Edy Chereji, despre conceptul inițiat de organizatorii festivalului Untold la Timișoara: Așteptăm...

Edy Chereji, despre conceptul inițiat de organizatorii festivalului Untold la Timișoara: Așteptăm momentul potrivit pentru a relua discuțiile astfel încât să se muleze și pe viziunea noii administrații

0
DISTRIBUIȚI

Dincolo de evenimentele anulate ale anului 2020, în luna septembrie a anului trecut, în plină campanie electorală, organizatorii celui mai mare festival de muzică din țara noastră, Untold, au semnat un parteneriat de colaborare cu autoritățile locale pentru realizarea unui festival în anul în care Timișoara va deține titlul de Capitală Culturală Europeană. În cele ce urmează am realizat un interviu cu Edy Chereji, directorul de comunicare și marketing la Untold și Neversea, care ne-a explicat care au fost motivele pentru inițierea acestei colaborări, care sunt noutățile visavis de această intenție și cum vede el revenirea la normalitatea de dinainte de pandemie…

– În luna septembrie a anului trecut, s-a anunțat faptul că Untold va dezvolta un festival la Timișoara în 2023. Care au fost motivele pentru care echipa voastră a luat în vizor Timișoara și care sunt noutățile? Ați luat legătura cu noile autorități pentru continuarea colaborării?

– Noi ne-am propus să dezvoltăm o serie întreagă de concepte de evenimente în România, iar după Cluj-Napoca și Constanța, Timișoara era mutarea firească, deoarece zona are un potențial foarte mare și este ușor accesibilă publicului de peste hotare. Avem multe idei în minte și de fiecare dată, unde am simțit că există interes din partea comunității, din partea autorităților locale pentru a dezvolta parteneriate, am demarat proiecte cu toată deschiderea. Noi am realizat un parteneriat în primul rând cu instituția, Primăria Municipiului Timișoara, cu Consiliul Local Timișoara și credem cu tărie că proiectele noastre de până acum sunt o carte de vizită extraordinară și reprezintă siguranța unor proiecte de succes pentru orice administrație. Bineînțeles că noi ne-am arătat disponibilitatea față de noua administrație locală, suntem convinși că și dumnealor își doresc să continuăm ceea ce s-a început, cu atât mai mult cu cât conceptul propus ar fi un catalizator pentru comunitate. Așteptăm momentul potrivit pentru a relua discuțiile și pentru a vedea cum ducem mai departe proiectele, astfel încât să se muleze și pe viziunea noii administrații. Pe de altă parte, trebuie să înțelegem că a fost fără îndoială o perioadă foarte aglomerată pentru autorități, cu siguranță au fost alte priorități pe finalul anului 2020, dar acum suntem la începutul noului an, pregătiți de activitate.

– Traversăm vremuri complicate în care lucrurile se schimbă constant din cauza pandemiei. Care este părerea ta visavis e parteneriatul dintre autorități locale și entități private în desfășurarea unui eveniment de mare amploare? Ce avantaje și dezavantaje există în această combinație?

– Parteneriatele dintre autoritățile locale și entitățile private în desfășurarea unor evenimente sunt dinainte pandemiei. De fapt, pe perioada pandemiei nici nu cred că au existat situații de parteneriate de acest gen, deoarece toate evenimentele cu peste 500 de persoane au fost interzise și sunt încă interzise. Însă dacă e să vorbim despre ce se întâmplă în afara pandemiei, într-un an normal, pot să spun că atâta vreme cât parteneriatele sunt unele sănătoase, atâta vreme cât toți încurajează organizatorii, atâta vreme cât nu avantajează pe unii organizatori în detrimentul altora, sunt foarte bune! După cum știți, Untold și Neversea sunt două exemple de evenimente de succes, organizate din fonduri private 100%, în parteneriat cu autoritățile locale. Noi ne asigurăm de tot ce înseamnă concept, implementare, cheltuielile operaționale (de la chirii spații-locații, invitați, producție, promovare) iar autoritățile locale ne ajută cu accesul la infrastructura locală, în procesul de autorizare, de respectare a normelor, de siguranță a participanților etc. Iar în final, pe lângă promovarea internațională pe care o aduc evenimentele celor două orașe, reușim să mai generăm și o infuzie de capital în comunitate, de zeci de milioane de euro, pe ediție, pe oraș. Bani care se regăsesc în impozite și până la bani care ajung la micile afaceri locale (cafenele, terase, hoteluri, propretari apartamente etc). Așa arată din punctul meu de vedere un parteneriat sănătos! Iar un astfel de parteneriat și un astfel de proiect sănătos am gândit pentru orașul Timișoara.

