TIMIȘOARA UITATĂ Confesiuni și biserici de-a lungul timpului

TIMIȘOARA UITATĂ Confesiuni și biserici de-a lungul timpului

1
DISTRIBUIȚI

biserica_greco_catolica_fabric_timisoara.preview

Încă din timpul Daciei romane, în rândul populaţiei care locuia pe actualul teritoriu al Timişoarei, la fel ca în întreg teritoriul bănăţean, alături de cultele păgâne ale populaţiei daco-romane, a început să se răspândească noua religie creştină, oficializată prin Edictul din Milan, promulgat de împăratul Constantin cel Mare în anul 313. Răspândirea creştinismului a continuat şi după ce împăratul Aurelian s-a hotărât să părăsească provincia, evacuând armata şi administraţia civilă şi stabilind frontiera imperiului pe linia Dunării. Localnicii şi coloniştii care fuseseră aduşi „ex toto orbe romano”, deja romanizaţi, au rămas şi în secolele următoare sub influenţa Imperiului Bizantin şi şi-au organizat o viaţă bisericească de tip răsăritean. Împăratul Justinian înfiinţa Arhiepiscopia Justiniana Prima, sub jurisdicţia căreia se afla şi Banatul iar după anul 731 biserica creştină din Banat îşi va continua existenţa sub jurisdicţia Patriarhiei din Constantinopol. „Vita Sancti Gerhardi” relatează că voievodul Ahtum primise botezul creştin de rit ortodox în cetatea Vidinului şi a acceptat suveranitatea împăratului Bizanţului Vasile al II-lea. Mănăstirea călugărilor greci de la Morisena (Cenad), închinată Sfântului Ioan Botezătorul, este o mărturie că în voievodatul său exista o organizare bisericească şi ortodoxia era răspândită în zonă. Un istoric maghiar consemna existenţa unui centru bisericesc de rit răsăritean în aşezarea Timiş (posibil Timişoara), iar alţi istorici plasau respectivul centru în Castrensys de Tymes, aflat pe locul viitoarei cetăţi. Acest centru episcopal va fi însă desfiinţat în prima jumătate a secolului al XIII-lea.

După cucerirea maghiară, la Morisena au fost aduşi, în locul călugărilor greci, călugări catolici şi monahul benedictin Gerardo Sagredo, care a organizat în 1030 episcopia catolică a Cenadului, cu un rol important în răspândirea catolicismului. În secolele următoare, aşa cum arată registrul de dijme papale din 1333-1337, Banatul era cuprins în dieceza Cenadului, care avea şapte arhidiaconate şi îşi întindea jurisdicţia asupra mai multor comitate, printre care şi Timişul. Deţinerea de domenii şi titluri nobiliare era condiţionată de apartenenţa la catolicism şi chiar o parte a feudalităţii româneşti s-a conformat acestor pretenţii, dar cea mai mare parte a populaţiei a rămas ortodoxă. Dată fiind importanţa cetăţii Timişoara, aici s-au construit mai multe biserici romano-catolice, printre care biserica Sf. Gheorghe, biserica Sf. Eligius şi o mănăstrire patronată de Fecioara Maria, dar exista, în continuare, şi o biserică ortodoxă. Mai mulţi cronicari turci aveau să vorbească de numeroasele „biserici mari” din cetatea Timişoarei şi de frumuseţea arhitecturală a acestora. Biserica romano-catolică a înregistrat un regres o dată cu trecerea provinciei sub stăpânire otomană, când nobilii maghiari au părăsit Banatul şi pentru că o bună parte a populaţiei romano-catolice trecuse la calvinism. După ce provincia a fost cucerită de turci, episcopia Cenadului s-a desfiinţat iar titlul episcopului de Cenad a fost preluat de cei din Alba Iulia.

Locuitorii băştinaşi s-au bucurat de toleranţă religioasă în timpul stăpânirii otomane, iar bisericile creştine şi-au continuat existenţa, deşi unele lăcaşuri de cult creştine au fost transformate în moschei şi au fost ridicate altele noi.


