Drumul dintre uitare și viitor: 18 kilometri despart o zonă turistică fabuloasă...

Drumul dintre uitare și viitor: 18 kilometri despart o zonă turistică fabuloasă din vestul țării de restul lumii. De ce nu a fost finalizată șoseaua FOTO

1
DISTRIBUIȚI

Mai mulți primari din Hunedoara au lansat o campanie de strângere de semnături, în speranța că Guvernul va aloca fondurile necesare pentru realizarea unei investiții care va dezvolta turismul.

Două zone din vestul țării, care au un potențial turistic fantastic, ar putea fi legate printr-un drum național, astfel că în cele două locații s-ar ajunge mult mai ușor. Lucrările la DN66A Câmpu lui Neag (județul Hunedoara) – stațiunea Băile Herculane (județul Caraș-Severin) au început în anul 2002, însă până în prezent au fost realizați doar 20 de kilometri de șosea.

Motivul? Guvernanții nu au mai alocat fonduri pentru continuarea lucrărilor, plus că mai mulți ecologiști au contestat investiția. Astfel, au mai rămas 18 kilometri de asfaltat din drumul forestier care traversează Parcul Național Retezat și Valea Cernei, ce a fost ridicat la rangul de drum național în anul 2002.

Cu scopul de a-i convinge pe guvernanți să cuprindă în bugetul de stat pe anul 2018 sumele necesare reluării lucrărilor de construcție și modernizare a DN 66A Câmpu lui Neag – Băile Herculane, mai mulți primari din Valea Jiului au inițiat o campanie de strângere de semnături.

„Sperăm să strângem, până la data de 1 decembrie, cel puţin 30.000 de semnături pentru a susţine continuarea investiţiei la drumul naţional dintre Câmpu lui Neag şi Herculane. Vom înainta aceste semnături Guvernului pentru ca acest obiectiv de investiţii să fie cuprins la finanţare în bugetul de anul viitor. Este o investiţie care interesează pe toată lumea, pentru că va permite dezvoltarea turismului în zonă, a mediului de afaceri, în general, dar şi asigură o nouă legătură rutieră cu partea de sud a ţării“, a explicat Tiberiu Iacob Ridzi, primarul orașului Petroşani.

Petiția online intitulată „Acțiune civică pentru susținerea reluării investițiilor la modernizarea drumului național DN 66A Câmpu lui Neag – Băile Herculane” a fost lansată în luna noiembrie, fiind inițiată de 22 de persoane, printre care primarii orașelor Uricani, Lupeni, Vulcan, Aninoasa, Petroșani și Petrila, administratori de firme și consilieri județeni din Hunedoara.

„Noi ne dorim să fim sprijiniţi de Guvern pentru a dezvolta infrastructura. Vrem să punem în valoare potenţialul foarte bun pe care îl avem, al Parcului Naţional Retezat, cu o zonă speologică dintre cele mai bogate din Europa. Sunt 20 de ani de la marea disponibilizare din 1997, când au plecat 28.000 de oameni din minerit. Atunci ni s-a promis construcţia drumului Uricani – Băile Herculane, proiect care sperăm că va fi dus la bun sfârşit”, a afirmat și Dănuț Buhăescu, primarul orașului Uricani.

Petiția online a fost semnată, în câteva zile, de sute de oameni. În document se arată că de finalizarea drumului național Câmpu lui Neag – Băile Herculane depinde dezvoltarea turismului și a sectorului economic local. De asemenea, s-ar putea crea noi locuri de muncă în regiunea Văii Jiului.

„Având suportul cetățenilor din localitățile Văii Jiului care subscriu și susțin acest demers civic, solicităm Guvernului României să dispună cuprinderea în Bugetul de Stat pentru anul 2018 a sumelor necesare și, implicit, să dispună reluarea lucrărilor de construcție și modernizare a DN 66A Câmpu lui Neag – Băile Herculane, până la finalizarea integrală a acestui obiectiv regional de importanță strategică.


Considerăm că viitorul economic și social al Văii Jiului, bazat într-o importantă măsură pe dezvoltarea turismului în regiune, justifică în mod categoric o astfel de investiție pe care statul român are obligația să o realizeze pentru cetățenii din Valea Jiului, dar și pentru cei care ne vor putea vizita, ca turiști, motiv pentru care apreciem demersul nostru civic ca fiind unul pe deplin justificat”, se arată în petiția online.

„Drumul lui Băsescu”

Construcția drumului național Câmpu lui Neag – Băile Herculane a fost anunțată în 1997, an în care au plecat 28.000 de oameni din minerit. Pentru că în acea perioadă era ministru al Transporturilor fostul președinte al României, șoseaua a fost numită și „Drumul lui Băsescu”. Doi ani mai târziu, drumul forestier care traversează Parcul Național Retezat și Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum național. Lucrările de construcție și modernizare a DN 66A au început abia în anul 2002, iar banii au venit cu greu de la Guvern. Astfel, în zece ani, au fost realizați doar 20 de kilometri de șosea, de la ieșirea din orașul Uricani până în zona Câmpușel, aflată în Parcul Național Retezat.

Planul era ca până în anul 2010 să fie finalizați și ultimii 18 kilometri ai drumului național, până la Izvoarele Cernei. În acest punct, șoseaua se intersectează cu drumul național 67D, astfel că orașele din Valea Jiului ar fi fost legate de stațiunea Băile Herculane, prin tronsonul de aproximativ 50 de kilometri care, în mare parte, a rămas la stadiul de drum forestier.

Lucrările au fost blocate după ce mai multe organizații ecologiste au contestat investiția, pe motiv că noul drum asfaltat va afecta ecosistemul din cele două rezervații naturale din județele Hunedoara și Caraș-Severin.

„Drumul ar distruge ultimul peisaj forestier intact aflat aici în Munții Retezat-Godeanu-Țarcu. Drumul ar urma să traverseze chiar zona de protecție integrală din Parcul Național Domogled- Valea Cernei”, reclamau activiștii, în anul 2009. Ulterior, proiectul a fost refăcut, astfel că a primit avizele de mediu, doar că guvernanții n-au mai alocat fondurile necesare finalizării șoselei.

Foto: Agent Green

1 COMENTARIU

  1. In Tara asta nu poti face nimic ca imediat vin tot felu de O.N.G-uri sa puna frana, nu se poate, daca-n Guverna sa luat o hotarare, apoi trebuie pusa-n aplicare cu toata opozitia O.N.G-urilor, Primarii stiu ce este mai bine pt. localitatile pe care le pastoresc !

Dă-i un răspuns lui VOIN LUCHIAN Renunțați la răspuns

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.