timişoara, cu siguranţă. Anul trecut ar fi trebuit să facem festivalul Lost in Space la Bucureşti, care s-a anulat din cauza tragediei de la Colectiv. Am decis să facem acest festival la Timişoara, în două locaţii diferite. Până acum nu am avut parte de sprijin din partea autorităţilor din Timişoara, dar pe viitor ne dorim acest lucru. Îmi pare rău că nu mai avem un TM Base, care consider eu că a fost cel mai important festival care a fost vreodată la noi. Pentru anul viitor ne propunem să facem mai puţine party-uri. Vom continua cu conceptele de Girls Love Techno şi Biggest Rooftop Party“,  spune Cosmin Eparu.

6 COMENTARII

  1. Eu zic ca nu vrea neaparat sa intre pe gratis, dar daca tot da un ban pe intrare, macar sa nu fie degeaba. In proaspat mutatul Bipolar publicul e inghesuit intr-o singura incapere, pentru ca in partea cealalta nu se aude mai nimic. Dincolo, la Database s-a facut mare tam-tam cu card-uri si figuri pentru o incapere neagra in care singurul joc de lumini sunt cateva neoane in zig-zag, iar sunetul se aude mai spart decat aia 20 de oameni care merg la fiecare eveniment acolo. La bar bautura e proasta si diluata in ambele locuri. De aia nici nu mai cumpara lumea si prefera sa vina gata bauti sau altfel. Atata timp cat nu se investeste in atragerea publicului prin diverse aspecte, e de prisos sa vorbim de un public needucat. De cate ori au venit in Timisoara artisti cu adevarat valabili? Ii numeri pe degetele de la o mana. Nu stiu altii cum sunt, dar mie de PUNU, DoP, vlf, Atapy, Ulises si Olivian Nour mi s-a cam urat!

  2. După 37 de ani de Timișoara, respectiv 26 de cultură muzicală – formată atât în Timișoara (mult hulită), dar și la Periam sau Pesac, cât și în afara granițelor pe o rază de 2500 de km – nu am auzit de acest Eparu. Mai mult, nici Clujul și nici Bucureștiul nu excelează la public hiper-educat și numeros. (Nu cu mult timp în urmă, o trupă foarte cunoscută de rock a prestat în capitală în fața a doar vreo 100 de oameni). La fel cum nici în Anglia sau Germania, nu sunt peste tot câteva mii de oameni prezenți la câte o manifestare. Dimpotrivă, se întâmplă și pe alte meleaguri ca cei de la pupitru să împărtășească muzică pentru 25-50 de ascultători interesați.

    Într-adevăr, sunt de acord că românii nu au cultură și educație, dar ăsta este un fapt evident și nu este strict referitor la aspectul muzical, ci se răsfrânge asupra lui. În schimb, sînt foarte puțini care își canalizează energiile să facă ceva și extrem de mulți care-s nemulțumiți și mai au și motive întemeiate. Câți dintre cei 2000 prezenți pe acoperișul magazinului universal crezi că au o fărâmă de cultură muzicală? Îți zic eu: cu unul mai puțin, că eu lipsesc de la bâlciurile de genul ăla.

    Mi-e lehamite și de voi (oamenii) și materialele astea care nu au nici o substanță…

  3. In mare parte sunt de acord cu cele spuse in articol, in Timisoara nu mai exista interesul pentru muzica electronica de altadata, dar asta si din cauza faptului ca in ultimii ani nu au mai fost festivaluri sau evenimente (de muzica electronica) serioase in TM, partyurile care se tin nu au parte de destula promovare, autoritatile nu s-au mai implicat in asemenea evenimente, cluburile pun mizica tot mai proasta si comerciala si usor s-a mai pierdut din spiritul electro; dar la fel de usor se poate reface in cativa ani acest spirit, mai ales ca Timisoara va fi capitala europeana!

Dă-i un răspuns lui FAN Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.