Legea amnistierii şi graţierii unor pedepse de până la 7 ani, adoptată...

Legea amnistierii şi graţierii unor pedepse de până la 7 ani, adoptată în Comisia juridică. Legea intră astăzi la vot în plenul Camerei UPDATE 3 Proiectul a fost scos de pe ordinea de zi

0
DISTRIBUIȚI

scales-of-justice-gavel_4

Proiectul privind amnistierea şi graţierea unor pedepse urmează să fie supus astăzi votului în plenul Camerei Deputaţilor, for decizional la acest act normativ, după ce Comisia juridică a adoptat aseară raport favorabil cu amendamente. Proiectul iniţiat de către deputaţii Mădălin Voicu şi Nicolae Păun a fost analizat în Comisia juridică, fiind adoptate o serie de amendamente luni seară, în condiţiile în care la lucrările comisiei au participat un sfert din totalul de 27 de membri, potrivit Mediafax.

Adoptarea raportului favorabil asupra proiectului în Comisia juridică nu a fost făcută publică. Conform unor surse parlamentare, urmare a amendamentelor adoptate de comisie, proiectul prevede amnistierea infracţiunilor pedepsite cu închisoare de până la şase ani şi graţierea pedepselor cu închisoarea de până la şapte ani. Termenele iniţiale erau de până la patru ani pentru amnistie şi de şapte ani pentru graţiere. Proiectul de lege a fost respins în luna mai de Senat şi urmează să intre la vot în plenul de marţi al Camerei, care este forul decizional.

UPDATE 1 Preşedintele Traian Băsescu „roagă” Camera Deputaţilor să respingă Legea pentru amnistierea unor infracţiuni şi graţierea unor pedepse, care ar decredibiliza eforturile de luptă anticorupţie şi justiţia, declară purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, potrivit Mediafax.

UPDATE 2 Conform raportului adoptat de Comisia juridică luni seara şi făcut public astăzi la prânz, înaintea votului final programat în Camera Deputaţilor, cele patru voturi împotriva proiectului au fost date în comisie de către reprezentanţii PNL.

Proiectul în forma adoptată de Comisia juridică prevede că se amnistiază infracţiunile pentru care Codul penal sau legile speciale prevăd o pedeapsă privativă de libertate până la 7 ani inclusiv sau amendă. „Amnistia înlătură răspunderea penală pentru infracţiunea săvârşită, în toate formele ei de participaţie penală, autor, coautor, instigator, complice şi participaţie improprie. Dacă intervine după condamnare, ea înlătură şi executare a pedepsei pronunţate, precum şi celelalte consecinţe ale condamnării. În cazurile prevăzute la alin.(3) amenda încasată anterior amnistiei nu se restituie. Amnistia nu are efecte asupra măsurilor de siguranţă şi asupra drepturilor persoanei vătămate”, se arată în proiect.

Conform acestuia, infracţiunile care se încadrează în condiţiile prevăzute anterior se amnistiază şi în situaţia în care limita de pedeapsă a fost depăşită prin aplicarea dispoziţiilor unei legi speciale sau prin aplicarea unei forme agravante prevăzută de Codul penal sau de o lege specială.

Sunt exceptate de la aplicarea acestor prevederi următoarele infracţiuni:

  • A) Infracţiunile prevăzute în Codul penal:
  • 1. pruncuciderea, prevăzută de art. 177;
  • 2. determinarea sau înlesnirea sinuciderii, prevăzută de art.179;
  • 3. vătămarea corporală gravă, prevăzută de art.182;
  • 4. corupţia sexuală, prevăzută de art. 202;
  • 5. incestul, prevăzută de art. 203;
  • 6. darea de mită, prevăzută de art.255;
  • 7. primirea de foloase necuvenite, prevăzută de art.256;
  • 8. tortura, prevăzută de art. 2671;
  • 9. represiunea nedreaptă, prevăzută de art. 268;
  • 10. evadarea, prevăzută de art. 269;
  • 11. înlesnirea evadării, prevăzută de art. 270;
  • 12. nerespectarea regimului de ocrotire a unor bunuri, prevăzută de art. 2801;
  • 13. deturnarea de fonduri, prevăzută de art. 3021;
  • 14. nerespectarea dispoziţiilor privind importul de deşeuri şi reziduuri, prevăzută de art. 3022;
  • 15. proxenetismul, prevăzută de art. 329.

De asemenea, sunt exceptate infracţiuni prevăzute în legi speciale: „1. infracţiunile prevăzute în art. 3 – 5 şi art.7 alin.(1) din Legea nr.241/2005, pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare; 2. infracţiunile prevăzute în art.87, art. 89 şi art. 90 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; 3. infracţiunile prevăzute în art. 6 – 8 şi art. 11 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare; 4. infracţiunile prevăzute în art. 133-136 şi art. 139 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată, cu modificările ulterioare; 5. infracţiunile prevăzute în art. 106 alin. (1), art. 107, art. 108 alin. (1) lit. a)- c), art. 111 alin. (1), art. 112 şi art. 113 din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare; 6. infracţiunile prevăzute în art. 270 şi 272 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările ulterioare; 7.


infracţiunile prevăzute în art. 143 alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare; 8. infracţiunile prevăzute în art. 43, art. 44 alin. (1), art. 46 şi art. 48 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare; 9. infracţiunile prevăzute în art. 82, art. 11, art. 182 şi art. 185 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare; 10. infracţiunile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările şi completările ulterioare; 11. infracţiunile prevăzute în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificările şi completările ulterioare”.

