Deconturi dubioase pentru membrii comisiei care a „rezolvat” problema concursului pentru managerul...

Deconturi dubioase pentru membrii comisiei care a „rezolvat” problema concursului pentru managerul Teatrului German din Timișoara

6
DISTRIBUIȚI

Camera de Conturi Timiş a stabilit în urma unui control că „s-au constatat abateri financiare în activitatea Primăriei Municipiului Timişoara referitoare la cheltuielile efectuate pentru remunerarea unui membru al comisiei de analiză a proiectului managerial de la Teatrul German de Stat Timişoara”.

Vă reamintim că, din data de 1 noiembrie 2017, teatrul german din Timişoara nu mai are director, după ce autoritățile au întrerupt analiza noului proiect de management al lui Lucian Vărşăndan după prima etapă, pe motiv că cel care condusese teatrul timp de zece ani şi obţinuse la evaluarea celui de-al doilea mandat nota 9,88 nu ar avea studiile necesare şi nu mai poate ocupa funcţia de manager.

Diferendul a fost soluţionat de instanţele de judecată, care au dispus  ca primăria „să continue procedura administrativă de analiză a noului proiect” depus de Vărşăndan, dar primarul a decis să ocolească dispoziţiile hotărârilor judecătoreşti şi să-l împiedice cu orice preţ pe acesta să revină la conducerea teatrului. În loc să reia imediat procedura de analiză şi să reprogrameze interviul pe care acesta îl mai avea de susţinut, a constituit, prin dispoziţii de primar, nu mai puţin de trei noi comisii, reuşind, în final, să obţină respingerea proiectului depus de Vărşăndan.

Lansare de cărţi pe banii primăriei

Pentru întârzierea cu care a fost constituită prima comisie, primăria a invocat „procese organizatorice”, respectiv discuţii purtate cu membrii acesteia, pentru a se pune de acord asupra datei concursului. În prima comisie – singura care a respectat cerinţele regulamentului de a numi specialişti în domeniul de activitate a instituţiei, au fost desemnaţi actorul Ion Dichiseanu, Carmen Croitoru, director general al Institutului Naţional pentru Cercetare şi formare Culturală şi expert în management şi marketing cultural, iar ca reprezentant al primăriei, Diana Donawell, şef birou relaţii internaţionale, numită în toate celelalte comisii şi s-a cerut membrilor comisiei întocmirea unui referat de analiză.

Întâmplător sau nu, data stabilită pentru notarea primei etape a fost 12 noiembrie 2018, ziua în care, la invitaţia Asociaţiei Firmelor Timişene, Ion Dichiseanu urma să-şi lanseze la Timişoara două cărţi, iar toate costurile deplasării au fost plătite din bugetul primăriei. Dichiseanu a notat proiectul cu nota 6,50, iar Diana Donawell, cea care evaluase al doilea management al lui Lucian Vărşăndan cu notă aproape maximă, a acordat nota 7,30. Nota dată de Carmen Croitoru a asigurat o medie peste 7,00 şi a făcut posibilă susţinerea celei de-a doua etape, interviul. Deşi întrebările adresate de Dichiseanu au fost formale, acesta dorind să ştie care sunt criteriile de alegere a actorilor, ce capacitate are sala teatrului sau dacă teatrul a participat la turnee în Germania cu „piese originale”, nota pentru interviu a fost doar 6,00, la fel cu cea a Dianei Donawell. Carmen Croitoru a făcut opinie separată şi s-a recuzat, nefiind de acord cu modul în care ceilalţi doi membri au evaluat proiectul şi cu notele finale, şi a refuzat să semneze documentele. E de presupus că nota finală pe care o propusese trebuie să fi fost mai mare, căci conform regulamentului, procedura notării trebuie reluată atunci când se constată că există diferenţe mai mari de două puncte între notele acordate de membrii comisiei. Primăria susţine că înregistrarea interviului nu mai există, iar raportul întocmit de Ion Dichiseanu „nu este la dosar, cel mai probabil acesta a omis să î-l (sic!) predea”.

