Graffiti-ul, o formă de artă și de libertate – pentru conducerea teatrului...

Graffiti-ul, o formă de artă și de libertate – pentru conducerea teatrului național, ciumă – pentru Robu. Cum au schimbat grafferi fața Sălii 2

0
DISTRIBUIȚI

11351117_702020226587532_4810618663663212716_n

Pentru primarul Robu grafferii timișoreni reprezintă o amenințare, motiv pentru care a și pus comunitarii să păzească subpasajul Michelangelo. Dar iată, că pentru cei care cunosc cu adevărat arta și cunosc estetica acestei forme de expresie, graffiti-ul devine cu adevărat un punct de interes. Cu o săptămână înainte de a celebra arta spectacolului, în cadrul singurului Festival European al Spectacolului, Teatrul Național din Timișoara sărbătorește arta în deplinătatea ei. Cum îi stă bine unei adevărate instituții de cultură, care-și asumă rolul în comunitate, teatrul timișorean a pus la cale coeziunea dintre arte. Pe scenă se repetă și se joacă, iar de jur împrejulul Sălii 2 skaterii improvizează acrobații, în timp ce hip-hoperi adolescenți exersează freestyle. Uneori vedem și tineri care recită poezii, sau care cântă la chitară.
Pe pereții Sălii 2 în aceste zile se nasc peisaje urbane, pictate de doi dintre cei mai bine cotați grafferi ai lumii, spaniolii Iker Muro (Murone) și Txemy. Aceștia participă la cea de a cincea ediție a Festivalul Internațional de Street Art (FISART), eveniment organizat de Fundația EnduRoMania în colaborare cu Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest Timișoara și cu sprijinul Primăriei Timișoara. ”Pe cei doi artiști i-am cunoscut în Miami Wynwood unde în perioada evenimentului de referință mondială în artă denumit ”Art Basel” se desfășoara o întâlnire

19517_702020256587529_5835308773307417873_ninternațională de artă murală în spațiul public, la care participă mulți dintre cei mai cunoscuți reprezentanți ai acestui mediu de exprimare artistică.  Murone și Txemy fac parte din grupul de artisti care au urmat inițiativa dezvoltatorului imobiliar Tony Goldman (http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Goldman), de a transforma o zona industrială dezafectată și rău famată din Miami numita Wynwood.


Goldman a reușit ca în numai 4 ani de la inițierea proiectului în 2009, sa creeze acolo zona cu cea mai mare concentrație de artă murală din lume. Importanța artei murale în dezvoltarea urbanistică nu mai este un secret și astfel de exemple sunt vizibile în toata lumea, inclusiv în Europa unde, în Berlin și Lodz se poate constata o dezvoltare urbanistică și economică notabilă datorită realizării consecvente de proiecte de artă murală în spațiul public. Trebuie să ținem cont și în Timișoara că aplicarea de artă murală este mult mai economică și se realizeză într-un timp mult mai scurt decât renovările tradiționale și utilizarea acestor metode ar putea fi o adevărată șansă pentru multe zone de a ajunge la o regenerare urbană notabilă în viitorul apropiat. Este notoriu ți cazul Williamsburg / New York unde prețul terenurilor a depășit pe cel din Manhattan datorită impulsului de dezvoltare economică prin artă. Ne bucură faptul că Timișoara este deschisă față de acest tip de artă, care din 2011 se practică consecvent și cu rezultate notabile. Ne deranjează că există în paralel acțiunile ”mâzgălitorilor”, care nu țin cont de nicio regulă de bun simț și degradează clădirile provocând mari pierderi materiale și de imagine orașului. Suntem foarte satisfăcuți cu primele lucrări care au luat naștere în cadrul FISART 2015 și de faptul că artiștilor spanioli le place Timișoara și că vor să se întoarcă cât de curând cu alți colegi care fac parte din elita mondială a artiștilor murali, pentru a continua tradiția stabilită în acest domeniu”, spune Sergio Morariu, președintele EnduRoMania.

11017118_702020306587524_8727006521387130297_nManagementul Teatrului Național din Timișoara a încercat de la deschiderea Sălii 2 să consacre locul drept unul dedicat mai ales tinerilor. Așa se face că, printre altele, de la Sala 2 toți cei care vin în zonă au wi-fi gratuit. Iar cu ”altele” facem referire la arta murală, pe care Teatrul a adus-o pe pereții din Parcul Civic, de anul trecut. ”Sala 2 poartă oportunitatea noilor expresii ale artelor spectacolului, este un spațiu destinat avangardei. Pereții exteriori, prin FISART, devin purtătorii de cuvânt ai nonconformiștilor frumoși, creatori”, arată Ada Lupu Hausvater, managerul Teatrului Național Timișoara.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.