Timișoreanul Mihai Neagoe a înregistrat sunetul pentru primul concert în realitate virtuală...

Timișoreanul Mihai Neagoe a înregistrat sunetul pentru primul concert în realitate virtuală al unei orchestre din România

0
DISTRIBUIȚI

Romanian Chamber Orchestra a lansat la sfârșitul săptămânii trecute primele două înregistrări ale unui concert deosebit, care a avut loc la Ateneul Român din București, în luna august a acestui an cu ocazia celebrării a 140 de ani de la nașterea marelui compozitor român George Enescu.

Romanian Chamber Orchestra este prima orchestră din România care a fost înregistrată video, folosindu-se patru camere de 360 de grade, la o rezoluție de 5.7K, oferind astfel o experiență nemaiîntâlnită până acum de public.

„Pentru mine, producția unei înregistrări realizate alături de Romanian Chamber Orchestra este un proces foarte minuțios de păstrare a muzicii, așa cum este ea în forma cea mai pură. Consider că din punct de vedere muzical acestea nu necesită a fi modificate cu nimic, doar trebuie puse într-un context care să le flateze din punct de vedere estetic. Încerc tot timpul să găsesc poziția perfectă a microfoanelor (și tipul corect de microfoane), în așa fel încât atunci când dau căștile jos să pot simți o senzație de fain măcar, chiar dacă mă aflu la doi metri distanță de poziția microfoanelor. Există câte un loc magic undeva în spatele dirijorului, la o anumită distanță, nu foarte mare, unde întreaga orchestră poate fi percepută perfect balansat, completă din punct de vedere spectral și dinamic – așa cum a fost gândită. Acesta este idealul meu. Abordez apoi o filozofie ultra-puritană în lanțul de semnal, începând de la microfon, și până la harddisk-ul unde este stocat. De asemenea, procesările pe care pot să le aplic ulterior trebuie să-mi dea aceeași senzație ca în momentul preluării inițiale. Măcar un pic, trebuie sa fie subiectiv mai bine dar diferențele la acest nivel sunt deosebit de subtile și greu de apreciat cu urechi neantrenate. Sunt necesare mii de ore de ascultare pentru a ajunge la un nivel de percepție înalt al muzicii. Cu toate acestea, consider că micile diferențe sunt cele care potențează calitatea la final. Este o responsabilitate enormă și mă bucur că am ajuns să am acest privilegiu, de a lucra cu asemenea muzicieni, ce concentrează în ei enorm de mult talent, dedicare, muncă și nu în ultimul rând, entuziasm pentru acest proiect. Toate aceste aspecte se regăsesc codificate în înregistrările pe care pot afirma cu mândrie că eu le-am realizat.”, spune timișoreanul Mihai Neagoe (Mâtz), cel care a captat și masterizat sunetul înregistrării.

Prima înregistrare este dedicată compozitorului Béla Bartók și a dansurilor populare românești, iar în cea de-a doua publicul are parte de două piese scurte – Intermezzi op.


12, scrise de marele compozitor român George Enescu.

Scrise original pentru pian în 1915, cele șase dansuri populare care alcătuiesc suita lui Béla Bartók intitulată „Dansuri Populare Românești” (anume „Joc cu bâta”, „Brâul”, „Pe loc”, „Buciumeana”, „Poargă românească” și „Mărunțel”), au la bază melodii culese de compozitor între 1909 și 1914 în Transilvania, pe parcursul peregrinărilor sale în care a înregistrat și transcris melodii din folclorul poporului român. Scrise după un hiatus de aproape doi ani, cauzat de o stare de depresie datorată începerii Primului Război Mondial, această suită poate fi considerată un răspuns prin muzică venit în vremuri tulburi, o reamintire că de cele mai multe ori soluțiile le putem găsi în originile noastre.

Compuse în 1902 și 1903, „Intermezzi” op. 12 de George Enescu sunt două piese scurte dedicate prințesei Elena Bibescu, pianistă și susținătoare importantă a lui Enescu la Paris. Din punct de vedere temporal au fost scrise în imediata vecinătate a celebrelor Rapsodii Române (1901) şi a Suitei nr. 1 pentru orchestră (1902). Fiind piese reflexive, pe parcursul lor compozitorul creează o atmosferă intimă, camerală, în care inflexiunile modale prezente, îmbinate cu sonorităţi pre-impresioniste și cu un limbaj cromatic puternic, potențează o stare de nesiguranță și oferă publicului un cadru meditativ.

Un punct de reper pentru cultura românească, Romanian Chamber Orchestra este singurul proiect care reunește diaspora acasă, aducând laolaltă 34 de muzicieni români care fac performanță atât în țară, cât și în unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii. Ansamblul este dirijat de maestrul Cristian Măcelaru, unul dintre cei renumiți dirijori pe plan mondial, dirijor principal al „WDR Sinfonieorchester Köln”, Director Muzical al Orchestrei Naționale a Franței și noul director artistic al Festivalului Internațional „George Enescu”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.