Prejudiciu din bani publici la institutul condus de Doina Banciu

După eşecul suferit, Nicolae Robu a decis să constituie următoarea comisie cu persoane de încredere, dispuse să depuncteze proiectul lui Lucian Vărşăndan, chiar dacă nu erau oameni de specialitate, şi a apelat la o cunoştinţă, Doina Banciu, un „om de legătură” pentru selectarea celorlalţi membri, apropiaţi şi colaboratori de încredere ai acesteia: Niculina Vârgolici, Cătălin Grosu, Mihail Dumitrache şi Silvia Tomescu. Nicolae Robu a prezentat-o pe Doina Banciu drept „o doamnă profesoară demnă de tot creditul, de la Bucureşti, care a condus şi conduce şi acum un institut de cercetări şi nu cred că poate cineva să o suspecteze”, dar un control al Curţii de Conturi la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Informatică – ICI Bucureşti condus de aceasta a stabilit un prejudiciu de 2.332.500 lei adus institutului în perioada 2015-2017.

În raportul public al Curţii de Conturi pe anul 2018 sunt enumerate o mulţime de abateri grave: salarii majorate ilegal pentru personalul de conducere, pentru şeful contabil şi alţi angajaţi, modificarea unilaterală a contractului colectiv de muncă, pierderi acoperite ilegal din profitul anilor precedenţi care trebuia folosit pentru finanţarea dezvoltării, venituri din facturile fiscale emise din vânzarea drepturilor de utilizare a domeniilor de internet „.ro” care nu au fost întregistrate şi recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele s-au produs (unde şef serviciu administrare domenii RoTLD este nimeni altul decât Mihail Dumitrache, numit în comisia de soluţionare a contestaţiilor constituită prin cea de-a doua dispoziţie a primarului), servicii medicale ilegale suplimentare celor de medicina muncii şi plăţi făcute în lipsa documentelor din care să rezulte prestarea serviciilor. S-au constatat depăşiri ale fondurilor bugetare mai ales în cazul cheltuielilor cu bunurile şi serviciile şi a celor cu personalul, în cheltuielile de protocol au fost incluse „băuturi alcoolice, parfumuri, produse alimentare achiziţionate zilnic (covrigi, pizza, iaurt, banane, pâine, bere, ba chiar şi meniul zilei), numai acestea prejudiciind bugetul cu 19.530 lei.

„Abateri financiare” la Primăria Timişoara

Cea de-a doua comisie, în care au fost numite Doina Banciu și Niculina Vârgolici, a primit documentele pentru evaluare în 4 decembrie, dar aceasta nu a avut nici o activitate. Printr-o adresă a primăriei din 11 decembrie, cu doar o zi înainte de cea fixată pentru interviu, Lucian Vărşăndan a fost informat că interviul nu va mai avea loc „întrucât unul dintre membri (Niculina Vârgolici – n.n.) nu a mai putut ajunge  motivând probleme de sănătate în familie”. S-a constituit o a treia comisie și s-a fixat data de 4 martie pentru notarea primei etape a analizei, interviul fiind programat pentru data de 5 martie. Acesta n-a mai avut însă loc, deoarece nota de 6,83 acordată proiectului după prima etapă era sub baremul necesar pentru susţinerea acestuia. Interesant este că reprezentantul primăriei, Diana Donawell, a notat proiectul cu 6,50, deşi în prima comisie notase acelaşi proiect cu 7,30 după prima etapă.

Redactorul PRESSALERT.ro a solicitat primăriei comunicarea sumelor cheltuite pentru cele trei comisii – onorariu şi cheltuieli de deplasare şi cazare pentru membrii comisiilor veniţi de la Bucureşti – dar cum răspunsurile au fost nesatisfăcătoare, în urma unei sesizări înaintate Camerei de Conturi Timiş, aceasta a stabilit în urma unui control că „s-au constatat abateri financiare în activitatea Primăriei Municipiului Timişoara referitoare la cheltuielile efectuate pentru remunerarea unui membru al comisiei de analiză a proiectului managerial de la Teatrul German de Stat Timişoara…”.

Alte deconturi care trezesc suspiciuni

Pentru cei doi membri din Bucureşti numiţi în a treia comisie – Doina Banciu şi Cătălin Grosu – cheltuielile de transport și cazare recunoscute de primărie în răspunsul dat PRESSALERT.ro au fost de 980 de lei.


