POVESTEA lui Zoli Toth: „ Adevărații timișoreni sunt cu toții ecologiști și...

POVESTEA lui Zoli Toth: „ Adevărații timișoreni sunt cu toții ecologiști și cu bun simț“

0
DISTRIBUIȚI

Unul din cei mai respectați artiști din showbizul românesc este fără îndoială timișoreanul Zoli Toth, cel care alături de Sistem a susținut o serie de concerte în țară sau peste hotare. Sau cel care alături de Sistem și Luminița Anghel a intrat în istoria modernă a muzicii pop prin ocuparea locului trei la finala concursului Eurovision din Kiev. Artistul a absolvit Liceul de Muzică „Ion Vidu” din Timişoara, secţia Percuţie, în 1995, și își amintește că orașul nostru era extrem de viu în acea perioadă.

„Provin dintr-o familie de muzicieni în care mama e profesoară de pian și dirijoare de cor, tata clarinetist și profesor de teoria muzicii (cel mai bun pe care l-am cunoscut vreodată) și fratele meu care e contrabasist. De când mă știu, muzica în casa noastră este tratată ca profesie. Fie că e vorba despre ore de pian predate în casă, repetiții de cor la care am asistat încă din fragedă copilărie sau colaborările cu filarmonica încă de mic copil. Când am terminat liceul, Ion Vidu era elită. Când auzea cineva că ești de la Vidu primeai automat o steluță în plus. Era bun textul și pentru fetele cu care voiam să mai ies. Loga, Pedagogic, Info și Vidu, cam ăsta era careul de ași, pe atunci. Din punct de vedere muzical, orașul era viu. Pe lângă Filarmonică și Operă se năstea un val fain de electro coordonat de cei care făceau festivalul TM Base. Erau și vreo două cluburi de jazz unde se cânta regulat. Rock-ul era puternic în oraș“, spune Zoli Toth.

După terminarea liceului, în 1997, Zoli pune bazele trupei de percuţie Hans’n’feet Quartet, care mai târziu devine SISTEM, o formație de percuţionişti profesionişti care cântă la butoaie de metal şi plastic şi alte accesorii muzicale neconvenţionale și care a lansat 11 single-uri ce au ajuns pe prima poziție a topurilor din România. Am fost curioși să aflăm care au fost cele mai frumoase amintiri din perioada SISTEM, iar răspunsul timișoreanului a venit prompt.

„O perioadă foarte frumoasă a fost aceea când încă nu eram vedete. Când experimentam instrumente și sunete noi, efecte, mișcări etc. Odată ajunși vedete mirajul experienței a dispărut. Când ajungi sus de multe ori uiți ce ți-ai promis atunci când încă nu ești nimic. Experiența Eurovision este, bineînțeles, de neuitat, dar și deschiderile festivalurilor Cerbul de Aur sau Mamaia trebuiesc amintite în acest context“, spune Zoli Toth.

„Acțiunile mele legate de green și bun simț se datorează în proporție de 90% orașului Timișoara și tatălui meu“

Alături de activitatea sa muzicală, Zoli Toth s-a implicat în activismul civic. Prima cauză „verde” în care s-a implicat a fost susţinerea interzicerii cianurii în minerit în România alături de Coaliţia România fără Cianuri în 2007 din care făcea parte şi Greenpeace România. Continuă să susţină cauza protecţiei mediului alături de WWF DCP România în calitate de Ambasador Earth Hour (2009), Asociaţia MaiMultVerde, Let’s Do It, Romania! şi Asociaţia Recolamp. Tot aici trebuie amintit faptul că în prezent Zoli realizează şi moderează emisunea EcoFrecvenţa la Naţional FM.

„Acțiunile mele legate de green și bun simț se datorează în proporție de 90% orașului Timișoara și tatălui meu. Adevărații timișoreni sunt cu toții ecologiști și cu bun simț. Nici nu ai cum să fii altfel dacă trăiești în orașul Florilor. Curățenia, ordinea și disciplina acestui oraș stau la bazele multor proiecte pe care le-am dezvoltat în timp. Recent, am fost pe un șantier unde, alături de 200 de voluntari, am construit 5 case în 5 zile pentru 5 familii de nevoiași“, ne-a declarat Zoli Toth.

Deși a plecat de mulți ani din Timișoara, Zoli Toth revine des „acasă” și urmărește cu mare atenție scena muzicală, fiind de părere că organizatorii de evenimente din Timișoara aduc prea multe trupe din București. O altă problemă remarcată de el este aceea că nu avem un post local de televiziune „care să dea ora exactă în zonă”.

„Timișoara era unul dintre orașele care în ultimii 20 de ani a stagnat cel mai mult, dar și cel care în ultimii 5 ani a apăsat bine pe accelerație. Orașul s-a dezvoltat frumos, dar și-a pierdut emoția. În momentul în care orașul își va redobândi identitatea din punct de vedere cultural, atunci Timișoara va fi din nou cel mai prosper și cool oraș din România. Cred că în ultimii ani au venit mult prea multe trupe de slabă calitate din București. Genetic vorbind, un timișorean nu prea înghite bucureștenisme, atunci, tu ca și organizator, de ce să tot aduci trupe din capitală? Doar pentru că sunt la televizor? Tu Timișoara, de ce nu ai un post local de televiziune care să dea ora exactă în zonă? Banii nu cred că sunt o problemă.


