Proiect premiat al unei echipe din Universitatea Politehnica Timişoara. Ar putea revoluţiona...

Proiect premiat al unei echipe din Universitatea Politehnica Timişoara. Ar putea revoluţiona transportul în comun

0
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-1710917796">

O echipă de cercetare din Universitatea Politehnica Timişoara a fost premiată pentru un proiect care ar putea revoluţiona transportul în comun. Proiectul prevede folosirea supercondensatoarelor în mijloacele de transport în comun, cu posibilitatea încărcării rapide, în câteva secunde, în stații şi a fost recent premiat în cadrul competiției „NETZEROCITIES 2023”, ediţia I, organizată de Centrul Naţional de Competenţe și Soluţii pentru dezvoltarea orașelor inteligente neutre climatic de pe lângă Universitatea Politehnica din București.

Competiţia a presupus trimiterea de proiecte pe pe următoarele tematici: 1. Climate-Neutral Governance; 2. Sustainable Energy and Environment; 3. Smart and Sustainable Buildings; 4. Smart Mobility and Infrastructures; 5. Smart Campus and Digital Twins.

Universitatea Politehnica Timișoara s-a înscris la concurs în cadrul tematicii 4 cu proiectul „Supercapacitor City Minibus Propulsion System”, elaborată în cadrul Centrului de Cercetare „Intelligent Control of Energy Conversion and Storage”, integrat în Institutul de Cercetări pentru Energii Regenerabile (ICER), coordonat știinţific de căţre Departamentul de Inginerie Electrică al UPT. Lucrarea a fost clasată, la general, pe locul al II-lea.
Echipa care a depus proiectul a fost formată din cei mai tineri reprezentanți ai Departamentului de Inginerie Electrică: ș.l.dr.ing. Dan Hulea (coordonator), as.dr.ing. Adrian Martin, as.drd.ing. Dănuţ Vitan, as.drd. ing. Mihăiţă Gireadă și stud. Florian Baboș.
Lucrarea tratează, pe de-o parte, un concept modern de stocare a energiei electrice în mijloacele de transport în comun, utilizând supercondensatoare, cu posibilitatea de încărcare rapidă în stații și care permit un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare (durată de viaţă net superioară) față de bateriile clasice.

Pe de altă parte, pentru tracțiunea electrică, a fost propus un motor inovativ, care utilizează cantităţi reduse de materiale deficitare (magneți permanenți din „pământuri rare”).

Caracteristicile tehnice avute în vedere pentru mijlocul de transport: greutate totală 7t, capacitate de transport de 28 pasageri, putere motor electric 100kW, 8,5kWh capacitate de stocare în supercondensatoare, timp de încarcare (25-100%) – 1min.

Simularea funcţionării (la scara 1:1) a fost realizată luând în considerare linia 16 de troleibuz din Timișoara, pe o distanţă de 4,2 km, cu 7 staţii, încărcarea supercondensatoarelor fiind necesară doar la capetele de traseu.

Integrarea s-a realizat într-un stand experimental de laborator, la scara 1:20, cuprinzând toate componentele necesare: sistemul de stocare, motorul electric, electronica de putere cu o configurație specială, controlul acționării și managementul sistemului, cu ajutorul cărora au fost simulate diferite scenarii din transportul urban, utilizând microbuze cu tracțiune electrică.

Rezultatele obținute au confirmat viabilitatea propunerii, proiectul dorind să fie și un mijloc de diseminare a rezultatelor obținute către autoritățile locale, o alternativă la actualele tendințe de electrificare a transportului în comun urban.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.