În realitate, suma a fost de 1.900 de lei, iar documentele justificative  trezesc suspiciuni. O rezervare pentru cazare s-a făcut în data de 1 martie 2019, pentru care S.C. Bega Turism S.A. a emis o factură de 920 lei, echivalentul costurilor a două camere pentru două nopţi. Ar fi de presupus că cei doi membri trebuie să fi sosit în 3 martie, deoarece în ziua următoare urma să aibă loc notarea primei etape, şi urmau să elibereze camera în 5 martie, ziua în care era programat interviul care însă nu a mai avut loc. Interesant este însă că, încă din 28 februarie, anterior rezervării pentru cazare, printr-o notificare a primăriei se comunică schimbarea orei de întâlnire a comisiei din data de 4 martie, mutată de la ora 11.00 la 15.00, „din motive organizatorice privind transportul unuia dintre membrii Comisiei de Evaluare”, ceea ce duce la presupunerea că acesta a venit abia în 4 martie, cu un mijloc de transport rapid.

Pentru transport, atât Doina Banciu cât şi Cătălin Grosu au primit, conform unor ordonanţări de plată ale primăriei din 7 martie, câte 490 de lei numerar, decontul fiind justificat cu patru bonuri de motorină cumpărată pe un cod de identificare fiscală al primăriei, la aceeaşi benzinărie din Calea Torontalului, în zilele de 4 şi 5 martie. Ar însemna că cei doi, deşi se cunosc, sunt colaboratori şi au venit la Timişoara ca membri ai aceleiaşi comisii ar fi călătorit fiecare cu maşina sa, lucru cel puţin bizar. Primăria a decontat 157,63 litri de motorină în valoare de 922,73 lei, respectiv 461,36 lei de persoană, sumă la care, probabil s-a adăugat diurna. Nu mai puţin interesante sunt orele la care, conform bonurilor justificative, s-a făcut alimentarea, la un interval de-a dreptul nefiresc: potrivit primului bon, în  4 martie, la ora 18.02 s-a făcut o alimentare cu 44,82 litri de motorină pentru ca două ore mai târziu, la ora 20.04, să fie cumpăraţi încă 34,5 litri de motorină. Un bon fiscal din 5 martie, ora 9.49, arată o alimentare cu 38,24 litri de motorină iar un al patrulea, de la ora 11.38, cu încă 40,06 litri, ceea ce înseamnă că, oricum s-ar calcula, rezervorul fiecărei maşini ar fi avut o capacitate de peste 70 de litri.

Totodată, primăria a pretins că pentru comisia de contestaţii nu s-a cheltuit nici un leu pentru transport şi cazare, „uitând” de cei 420 de lei plătiţi pentru biletul de avion dus-întors din 12 martie, cu care a venit la Timişoara Silvia Tomescu pentru a respinge rapid contestaţia lui Lucian Vărşăndan. În schimb, din adresa primăriei reiese că la ultima comisie, cei patru membri ai secretariatului, angajaţi ai primăriei, au fost plătiţi de două ori pentru aceeaşi procedură, o dată pentru activitatea alături de comisia de evaluare şi a doua oară pentru cea alături de comisia de contestaţii, deşi potrivit actelor normative în vigoare, acelaşi secretariat sprijină ambele comisii. Inspectorii Camerei de Conturi au constatat abateri financiare  şi la plata „membrilor secretariatului concursului care au fost remuneraţi nelegal cu ocazia soluţionării contestaţiilor, ceea ce a condus la prejudicierea bugetului local”. La ultima comisie, fiecare membru al secretariatului a încasat 3.744 lei, respectiv dublul sumei cuvenite.

6 COMENTARII

  1. Fura de rupe primaria dar nimeni nu le face nimic. Doar curtea de conturi mai constata cate ceva. Hotiile astea sunt mici fata de ce a mai facut primaria. Pana cand aceasta primarie isi va mai bate joc de banul public, de cetateni si va sterge cu legea pe jos fara ca nimeni sa-i judece ? Asta e Romania normala?

  2. Crăcănel trebuia să răspundă că așa este între profesori, decontări cu nemiluita.
    Această țară este condusă de profesori ultracinstiti care sub perdeaua de profesori fac ce vor ei cu banul public.
    Am vrut profesori, profesori avem.
    Crăcănel nu zice nimic?????

Dă-i un răspuns lui Dali Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.