Radiorile în Timișoara emit o grămadă de știri din București. Pe cine interesează ce se întâmplă în Berceni sau Ferentari? Eu aș promova mai mult trupe din Timișoara, Lugoj, Reșița, Caransebeș. Aș alcătui un fond pentru dezvoltarea culturală a Banatului. Nu pot să înțeleg nici astăzi cum un oraș așa de mare este atât de dezorientat din punct de vedere cultural. Timișoara 2021 este unul dintre puținele momente care ne mai pot așeza pe o hartă cultural europeană. Dacă pierdem acest tren, vom pierde enorm, atât cultural, dar și turistic și administrativ. Vorbesc cu așa patos pentru că iubesc Timișoara și pentru că știu ce potențial are, unul pe care nu-l are niciun oraș din România“, spune Zoli Toth.

Cu patru ani în urmă, scena autohtonă s-a îmbogățit cu Zoli Toth Project, nume în care se combină sonoritați diverse, unde artistul se reinventează constant, iar piesele se remarcă printr-un sound fresh și inedit, având influențe inclusiv din muzica autohtonă. Comparativ cu industria muzicală „de afară“, scena românească este încă „departe“, iar subiectul concertelor cu intrare gratuită este unul cât se poate de spinos.

„La capitolul gratuit trebuie să fii echilibrat. Chiar dacă e ușor să critici asemenea evenimente, unele categorii de genuri muzicale cred că pot fi promovate și așa. Aici mă refer la muzica clasică, jazz sau alte nișe, în ideea de a le promova și a le prezenta și publicului larg. Bineînțeles că nu sunt de acord cu manifestări publice, cu muzică îndoielnică pentru tot poporul. Când vorbești de concerte cu intrare liberă, obiectivul lor trebuie să fie doar educația orașului sau sărbătorirea unui moment anume a orașului. Cu cât vor fi mai multe evenimente gratis, cu atât calitatea muzicienilor, dar și a publicului va fi de o calitate tot mai joasă. Ca industrie muzicală suntem încă destul de departe de ceea ce se întâmplă afară. Dacă nu am defini industria ca ceva din care faci niște bani, atunci nu ar trebui să vorbim despre industrie în România. Aici e vorba de mult hobby, amatorism, etc. Bineînțeles că există și excepții, dar acestea sunt prea puține. Oare de ce noi nu avem niciun artist de top în lumea asta, de buni ce suntem? Avem câțiva, este adevărat, dar ei joacă încă în ligile inferioare ale showbizului mare“, spune Zoli Toth.

„Acest One man show este cea mai mare provocare profesioanală din ultima vreme pentru mine“

Atunci când vine acasă, Zoli participă destul de des la concertele de la Filarmonică, care au un anumit „farmec“, dar nu mai sunt nici ele ce au fost. „Merg destul de des la Filarmonică, atunci când vin în Timișoara. Din păcate, din cauza divergențelor de acolo, calitatea interpretativă a scăzut mult. Calitatea individuală a orchestranților este foarte bună, dar atunci când apar fracturi în echipă, meciul este pierdut. Mi-am propus să merg puțin mai des la Berlin. Acolo se dă ora exactă în muzica electronică, dar și în cea simfonică“, spune artistul.

În data de 18 octombrie, timișoreanul Zoli Toth debutează în fața publicului cu primul său proiect solo, Home Alone, care este unic, datorită instrumentelor folosite (sintetizatoare analogice, tobe clasice, butoaie, tigăi, jenţi de maşină şi vibrafon), precum şi a genului muzical propus de artist. Dacă ar fi să asociem câţiva artişti cu ceea ce propune Zoli, ar trebui să îi enumeram pe Orbital, Kraftwerk, Nils Frahm sau Golan. „Acest One man show este cea mai mare provocare profesioanală din ultima vreme pentru mine. Muzică electronică cântată pe sintesizatoare analogice, intrumente de percuție și timbre muzicale produse de obiecte industriale. Coordonarea live a tuturor instrumentelor mă fascinează la fiecare repetiție. Trebuie să spun că vorbim în primul rând de un experiment. Nu s-a mai făcut niciodată în România așa ceva“, spune Zoli Toth.

Având în spate o carieră cât se poate de prolifică, timișoreanul Zoli Toth recunoaște că dacă ar fi nevoie s-ar apuca și în 2018 de același „drum“, iar pentru cei care vor să devină celebri în scurt timp artistul are un sfat cât se poate de direct: să se lase de muzică.

„Nu știu să fac altceva în afară de muzică. Studiez, greșesc, mă ridic, mai studiez, apar în fașa publicului și aștept. Mă aplaudă sau nu. Asta e viața mea, o emoție continuă. Pentru cei care vor să devină celebri repede îi sfătuiesc să se lase de muzică. Pentru cei dispuși la eșecuri, refuzuri și muncă multă, le doresc multă baftă. Enescu zicea: Succesul este 99% transpirație și 1% talent. Românii sunt probabil cei mai talentați oameni de pe planetă“, spune Zoli Toth.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.