Ghid turistic, despre potențialul Timișoarei: „Trebuie doar să îmbunătățim puțin infrastructura în...

Ghid turistic, despre potențialul Timișoarei: „Trebuie doar să îmbunătățim puțin infrastructura în oraș și foarte multă promovare”

0
DISTRIBUIȚI

Recent, mai mulți ghizi din Timișoara s-au reunit în Asociația Breasla Ghizilor Timișoara, care este condusă acum de Ludovic Satmari, iar organizația are planuri mari pentru viitor.

„Ne-am înființat la sfârșitul anului trecut, de vreo doi ani încercam să facem treaba asta, iar acum cu pandemia am avut mai mult timp să ne întâlnim, să vorbim și să punem la punct asociația. Primul lucru pe care îl facem este turul săptămânal, în cartierul Cetate. Acesta va fi în fiecare sâmbătă, chiar și iarna, iar ora va varia în funcție de anotimp. Acum merge ora 16, dar când e foarte cald poate fi și ora 18. Vrem ca acest tur să se desfășoare în fiecare sâmbătă fără un număr minim de participanți și fără ca prețul să depinde de numărul de participanți. Adică să fie o constantă atât pentru timișoreni, cât și pentru turiști. Prețul este acum de 40 de lei, dar asta și pentru că suntem limitați la nouă participanți din cauza pandemiei. Și până acum puteai să găsești un ghid care să-ți facă un tur mâine la ora 17, de exemplu, dar dacă erai o persoană poate nu plăteai totuși prețul. Vrem să fie ca la cinema, nu contează câți spectatori sunt. Sau cu tramvaiul, și dacă mergi singur, tot atâta costă biletul. Știi că vine tramvaiul. Așa vrem să fim și noi, să se știe că sâmbăta este turul”, a spus Ludovic Satmari în emisiunea PRESSALERT LIVE.

„Turiștii care vin la Timișoara, atât români cât și străini, sunt de toate vârstele. Ca nivel intelectual, cei care iau tururile sunt peste medie, sunt dornici să afle mai mult, iar printr-un tur poți să afli multe într-un timp scurt și poți să pui întrebări. Turiștii străini sunt un segment puțin altfel. Cei mai mulți vin individual, de multe ori sunt turiști care au văzut foarte multe și vor să bifeze și România, și cărora nu le este frică, sau își înving prejudecățile. Când îi întreb ce le-au spus prietenii, familia, au răspuns că reacția era: «de ce te duci acolo, ce să vezi acolo?». Mulți dintre ei nici nu auziseră de Timișoara până să vină în România, și veneau pentru că găseau un bilet ieftin de avion. Wizz-ul aduce mult, iar Ryanair aducea, până să dispară hub-ul de la Timișoara. Sunt oameni interesanți, oameni care au călătorit, oameni care vor să afle, cam ăsta e profilul turistului care vine în Timișoara”, a explicat ghidul.

Acesta consideră că orașul nu are nevoie de „intervenții” majore pentru a atrage turiști în următorii ani, în perspectiva titlului de Capitală Europeană a Culturii. „Sunt niște mutări care pot fi făcute foarte rapid și ar aduce un mare plus. Cred că putem, în cei doi ani rămași, să schimbăm destul de mult astfel încât Timișoara să devină mult mai atractivă turistic. Să trezim dorința de a veni, pentru că oamenii au ce vedea. Trebuie doar să îmbunătățim puțin infrastructura în Timișoara, și foarte multă promovare. Începând de la toalete publice, care nu sunt cum trebuie. Nu avem în zona centrală nicio toaletă publică cu acces pentru persoanele cu dizabilități. Nu sunt semnalizate. La toaletele publice din Piața Unirii este un semn mic, care nu e la nivelul ochilor, îl vezi doar când dai să cobori. Mai sunt parcările pentru autocare. S-au desemnat acele locuri speciale pentru îmbarcare – debarcare, care însă de obicei sunt ocupate de mașini.


