Cameră de stimulare senzorială pentru terapiile copiilor cu dizabilități, amenajată la Timișoara

Cameră de stimulare senzorială pentru terapiile copiilor cu dizabilități, amenajată la Timișoara

0
DISTRIBUIȚI

Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Timiş a anunțat amenajarea unei camere de stimulare senzorială în cadrul complexului de servicii sociale destinate copiilor cu dizabilităţi, la Timișoara.

„Un loc cu poveşti, cu muzică plăcută, cu un pat minunat care se mişcă după cum se mişcă şi copilul care stă pe el, cu lumini speciale, nisip kinetic şi o mulţime de alte dotări aparte – este vorba despre camera de stimulare senzorială amenajată în cadrul complexului de servicii sociale destinate copiilor cu dizabilităţi din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiş. Ajunşi în camera de stimulare senzorială, alături de terapeuţi specializaţi, cei mici redescoperă starea de confort fiziologic, descătuşează emoţiile pozitive, se bucură şi rȃd şi, în timp, ajung să depăşească unele limitări fizice sau psihice impuse de dizabilitate. Camera senzorială este un spaţiu sigur, adaptat nevoilor fiecărui copil… un loc unde se pot linişti şi îşi pot linişti simţurile. Ea vine atȃt în sprijinul copiilor din comunitate, cȃt şi a celor aflaţi în centrele de recuperare. Aceasta a fost realizată în cadrul unui parteneriat între DGASPC Timiş, Asociaţia Dr. Iren Alexoi – Pentru Sănătate, Moto Aikon şi Shopping City Timişoara, toţi partenerii noştri înţelegȃnd pe deplin importanţa unei astfel de camere pentru dezvoltarea şi recuperarea copiilor cu dizabilităţi. Valoarea proiectului, care a presupus amenajarea camerei de stimulare senzorială şi a locului de joacă, este de 84.500 lei. Mulţumim partenerilor noştri pentru sprijinul acordat şi pentru că ne sunt alături în aceste proiecte aparte!”, a menționat Monica Truşcă, director executiv protecţia drepturilor copilului.

DGASPC explică într-un comunicat că, la fel ca și dezvoltarea fizică sau intelectuală, stimularea și dezvoltarea senzorială au un rol esențial în primii ani de viață ai copilului.


Copiii învață despre mediul înconjurător folosind cele cinci simțuri de bază: văzul, auzul, pipăitul, gustul și mirosul. Stimularea simțurilor stă la baza cunoașterii și se referă la activități menite să stimuleze unul sau mai multe dintre cele cinci simțuri.

În anumite situații, aceste simțuri lipsesc la unii copii sau sunt insuficient dezvoltate. De aceea, jocurile și jucăriile senzoriale reprezintă cele mai eficiente metode de a stimula simțurile copilului.

• Stimulare vizuală – este foarte important să implicăm copilul în activități de dezvoltare a percepției vizuale. Există jocuri educative care îl ajută pe copil să recunoască anumite obiecte sau figuri umane, să-și dezvolte memoria vizuală și să-i stimuleze capacitatea de a percepe relațiile de poziție ale obiectelor în spațiu.
• Stimulare auditivă – orice material de receptare a sunetului reprezintă un bun prilej pentru copil să-și exerseze simțul auzului.
• Stimulare tactilă – orice material ce oferă copilului posibilitatea de a pipăi diferite suprafețe și texturi reprezintă un mijloc prin care acesta învață să identifice și să recunoască anumite proprietăți ale obiectelor. Simțul tactil antrenează memoria și abilitățile motorii.
• Stimulare olfactivă și gustativă – se referă la acele materiale care îl ajută pe copil să-și dezvolte capacitatea de identificare a mirosurilor și a gusturilor.

Conform DGASPC, cei mai mulţi copii prezintă o serie de dezechilibre senzoriale, pe diverse canale de procesare, care îi impiedică să funcţioneze adaptativ şi să dea un răspuns adecvat solicitărilor mediului extern/intern. Astfel, în căutarea lor alertă, ei încearcă din răsputeri să realizeze o „homeostazie senzorială”, un echilibru care să le aducă starea de confort fiziologic şi, deci, o stare de linişte, aşa cum cei mai mulţi dintre noi o dobȃndim în mod firesc.

Intervenţiile senzoriale pot ajuta o persoană în mai multe moduri, printre care:

• diminuează anxietatea;
• cresc capacitatea de focusare a atenţiei, concomitent cu scăderea distractibilităţii;
• cresc confortul în mediul înconjurător;
• pot fi reduse comportamentele stereotipe şi de autostimulare;
• cresc motivaţia interioară;
• facilitează interacţiuni pozitive cu ceilalţi;
• îmbunătăţesc comunicarea;
• îmbunătăţesc o serie de abilităti, crescȃnd astfel autonomia personală.

„Astfel, pentru aceasta categorie de copii, am creat camera senzorială, care se doreşte a fi un spatiu sigur, adaptat nevoilor fiecărui copil… un loc unde îşi pot «încărca» aceste nevoi într-un mod controlat, asistat de o persoană avizată, unde se pot linişti şi îşi pot linişti simţurile. Fiecare copil care va opta pentru acest program va beneficia de un profil senzorial complex, bazat pe informaţii obţinute din surse şi contexte cȃt mai variate şi de un plan individual de integrare senzorială. Materialele-stimul pot fi extrem de variate astfel încȃt să acopere cȃt mai mult din nevoile copilului, iar creativitatea şi spontaneitatea să fie încurajate de ambele părţi, atȃt din partea copilului, cȃt şi a terapeutului”, spune comunicatul DGASPC.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.