Timișoara, poziție cheie în planurile strategice de mobilitate ale NATO. În ce...

Timișoara, poziție cheie în planurile strategice de mobilitate ale NATO. În ce coridoare de transport este inclusă capitala Banatului FOTO

0
DISTRIBUIȚI

Un plan de acțiune privind facilitarea transportului de forțe și echipamente militare pe teritoriul Uniunii Europene a fost lansat, ieri, de către Comisia Europeană. Acest plan conține trei dimensiuni de acțiuni concrete, de la actualizarea cerințelor militare la infrastructură de transport și aspecte normative, scrie CaleaEuropeana.ro.

Interesant este faptul că în unul dintre cele 17 proiecte lansate în cadrul cooperării structurate permanente în domeniul apărării europene, intitulat „mobilitate militară”, este implicată și România. Țara noastră, care este membru NATO, a și lansat propunerea găzduirii unui nou comandament, de trei stele, în contextul anunțării înființării unei structuri de comandă militară pentru desfășurarea rapidă a trupelor NATO în Europa.

„În privința infrastructurii de transport, Comisia Europeană a precizat că va decide până în 2019 asupra componentelor rețelei transeuropene de transport care sunt adecvate pentru transportul militar al forțelor și echipamentelor. Totodată, executivul UE a transmis că va elabora o listă de proiecte prioritare, luând în considerare un eventual sprijin financiar suplimentar pentru aceste proiecte în următorul cadru financiar multianual, context în care Comisia Europeană a propus trei scenarii cu fonduri de până la 10 miliarde de euro pentru crearea unei ”autentice Uniuni a Apărării”, scrie CaleaEuropeana.ro.

În total, nouă coridoare de transport au fost cuprinse în rețeaua europeană propusă de Comisia Europeană: două nord – sud, trei est – vest și patru diagonale. România figurează cu proiecte de conectivitate de transport pe coridorul Rin – Dunăre și pe coridorul Orient – Mediterana de Est.

În ceea ce privește conectivitatea pe coridorul Rin – Dunăre, acesta va traversa România pe multiple dimensiuni de transport – rutier, aerian, naval și feroviar. Partea rutieră ar urma să lege punctul de trecere a frontierei Cenad cu Arad, Timișoara, Sibiu, Pitești, București și Constanța.

O altă componentă rutieră este evidențiată între zona de frontieră Calafat – Vidin și orașele Craiova, gazda brigăzii multinaționale NATO din România, zona scutului antirachetă NATO de la Deveselu, capitala București, gazda Comandamentului multinațional de Divizie Sud-Est al NATO, și Constanța, cel mai mare port estic al Uniunii Europene și gazdă a bazei militare Mihail Kogălniceanu, punct strategic important pentru NATO.

Conectivitatea pe coridorul Rin – Dunăre mai este completată și de aeroporturile din Timișoara și București, iar din punct de vedere naval, sunt evidențiate porturile din Drobeta Turnu Severin, Calafat, Giurgiu, Cernavodă, Galați și Constanța.
În ceea ce privește componenta feroviară a coridorului, sunt cuprinse porțiuni din partea de vest a țării, precum Arad și Timișoara, centru (Brașov) și sud (Craiova, București și Constanța).

De asemenea, conectivitatea pe coridorul Orient – Mediterana de Est România este cuprinsă pe ruta Arad, Timișoara, Drobeta Turnu Severin, Craiova și Calafat.

„Prin cele două coridoare menționate, România este legată de cel mai important port nordic din UE – Hamburg(coridorul Orient/est-meditaranean), dar și de zona Frankfurt – Stuttgart din Germania, acolo unde este găzduit Comandamentul militar al Statelor Unite în Europa (EUCOM).


Apoi, în eventualitatea în care structura de comandă a NATO pentru mobilitate militară va fi găzduită de Germania – variantele vehiculate fiind Bonn sau Ulm – devine și mai importantă racordarea României la coridorul Rin-Dunăre ce pornește din landurile Hessa (Frankfurt) și Baden-Württemberg (Stuttgart). Cele două coridoare leagă România de Ungaria, Slovacia, Austria, Cehia și Germania. Coridorul Rin-Dunăre este împărțit de România cu Bulgaria la nivel de cooperare transfrontalieră, iar coridorul Orient/ Mediterana de Est leagă România și de Bulgaria și Grecia”, scrie Caleaeuropeana.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.