Lumină pentru morminte: cimitire în care îți rupi picioarele pe alei, iluminate...

Lumină pentru morminte: cimitire în care îți rupi picioarele pe alei, iluminate „verde” cu peste un milion de euro FOTO

0
DISTRIBUIȚI
<


div class="press-in-article" style="margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: center; margin-top: 5px; margin-bottom: 5px; " id="press-1108497710">

Un panou montat în fața Consiliului Județean Arad promovează strategia energetică a județului Arad între 2010 și 2020, prin utilizarea unei resurse inepuizabile, energia verde, iar implementarea iluminatului pe baza energiei regenerabile și-a făcut loc în zone surprinzătoare: cimitirele orașului reședință de județ.

Un proiect pilot a vizat cimitirul din Bujac, unde panourile fotovoltaice funcționează de aproape un an de zile, după care administrația locală a extins această prioritate a orașului în alte trei cimitire, pentru care a fost atribuit un contract de concesiune prin licitație publică deschisă încă din 2013.

În cimitirul din Gai s-a optat pentru un iluminat mai modest și au fost montați doar 39 de stâlpi cu panouri fotovoltaice al căror cost estimat este de 111.560 euro fără TVA, pentru cimitirul „Eternitatea” cei 232 de stâlpi au un cost estimat de 663.639 euro fără TVA, iar cei 187 de stâlpi din cimitirul „Pomenirea” îi costă pe contribuabili 534.916 euro, fără TVA, lucrările urmând a fi terminate cât de curând.

Cu alte cuvinte, cei 458 de stâlpi de iluminat a 2.860,5 euro bucata, montați cu o rapiditate demnă de invidiat în comparație cu alte lucrări, au însemnat o cheltuială de 1.310.115 euro din bugetul orașului. Kit-urile fotovoltaice montate de S.C. Elba S.A. sunt alcătuite dintr-un panou fotovoltaic, acumulator, controler de încărcare și, conform spuselor primăriei, ele sunt dimensionate în așa fel încât să asigure o autonomie de cel puțin trei zile, indiferent de sezon, lumina din timpul zilei urmând să asigure iluminatul pe timpul nopții.

Nu sunt bani pentru cimitire

Cimitirul „Pomenirea” a ajuns vestit de multă vreme pentru paragina crâncenă în care se află. Aleile sunt sparte și pline de iarbă, peticite pe ici pe colo cu câte o lopată de asfalt, iar buruienile și mormanele de gunoaie sunt omniprezente nu numai în spațiile dintre morminte ci și pe alei. În schimb, panourile de iluminat, rare pe aleea de la intrare și în zona capelei, se află la o distanță de aproximativ zece metri unul de altul pe aleile din dreptul mormintelor, inclusiv în partea din spate a cimitirului, unde există încă teren viran, semn al spiritului vizionar al primăriei pentru confortul celor trecuți în viața veșnică.

Muncitorii – șapte la număr – care sapă gropi, cosesc și cară gunoaiele, se plâng că nu reușesc să întrețină așa cum s-ar cuveni cele 21 de hectare ale cimitirului, ocupate în proporție de aproximativ 70%, tot ei fiind cei care au în grijă și cimitirul din Mureșel.

Motivul ar fi că nu sunt bani, deși, numai la „Pomenirea” sunt ocupate în jur de 35.000 de locuri, iar cimitirul încasează sume considerabile din taxele de concesiune și din cele de autorizare a oricăror lucrări care se fac în cimitir. În viitorul apropiat, primăria intenționează să pună în funcțiune un sistem de iluminat similar în alte locuri foarte aglomerate, mai ales noaptea și în zilele scurte, și anume la Trei Insule și pe pista de biciclete paralelă cu Calea Bodrogului, unde documentația necesară este în curs de elaborare.

Refacerea trotuarelor, o glumă

Mult mai încet înaintează lucrările pe strada Dorobanților care duce spre cimitirul „Pomenirea”, unde, de mai bine de o lună și jumătate, trotuarele, de multă vreme deteriorate, au fost curățate de resturile de asfalt și, parțial, de umplutura aflată dedesubt. De atunci, cei care trec pe stradă trebuie să pășească cu atenție pe terenul denivelat, căci în tot acest interval s-a reușit doar punerea unor noi borduri. Nici nu s-a terminat bine schimbarea acestora, că trotuarele au fost abandonate spre exasperarea locuitorilor și a celor nevoiți să circule pe respectiva stradă, și s-a trecut la excavarea bordurilor vechi care mărginesc partea carosabilă a străzii, deoarece primăria a decis că nu mai corespund standardelor și trebuie înlocuite. Operațiunea a dus și la deteriorarea carosabilului refăcut în urmă cu doi ani, adică tocmai în anul în care s-a încheiat un contract de reabilitare a străzii prin Programul Național de Dezvoltare Locală, care se execută acum.

Primăria promite terminarea lucrărilor până la finalul lunii, însă având în vedere timpul foarte scurt, este puțin probabil că acest lucru e posibil la un nivel de calitate corespunzător. Mulți locatari de pe stradă, sătui de lipsa de reacție a autorităților, și-au betonat cu mai mulți ani în urmă trotuarul din fața casei ori l-au amenajat cu diferite modele de pavele, deși este domeniu public, iar acum există în multe locuri diferențe de nivel sau de lățime. Muncitorii spun că „ar trebui sparte, dar locatarii care le-or făcut nu vor, or zis că ne dau în judecată”, iar primăria admite că lucrările de amenajare nu vor afecta aceste segmente de trotuar, deși ele nu sunt legale, deoarece nimeni nu poate să execute astfel de lucrări pe domeniul public.

Rămâne de văzut dacă în cazul lucrărilor care se vor încheia, aceste segmente vor fi scăzute din lungimea trotuarelor de un metru și jumătate lățime, aflate de o parte și de alta a celor 877 de metri ai străzii, și se vor deconta doar porțiunile de trotuar reabilitate efectiv.

Deocamdată, valoarea contractului de execuție actualizat la nivelul anului 2017, care vizează înlocuirea bordurilor, refacerea carosabilului și a trotuarelor, racorduri la rețeaua de canalizare, amenajarea acceselor la proprietăți și a spațiilor verzi, este de 23.613.146,17 lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.