Edy Chereji, directorul de comunicare și marketing la Untold și Neversea

– De-a lungul anilor, Timișoara a fost ocolită de organizatorii de mari concerte din România. Care este explicația ta visavis de această stare de fapt?

– Concerte mari probabil s-au mai făcut, nu sunt la curent și nu aș vrea să mă pronunț pentru a nu supăra pe nimeni. Ce nu s-au făcut sunt festivaluri mari, de talia noastră. Iar pentru a face festivaluri de mari dimensiuni e nevoie de o aliniere a mai multor lucruri: de la viziunea unui concept coerent, finanțare, echipă, acces artiști și până la curajul de a îți asuma toate aceste lucruri. Îmi vine greu să vorbesc în numele altora. Știu doar că noi am avut curajul necesar.

– În cazul în care veți ajunge să organizați evenimente în Timișoara vă gândiți să colaborați și cu ceilalți organizatori de evenimente/concerte din Timișoara?

– Bineînțeles! Și la Cluj și la Constanța lucrăm cu organizatori locali și chiar naționali! Festivalurile noastre sunt un loc de exprimare extraordinară pentru toți cei care lucrează în industriile creative.


Cu unii organizatori am dezvoltat și mici proiecte sau i-am susținut în proiectele lor. Avem exemple chiar și de aici, din Timișoara.

– Există o concurență reală între organizatorii de evenimente din țara noastră?

– Poate că există, însă noi nu o resimțim. În primul rând ceea ce am reușit noi să facem depășește granițele țării, Untold și Neversea sunt două evenimente de talie mondială și dacă vreți, suntem în competiție cu evenimente internaționale ca Tomorrowland, Coachella, Sziget Festival. Dar și în străinătate am reușit să ne câștigăm respectul în rândul marilor organizatori încă de la prima ediție, când cu Untold am primit distincția de European Best Major Festival, o premieră pentru toate festivalurile din Europa, ca de la prima ediție un festival să primească cel mai râvnit premiu. Suntem în contact cu organizatorii mari din străinătate, avem o relație de respect reciproc, ne vizităm la evenimentele noastre, ne inspirăm, ne consultăm. La fel se întâmplă și cu majoritatea organizatorilor din România, ne sprijinim, în unele cazuri folosim aceleași resurse logistice, ne consultăm în momentele care sunt vitale, cum s-a întâmplat și în 2020 când toate industria a fost afectată etc. E important să fie o legătură de colaborare dar și de ambiționare, până la urmă activăm într-o industrie care își dorește să evolueze, iar evoluția se naște doar într-un mediu sănătos și competitiv.

– Care sunt particularitățile pieței de concerte din România, în raport cu țările din vecinătatea noastră? (vorbim desigur înainte de instaurarea pandemiei…)

– România are și plusuri și minusuri când vine vorba de piață de evenimente. Plusuri sunt în zona izvorului nesecat de creative a românului dar și în rândul publicului care este fără îndoială unul ce impresionează orice artist. Nu puține au fost situațiile în care artiști ca Armin, Garrix, Robbie Williams au spus-o și pe scenă și în afara scenei că la Untold este cel mai frumos public din întreaga lume. E ceva, ce e al nostru! La capitolul minusuri poate cele mai mari sunt cele legate de lipsa infrastructurii. Începând de la cea rutieră, gândiți-va cât de dificil este pentru un artist care are 5 tiruri de echipamente să le trimită până în România, că e vorba de Cluj, că e vorba de București sau Constanța, când odată ieșiți din Ungaria, nu mai au autostradă. Și exemplele pot continua. Pe de altă parte publicul din România este dornic de distracție, din acest motiv mulți consumă evenimente și în străinătate.

