Controlorii de trafic aerian, în grevă de avertisment, miercuri, timp de două...

Controlorii de trafic aerian, în grevă de avertisment, miercuri, timp de două ore

0
DISTRIBUIȚI

avion tarom tm

Controlorii de trafic aerian vor intra în grevă de avertisment, miercurea viitoare, timp de două ore, cauza fiind neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă, a declarat, joi, pentru Agerpres, secretarul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), Andreiaș Păduraru.

„Controlorii de trafic aerian vor fi în grevă miercuri, timp de două ore, între 11,00 și 13,00. Cauzele sunt neîncheierea Contractului Colectiv de Muncă, neajungerea la nicio înțelegere în urma unei concilieri avute cu Inspectoratul Teritorial de Muncă. Nu am ajuns la niciun rezultat”, a spus Păduraru.

Potrivit acestuia, în cele două ore de grevă, ROMATSA va asigura, conform legii, o treime din traficul aerian, la care se adaugă aeronavele care transportă șefi de stat, prim miniștri, miniștri, monarhi, bolnavi, avioanele militare, avioanele de căutare cu salvare și cele umanitare.

„Care vor fi aceste zboruri, se va decide la nivelul organismelor internaționale, respectiv Eurocontrol, de la Bruxelles, pentru că o aeronavă nu poate zbura fără un plan de zbor depus. Aceste planuri de zbor sunt, practic, aprobate de acest organism. Dânșii vor decide care este acea treime”, a precizat, la rândul său, liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian (ATCOR), Gabriel Tudorache, la sediul ROMATSA.

Andreiaș Păduraru a precizat că negocierile vor continua, chiar dacă a fost anunțată această grevă de avertisment.

„Noi, conform legii, suntem obligați să solicităm continuarea negocierilor chiar și pe perioada declanșării conflictului de muncă și chiar și a grevei de avertisment. Trebuie să respectăm legea și asta vom face”, a precizat acesta.

Potrivit sindicalistului, în cazul în care nu se va ajunge la nicio înțelegere nici în urma acestei greve, o decizie referitoare la acțiunile viitoare va fi luată în cadrul Comisiei de negociere a sindicatelor.

„Vom stabili o hotărâre în cadrul Comisiei de negociere a sindicatelor. Așteptăm și avem speranța că ne vom întâlni, vom negocia și ne vom înțelege”, a subliniat reprezentantul ATSR.

Sindicaliștii de la ROMATSA spun că ultima oară când s-a pus problema unei greve a fost începutul anilor ’90.


Acum s-a ajuns în această situație după negocieri care au durat mai mult de două luni pentru încheierea unui nou CCM. Cu toate acestea, nu s-a ajuns la nicio înțelegere, iar de la 1 iunie 2015 angajații ROMATSA nu mai au Contract Colectiv de Muncă.

De asemenea, sindicaliștii mai au 14 revendicări ce vizează zona profesională, protecția salariaților, siguranța traficului aerian, dar și drepturile sindicale, cea mai importantă fiind cea legată de vârsta pensionării. Însă, spun ei, directorul ROMATSA a refuzat continuarea negocierilor.

„A urmat o conciliere pe 14 revendicări ale noastre, dar niciuna dintre ele nu a fost rezolvată la acea conciliere. Domnia sa a refuzat continuarea negocierilor. Una dintre ele este faptul că noi ne pensionăm efectiv la 65 de ani. Vârsta de pensionare a controlorului de trafic în România este de 65 de ani. De șapte ani nu reușim să promovăm această lege, deși toate partidele care au fost la putere recunosc că nu se poate așa ceva, în Europa vârsta de pensionare fiind de maximum 52-55 de ani. Avem o solicitare care este rezultatul Memorandumului încheiat anul trecut cu domnul ministru Șova (Dan Șova, fost ministru al Transporturilor — n.r.) de a face un articol în Contractul Colectiv de Muncă să nu mai stăm la dirijare în momentul în care împlinim 55 de ani, acest lucru fiind efectiv un pericol pentru siguranța traficului aerian. Este imposibil ca la asemenea vârstă să mai ai reacții la fel ca la 20, 30 de ani, la secundă. Aceasta este una dintre cele mai importante revendicări”, a precizat Tudorache.

Sindicaliștii afirmă că sunt deschiși în continuare negocierilor, deși, spun ei, sunt amenințați și șantajați de directorul ROMATSA, și solicită ajutorul tuturor instituțiilor care pot să rezolve situația regiei.

Zilnic, peste 2.000 de aeronave traversează spațiul aerian al României.

Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian — ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. ROMATSA are statut de regie autonomă autofinanțată de importanță națională, deține monopolul natural al serviciilor de trafic aerian și nu primește de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectivului de activitate sau pentru realizarea programului de investiții și dezvoltare.

Pentru serviciile de trafic aerian asigurate aeronavelor civile care survolează spațiul aerian al României, Regia Autonomă ROMATSA aplică prevederile reglementărilor EUROCONTROL (Organizația Europeana pentru Siguranța Navigației Aeriene), la care România a aderat din anul 1996.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.