Lucrările unui tânăr artist contemporan, în expoziție la Timișoara FOTO

Lucrările unui tânăr artist contemporan, în expoziție la Timișoara FOTO

0
DISTRIBUIȚI

La galeria „Helios” a fost deschisă o nouă expoziție, intitulată „Fresh”, care prezintă 19 din ultimele picturi ale artistului Sorin Scurtulescu și este curatoriată de criticul de artă Alan Jones.

Lucrările din recenta expoziție personală pătrund într-o nouă zonă legată de experiment și cercetare a limbajului plastic, care acum primează în fața subiectului. Tablourile de mici dimensiuni au fost pictate în acest an, în grădina artistului, iar cele mari în atelier, păstrând însă ceva din seva naturii, o forță vitală și o deosebită prospețime. Ele sunt însă inspirate și de culorile vopselelor și de posibilitățile experimentale ale acestora, care permit pictarea unei suprafețe fără subiect.

„Noua abordare presupune renunțarea la centrul de interes unic și abordarea unei dezordini aparente, care transformă cumva imaginea intr-una nonfigurativă, mai aproape de abstract, idee pe care am menținut-o și atunci când am transpus acest tip de experiment  în aer liber. De aceea, unele lucrări care conțin elemente din grădină, legate de vegetație, de primăvară, pot fi greu vizibile din apropiere, dar se recompun ca figurație și formă de la câțiva pași distanță” este o scurtă prezentare pe care artistul o face expoziției. El vorbește și despre semnificația și simbolistica polipticului alcătuit din cinci suprafețe monocrome de aceeași dimensiune, unde folosirea mai multor tipuri de roșu, verde, galben, nuanțe de negru sau chiar mixarea intenționată a tuturor vopselelor, fiind omis albul,  a fost un experiment dus la extrem, care a dat naștere unei armonii neașteptate. „Pe lângă factura abstractă și contemplativă care ne poate duce cu gândul spre pictura abstractă americană de după anii ʹ60, starea în care aceste tablouri au fost pictate a fost strâns legată de prima săptămână a postului pascal și de zilele din Săptămâna Mare”, mărturisește artistul. „Din acest motiv, negrului final îi corespunde ziua de vineri, cea a răstignirii. Lucrările următoare continuă acest parcurs, spre Înviere, cu un triptic floral și încă o lucrare cu o gamă luminoasă de culori, în care predomină galbenul”.

În prima sală, lucrarea care e redată și pe afișul expoziției impresionează prin varietatea mai multor nuanțe de albastru, „inspirate atât de mare cât și de cer, de aer, de toate elementele care sugerează o mișcare vitală”, iar alte două lucrări, în care predomină două non-culori – alb și negru – și oxid galben, „sunt inspirate de cenușa care rămâne după noaptea focului aprins de Sf. Dumitru în zona Brașovului dar nu numai, care face trecerea dinspre toamnă spre iarnă și are un rol purificator atât pentru pământ, cât și pentru spirit.


Imaterialitatea cenușii face ca cele două lucrări să dea o senzație de imponderabil sau de spațiu incert, asemănătoare unor nori”.

Un text al curatorului expoziției, Alan Jones, pornește de la contemplația lucrărilor prezentate, dar face și multe paralele și trimiteri culturale, începând cu Epicur și Lucretius, care au preamărit în antichitate bucuriile simple ale vieții, filosoful umanist Poggio Bracciolini care i-a redescoperit în vremea Renașterii, până la impresioniștii francezi, curentul artistic al secolului XX din New-York și scena artei actuale, reprezentată de Donald Baechler sau Georg Baselitz, îl citează pe Ezra Pound, care spunea că „Treaba poetului este să își cultive propria virtute”, și subliniază, în încheiere, că „în această manieră ne putem delecta fiind martori la progresul pictural pe care îl realizează prin aceste lucrări Sorin Scurtulescu”.

Expoziția, realizată în colaborare cu Primăria Timișoara, filiala timișoreană a Uniunii Artiștilor Plastici, Asociația Timișoara 2023 Capitala Europeană a Culturii, Galleria 28 și Grupul Noima, va putea fi vizitată până în data de 29 mai, de luni până vineri între orele 10,00 și 18,00 și sâmbătă de la 10,00 la 20,00.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.