– Cum vezi tu revenirea la normalitatea de dinainte de pandemie? Va există o stare de boom după terminarea restricțiilor sau publicul va sta în case urmărind concerte pe platformele de socializare?

– Revenirea la normalitate se va face treptat, nu va fi un proces care se va întâmpla peste noapte. Cu toate acestea suntem încrezători că vara anului 2021 ne va găsi într-un cu totul alt scenariu față de anul 2020, scenariu mult mai favorabil organizării de evenimente, deoarece iată că avem deja două vaccinuri disponibile și în România, există soluții de testare rapidă care s-au dezvoltat foarte mult, tratamente medicamentoase etc. Important este ca oamenii să fie în primul rând responsabili, să caute să se informeze corect și să ia decizia potrivită pentru ei în lupta cu pandemia, să își formeze o părere după ce se consultă cu medicul de familie, ori persoane avizate și nu după informațiile pe care le găsesc în bula lor de Facebook.

– Cum vezi pașii care s-au făcut până acum pentru derularea în bune condiții a evenimentului Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023?

– Timișoara a dus o bătălie puternică pentru a obține acest titlu, unul dintre contracandidați fiind orașul Cluj-Napoca. În cele din urmă Timișoara a câștigat și cred că a făcut bine ceea ce a făcut dacă a câștigat bătălia. Și poate acesta este și unul din lucrurile la care Timișoara stă bine: are curaj, luptă pentru idee, respiră libertate. Să nu uităm că de aici a început Revoluția din 89, aici s-a născut trupa Phoenix. Ce alte simboluri de a lupta pentru o idee sau de a avea un spirit liber pot fi mai bune decât astea două? Îmi amintesc când am fost prima dată în Timișoara, în 2007. În acel moment mi se părea că este înaintea Cluj-Napoca. Avea mall de mai bine de doi ani ceea ce Clujul nu avea la acea vreme, avea zone de office bine dezvoltate etc. Sigur că între timp lucrurile s-au schimbat, orașul Cluj-Napoca a luat un avânt extraordinar și este zic eu un model din multe puncte de vedere. Dar până la urmă asta este frumusețea evoluției. Un pas făcut înainte atrage un alt pas după el.

– Care sunt cele mai importante planuri pentru 2021 ale echipei voastre?

– În primul rând ne pregătim pentru cele două festivaluri și în perioada următoare vom reveni cu noutăți despre ele. Apoi, lucrăm la proiectele dezvoltate și testate în 2020 cum ar fi Plaja Neversea, câteva idei de producții TV și online și nu în ultimul rând, Croaziera Untold, care se va întâmpla în perioada 9-13 iunie 2021 și care este simbioza perfectă dintre călătoria pe mare, pe un vas de lux, și distracția marca Untold. Va fi o experiență exclusivistă, all inclusive cu cazare masă, distracție, acces la diverse facilități și mulți artiști de top la cele 5 scene pe care le vom construi pe vas. Și nu în ultimul rând, va fi o experiență sigură, vasul de croazieră fiind unul din cele mai premiate în întreaga lume, iar din perspectiva Covid-19, toate persoanele care vor urca la bord, vor fi testate PCR. Și bineînțeles vom continua pregătirile pentru proiectul nostru din Timișoara, care va fi un concept cu totul nou, care va pune în valoarea specificul orașului, a zonei, reușind în felul aceasta să ne aducem și noi contribuția la promovarea acestei zone a țării, la fel cum s-a întâmplat la Cluj-Napoca și la Constanța.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.