În ceea ce priveşte graţierea, proiectul stabileşte că „se graţiază în întregime pedepsele cu închisoare de până la 6 ani inclusiv, pedepsele complementare ale acestora, precum şi pedepsele cu amendă, aplicate de instanţa de judecată”.

„Graţierea are efecte şi asupra pedepselor a căror executare este suspendată condiţionat, în acest caz, partea din termenul de încercare care reprezintă durata pedepsei pronunţate de instanţă se reduce în mod corespunzător. Dacă suspendarea condiţionată este revocată sau anulată, se execută numai partea de pedeapsă rămasă negraţiată. Graţierea nu are efecte asupra măsurilor de siguranţă şi măsurilor educative”, mai prevede proiectul de lege, care stabileşte totodată că prevederile menţionate se aplică indiferent de modalitatea de executare a pedepsei închisorii dispusă de instanţă.

Comisia juridică a eliminat din proiectul de lege articolul care prevedea că „se graţiază în întregime măsura internării într-un centru de reeducare, luată faţă de minori de către instanţele de judecată”.

În schimb, se graţiază în parte: cu 1/3 pedepsele cu închisoare între 6 şi 8 ani inclusiv; cu 1/5 pedepsele cu închisoare de peste 8 ani până la 10 ani inclusiv; cu 1/2 pedepsele aplicate persoanelor care au împlinit vârsta de 60 de ani, femeilor gravide sau persoanelor cu copii cu vârsta de până la 5 ani; cu 1/2 pedepsele aplicate persoanelor care, conform certificatului medical emis de instituţiile abilitate, sunt diagnosticate cu boli incurabile în fază terminală. Nu beneficiază de prevederile proiectului de lege persoanele cu statut de recidivist.

De asemenea, nu beneficiază de graţiere persoanele care au săvârşit următoarele infracţiuni: „A. Infracţiuni prevăzute de Codul Penal: 1. infracţiunile contra siguranţei statului, prevăzute de art. 155 – 173; 2. infracţiunile de omor, prevăzute de art. 174 – 176; 3. vătămarea corporală gravă, prevăzută de art. 182; 4. lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, prevăzute de art. 183; 5. violul, prevăzut de art. 197; 6. actul sexual cu un minor, prevăzut de art.198 alin. 2-4; 7. perversiunea sexuală, prevăzută de art. 201 alin. 2-5; 8. incestul, prevăzut de art. 203; 9. tâlhăria, prevăzută de art. 211; 10. tortura, prevăzută de art. 2671; 11. represiunea nedreaptă, prevăzută de art.268; 12. evadarea, prevăzută de art. 269; 13. înlesnirea evadării, prevăzută de art. 270; 14. părăsirea postului şi prezenţa la serviciu în stare de ebrietate, prevăzute de art.275 alin.3; 15. nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, prevăzută de art. 2791; 16. nerespectarea dispoziţiilor privind importul de deşeuri şi reziduuri, prevăzută de art. 3022 alin. 2; 17. falsificarea de alimente sau alte produse, prevăzută de art. 313; 18. relele tratamente aplicate minorului, prevăzute de art.306; 19. proxenetismul, prevăzut de art.329. 20. corupţia sexuală, prevăzută de art. 202”.

De asemenea, la capitolul pedepselor ce nu vor fi graţiate sunt incluse infracţiuni prevăzute în legi speciale, respectiv cele prevăzute în art. 19 – 21 din Legea nr.51/1991 privind siguranţa naţională a României şi cele prevăzute în art. 2-8 şi art. 10-14 din Legea nr.143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificările şi completările ulterioare.

„Persoanele graţiate care, în curs de 3 ani, săvârşesc cu intenţie o infracţiune vor executa, pe lângă pedeapsa stabilită pentru acea infracţiune şi pedeapsa sau restul de pedeapsă rămas neexecutat ca urmare a aplicării prezentei legi”, se mai prevede în proiect.

În cazul intrării în vigoare a proiectului, prevederile prevăzute în acesta se aplică infracţiunilor săvârşite până la data intrării în vigoare a legii. Comisia juridică a aprobat luni seară, în şedinţă secretă, această lege, care a intrat în plen fără ca raportul comisiei să fie public. Camera Deputaţilor a admis, prin vot, cu unanimitate, 23 de amendamente la Legea amnistierii şi graţierii unor pedepse de până la 7 ani, prezente în Raportul Comisiei juridice, în condiţiile în care raportul nu figura nici pe site-ul Comisiei, nici pe cel al Camerei Deputaţilor. Anterior, grupurile parlamentare ale PNL, PDL şi PPDD au anunţat că vor vota, la sesiunea de vot final, împotriva Legii amnistierii.  Camera Deputaţilor este forul decizional la acest proiect, care a fost respins în luna mai de Senat.

UPDATE 3 Legea amnistierii a fost scoasă de pe ordinea de zi a sesiunii de vot final a Camerei Deputaţilor, a convenit preşedintele Camerei, Valeriu Zgonea, cu liderii de grup. „Comitetul liderilor grupurilor parlamentare a decis scoaterea de pe ordinea de zi a poziţiei 22, cu privire la amnistiere. Celelalte proiecte rămân pe ordinea de zi”, a anunţat Zgonea în plenul Camerei Deputaţilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.