Primăria Timișoara pregătește un nou contract pentru curățenie stradală și deszăpezire. Care...

Primăria Timișoara pregătește un nou contract pentru curățenie stradală și deszăpezire. Care sunt noutățile

1
DISTRIBUIȚI
Foto: Arhivă

Primăria Timișoara a anunțat publicarea proiectului de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate, Caietului de sarcini şi a modelului de Contract de delegare a gestiunii prin concesiune a activităților de salubrizare stradală și deszăpezire. Acesta va fi dezbătut în Plenul Consiliului Local, de miercuri, 9 august 2023.

„Timișorenii se așteaptă la un oraș curat, atât în centru, cât și în cartiere. De multe ori, mi-am exprimat nemulțumirea pentru situația actuală și am îmbunătățit-o, pe cât posibil, în baza contractului actual. Urmează să deschidem un nou capitol pentru o Timișoară curată printr-un contract nou de salubrizare, care răspunde acestor așteptări. Toate străzile asfaltate din oraș vor fi incluse în program, iar peste jumătate vor fi curățate mecanizat. Vrem să extindem numărul străzilor unde se intervine cu automăturătoare pe trotuare și să introducem monitorizarea video a vehiculelor, inclusiv a modului în care se execută periajul. Punem accent pe eficiență și economii, fără să facem rabat de la calitate. În tot acest timp nu am stat, ci am realizat o măsurătoare completă a suprafețelor străzilor din Timișoara, date care nu existau înainte. Nu mai estimăm câți bani trebuie dați, ci știm exact. Iar pentru a îndeplini aceste exigențe, căutăm nu doar o companie, ci un partener care să investească în oameni și utilaje ca să păstreze Timișoara curată”, a transmis primarul Dominic Fritz.

Dacă în 2020, serviciul de salubrizare includea doar 40% din străzile din Timișoara, noul contract prevede ca pe mai mult de jumătate din străzi (636) se va interveni mecanizat pe carosabil, iar pe 550 de străzi se va mătura manual. Acestea sunt cerințele minimale pentru viitorul operator de salubrizare. „Va fi constituită o echipă specială pentru trotuarele și pistele de biciclete de pe malul Begăi, unde avem o suprafață de peste 20.000 de mp, care trebuie curățată zilnic. Trotuarele vor fi măturate atât manual, cât și mecanic.


Cel puțin jumătate din curățenia trotuarelor va fi făcută mecanizat, ceea ce înseamnă un serviciu mai eficient cu costuri mai reduse”, spune comunicatul primăriei.

Conform municipalității, este prima dată când suprafețele pentru care sunt prevăzute serviciile de salubrizare sunt măsurate în mod real, nu din birou. La finalul anului trecut, Primăria Timișoara, printr-o firmă specializată, a efectuat măsurătorile tuturor străzilor din oraș, pentru a determina suprafața reală care trebuie salubrizată.

În noul contract sunt prevăzute activități de spălare a carosabilului, care includ peste 100 de străzi, iar pe majoritatea dintre acestea vor fi efectuate și intervenții de stropire, când temperaturile sunt ridicate. Pentru a asigura scurgerea apelor pluviale, vor fi răzuite rigolele pe 260 de străzi, cel puțin o dată pe an.

De asemenea, pentru prima dată întreaga flotă folosită la curățenia stradală va fi monitorizată GPS și prin camere video, iar recepțiile se fac prin telemetrie, digital. Decontarea lucrărilor se va face în baza probelor video. Datele colectate prin sistemul GPS vor fi publice, pentru a asigura transparența serviciilor oferite. Sistemul va permite monitorizarea în timp real, dar și verificarea prestărilor anterioare pe o perioadă de 90 de zile.

Printre obligațiile prevăzute pentru operator în caietul de sarcini se numără și achiziționarea a 1.400 de coșuri stradale, din care jumătate în primul an. Se estimează colectarea a 6.800 de tone de gunoi anual prin curățenia stradală, din care 1.500 de tone doar din golirea coșurilor stradale.

Comunicatul primăriei menționează și operațiunile de deszăpezire și prevenire a poleiului, care „vor continua într-un regim similar cu cel actual”. Sunt prevăzute măsuri specifice pentru curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice din localitate şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ. Prestatorul va avea obligația de a înființa un dispecerat permanent pentru preluarea reclamațiilor și de a participa lunar la întâlniri cu reprezentanții  primăriei pentru evaluarea activității și îmbunătățirea ei.

„Spre deosebire de contractul anterior (de prestări servicii), delegarea gestiunii prin concesiune a activităților de salubrizare, oferă un cadru de lucru mai eficient și flexibil, care poate fi actualizat în conformitate cu nevoile reale ale orașului. Contractul include activități de salubrizare pe toate străzile asfaltate, dar numărul acestora poate fi extins, pe măsură ce se asfaltează și alte străzi. Pentru a asigura o flotă modernă de curățenie și deszăpezire, investițiile estimate devin rentabile doar în baza unui contract pe termen lung. Perioada cea mai avantajoasă pentru ambele părți, care a reieșit în urma studiului de oportunitate, este de 8 ani. Acesta este primul contract întocmit pe baza noului cadru legislativ, respectiv OUG 133/2022, pentru modificarea și completarea OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor, precum și a Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, care prevede încheierea contractului de concesiune”, mai spune comunicatul Primăriei Timișoara.

1 COMENTARIU

  1. Dragi cititori, Primăria Timișoara ia decizii hotărâte pentru a ne face ca orașul nostru să fie curat și frumos. Acest proiect de hotărâre pentru salubrizarea și deszăpezirea străzilor din Timișoara arată, prin măsurătorile efectuate în mod real, că sunt luate în seamă dorințele locuitorilor și ni se promit condiții de viață mai bune. Astfel, această fotografie reprezintă schimbarea pe care o așteptăm cu toții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.