Degeaba suni să vină Poliția Locală, pentru că autocarul e încă pe drum. Și oricum Poliția Locală nu prea ridică mașinile, ci le lipesc un autocolant, o amendă, pe parbriz, și nu rezolvă problema. Dacă nu fac asta constant, lumea nu se învață să nu parcheze acolo. Sper, cu noua administrație, să schimbăm lucrurile mai ușor. Am încercat și cu fosta administrație, a fost foarte, foarte greu, și până la urmă am renunțat”, a mărturisit Ludovic Satmari.

Acesta a amintit de o cercetare făcută de Universitatea de Vest în urmă cu câțiva ani, care a relevat câteva dintre nemulțumirile și problemele semnalate de turiști, unele dintre ele surprinzătoare. „În urmă cu vreo trei – patru ani, UVT, prin mai multe departamente, a făcut un chestionar aplicat la scară largă, pe 1.000 de turiști care au fost chestionați la finalul perioadei petrecute în Timișoara. Au mers și au aplicat chestionare studenții în aeroport, în zona de îmbarcare, în gară, în autogară și așa mai departe. Sondajele pentru alegeri la nivel național se fac pe eșantion de 1.000 de oameni, deci acest sondaj pentru turiști chiar a fost grăitor. Avem acolo, cu liniuță, fiecare problemă semnalată de turiști. Îmi aduc aminte că se plângeau de iluminatul public. E ironic, Timișoara orașul luminii, cu sloganul «shine your light». Mai de mizerie, mai de taximetriști se plângeau. Felul în care se realizează transferul de la aeroport în oraș. Faptul că nu avem o autogară centrală, una mare. O autogară e în Iosefin, una în spatele bisericii din Sinaia, una pe Buziașului, e un pic derutant. Sunt backpackeri care vin și pleacă cu autocarul, și nu e ok. Iarăși nu e ok felul în care arată Gara de Nord”, a mai spus Satmari.

Ghidul speră că Organizația de Managementul Destinației, a cărei înființare a fost anunțată de administrația locală, va avea o contribuție importantă la promovarea orașului. „OMD, Organizația de Managementul Destinației, are cadrul legal, s-a adoptat legea în 2018, și probabil se va face în câteva luni. Despre cum promovăm, trebuie să vedem în primul rând de unde ne vin turiștii. Foarte probabil că din proximitate, din județele învecinate sau din România, de unde avem zboruri directe, și să promovăm acolo. Cu avionul e doar București momentan, dar cu mașina de la Sibiu acum faci trei ore. De la Oradea iar faci puțin, de la Cluj poate vrei să vii pentru un city-break. Am avut turiști care au venit pentru o săptămână de la Galați, via București, de unde au luat avionul. Au făcut tururi de oraș, excursii de o zi. Am avut grup de prieteni, tot din zona Moldovei, care au venit aici să sărbătorească ceva, au stat vreo săptămână. În funcție de cum evoluează pandemia și de unde putem atrage turiști, mergem cu promovarea acolo. Oradea, de exemplu, a făcut o chestie extraordinară în acest domeniu, îmi pare rău pentru cei care fac alergie atunci când Oradea este dată exemplu aici. Și-au constituit OMD-ul de mai mulți ani, iar din el fac parte oameni din domeniu, printre care managerii hotelurilor importante din oraș, plus un director executiv dispus să facă treabă și să învețe. Când au fost la Timișoara și ne-au prezentat ce fac ei, făceam eu alergie, promovare ca la carte, unde trebuie, când trebuie și cum trebuie, de aceea auzim toată ziua de Oradea. Iar dacă timișorenii merg acolo văd că da, ok, sunt clădiri frumoase și bine puse în valoare, dar n-ai prea multe de făcut, orașul fiind mai mic”, este de părere Ludovic Satmari.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.