Viitorul de acum 50 de ani

Viitorul de acum 50 de ani

0
DISTRIBUIȚI

Să ne înțelegem din start: mă bucur când văd că se fac pași spre fluidizarea traficului (poate) și că șantiere de amploare se finalizează.

Acum, să trecem la plângeri pentru că, nu-i așa, de asta suntem aici: ceea ce mă îngrijorează este viziunea pe termen lung (care poate există, poate că nu). Avem tot mai multe, mult prea multe mașini într-un oraș care nu face față traficului? Hai să creem condiții pentru mașini.

Am ajuns acum în situația în care multe țări occidentale se regăseau la sfârșitul anilor ‘60 și începutul anilor ’70. Revoluția automobilului era în plin avânt în așa-zisul „Vest”, iar multe orașe începeau să semene cu ce vedem acum în București sau Timișoara, cu străzi și bulevarde sufocate, în multe perioade ale zilei, de mașini care merg cu 5 km/h sau mai puțin.


Dar soluția găsită de unele orașe occidentale acum aproape jumătate de secol a fost exact opusul a ceea ce vedem acum în capitala Banatului.

În loc să încerce (fără succes, din ce vedem până acum la Timișoara) să creeze condiții cât mai bune pentru mașini, orașe ca Amsterdam sau Copenhaga și-au îndreptat atenția în alte direcții. Astfel, eforturile s-au concentrat spre eficientizarea transportului în comun și crearea de condiții cât mai bune mijloacelor de transport în comun, bicicliștilor și pietonilor. Și chiar dacă în acest top al participanților la trafic automobilul a fost lăsat la urmă, până la urmă chiar circulația cu aceste mijloace a avut de câștigat, iar lucrurile s-au îmbunătățit.

La noi, când se reamenajează o stradă, de obicei trotuarele devin mai înguste, ca să facă loc la o bandă în plus pentru mașini. Când nu (prea) este loc, îngustăm chiar benzile pentru mașini, la limita legală. Iar bietele trotuare, după ce că au intrat la apă, câteodată trebuie să împartă spațiul cu (la fel de bietele) piste pentru bicicliști. Iar mijloacele de transport în comun au de cele mai multe ori un program haotic și la orele de vârf sunt la fel de aglomerate ca și străzile.

Însă nu doar infrastructura contează. Mai contează și oamenii, contează și comportamentul și disciplina lor în trafic. Și aici mă refer la toți, șoferi, bicicliști, pietoni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.