FEST-FDR 2014: elevi urmăriți de Securitate și „limbaj de Facebook”. Vezi cum...

FEST-FDR 2014: elevi urmăriți de Securitate și „limbaj de Facebook”. Vezi cum a fost a doua zi a festivalului FOTO

0
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-1165559733">

Tipografic majuscul 04_resize

”Mă bucur să văd cum decurge dramaturgia / direcția în care se îndreaptă dramaturgia românească. Am vrut să mă fac actriță, și chiar dacă m-am reprofilat, mersul la teatru mi-a rămas un obicei. Îmi place că pot vedea și alte trupe din țară jucând pe scenele noastre. Actorii au fost foarte buni astă seară, temele lor fiind ceva mai îndrăznețe decât înainte”, ne-a spus o doamnă din public. Au fost și voci care așteptau mai mult de la tânăra regizoare. ”Nu am fost convins de viziunea regizorală, mai ales că aveam alte așteptări. Eu știu povestea reală foarte bine și trebuie să spun că mai mult m-a impresionat atunci când am auzit-o relatată, decât astă seară. A fost un spectacol rece, s-a și râs la anumite secvențe, însă este vorba totuși de povestea unui tânăr care moare la o vârstă fragedă și deși cei vinovați s-ar fi găsit ușor, acest lucru nu se întâmplă. În schimb jocul actorilor mi-a plăcut”, ne-a spus, aseară, la finalul piesei, un spectator trecut de prima tinerețe.

A doua zi a FEST – FDR2014 (Festivalul European al Spectacolului Timișoara – Festival al Dramaturgiei Românești) organizat de Teatrul Național din Timișoara s-a încheiat cu un alt spectacol al Gianinei Cărbunariu selectat în eveniment, ”Tipografic majuscul” (o coproducție Teatrul Odeon, dramAcum/Festivalul Internațional de la Nitra), avându-i în distribuție pe Cătălina Mustață, Alexandru Potocean, Gabriel Răuță, Mihai Smarandache, Silvian Vâlcu. Actorii de la Odeon au spus povestea tânărului Mugur Călinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985), un puști real, din Botoșani, care a fost urmărit de Securitate de la 17 ani, și care a murit în condiții grele.

„Pe lângă documentele scrise în limbajul de lemn al aparatului opresiv al vremii (planuri de măsuri, note informative, note de analiză etc), în cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind „Elevul” sunt păstrate și declarațiile unui tânăr ce reușește să rămână fidel propriilor convingeri, în ciuda presiunilor Securității și a lipsei de solidaritate a celor din jurul său. Cred că tinerii au nevoie de modele pe care să le înțeleagă, iar Mugur Călinescu este, în acest sens, un model de atitudine necesar”, relatează regizorul piesei, Gianina Cărbunariu.

La ”Sânziana şi Pepelea”, spectacolul semnat de Alexandru Dabija, publicul a fost invitat să redescopere copilăria teatrului românesc, acea naivitate hazlie, jucăuşă, care grăieşte însă multe adevăruri despre firea românească valabile şi astăzi; un text foarte teatral, cu potenţialităţi scenice, de joc.

Și tot ieri, evenimentul celor de la ”Green Hours! Un serial de teatru site-specific” a fost un spectacol din trei episoade în care s-a râs cu lacrimi, s-a vorbit în ”limbaj Facebook” etc. Spectacolul a fost creat de dramAcum între ianuarie și martie 2013, ca intervenție culturală clandestină, cu scopul de a sprijini cel mai longeviv spațiu teatral independent din România, Green Hours 22 jazz cafe, în timp ce locația era închisă în urma unei încercări de preluare de către mafia barurilor din București.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.