La jumătatea secolului al XVII-lea, în cetatea Timişoarei existau patru geamii şi patru mănăstiri de dervişi – totodată adăposturi pentru sărmani – iar în mahalalele din jurul cetăţii se aflau încă zece locuri de închinăciune musulmane. În 1557 a fost înfiinţată patriarhia ortodoxă din Ipek (nordul Voivodinei), a cărei autoritate se întindea şi asupra ortodocşilor din paşalâcul Timişoarei iar catastifele păstrate evidenţiază existenţa bisericii ortodoxe, cu parohii, protopopiate, preoţi şi un număr important de credincioşi ortodocşi care trăiau la Timişoara.. S-a întemeiat şi o episcopie ortodoxă a Timişoarei, iar potrivit unor însemnări, la mjlocul veacului al XVII-lea, Sf. Iosif cel Nou păstorea o mitropolie. Pentru a obţine sprijinul patriarhului din Ipek şi al populaţiei creştine balcanice împotriva turcilor, împăratul Leopold I a dat în 1690 o diplomă prin care era recunoscută autoritatea patriarhului sârb asupra tuturor bisericilor ortodoxe din teritoriile aflate sub stăpânire habsburgică. După cucerirea provinciei de către habsburgi, ortodocşii din Banat au intrat sub jurisdicţia bisericii sârbe,  iar aceasta şi-a înfiinţat un centru episcopal la Timişoara. Subordonarea bisericească faţă de ierarhii sârbi a durat până în 1864, când biserica ortodoxă română s-a despărţit de cea sârbă şi s-a organizat separat, de la nivelul parohiilor până la episcopii şi mitropolie iar parohiile ortodoxe române au fost incluse în eparhia Caransebeşului şi Aradului. Episcopia sârbă şi-a continuat însă activitatea la Timişoara, ea funcţionând şi astăzi pentru sârbii ortodocşi.

Catolicismul şi-a recâştigat importanţa după instaurarea stăpânirii habsburgice, una din preocupările curţii vieneze fiind aceea de a-l răspândi cât mai mult în provincie, ca o contrapondere împotriva musulmanilor cu care se învecina imperiul şi a celor care deveniseră adepţi ai reformei. Coloniştii aduşi erau catolici, iar stabilirea protestanţilor a fost permisă abia printr-o patentă din 1781 a împăratului Iosif al II-lea. O dată cu reorganizarea bisericii catolice, vechea episcopie a Cenadului s-a mutat în 1738 la Timişoara, unde funcţionează şi astăzi. S-au construit Domul din Piaţa Unirii, Palatul Episcopal şi seminarul preoţesc, s-au stabilit la Timişoara mai multe ordine călugăreşti romano-catolice, printre cele mai cunoscute fiind cele ale misericordienilor, piariştilor şi al surorilor Notre-Dame. Politica de catolicizare a avut efect, astfel încât la jumătatea secolului al XIX-lea, aproape jumătate din populaţia Timişoarei era de confesiune romano-catolică. Alături de aceştia şi ortodocşii români şi sârbi existau ungurii reformaţi, cei mai mulţi stabiliţi la Timişoara, şi numeroşi evrei de religie iudaică. Tot în secolul al XVIII-lea s-a întemeiat, la Timişoara, o parohie greco-catolică, după ce câţiva preoţi ortodocşi au acceptat unirea religioasă cu biserica romano-catolică, dar numărul credincioşilor din cetate a fost relativ restrâns.

Numărul ortodocşilor a început să crească în perioada interbelică şi, după numeroase demersuri, episcopia ortodoxă a Timişoarei a fost reînfiinţată în anul 1939, primul episcop ales al Banatului fiind Vasile Lăzărescu. În iulie 1947 episcopia a fost ridicată la rangul de arhiepiscopie iar în 27 septembrie a aceluiaşi an s-a înfiinţat Mitropolia Banatului, având în fruntea sa tot pe Vasile Lăzărescu. Relaţiile statului cu biserica, în special cu cea romano-catolică şi cea greco-catolică s-au alterat în timpul regimului comunist, când, în urma unor procese intentate unor oameni ai bisericii catolice în ţările est-europene, a arestării altora sau a ameninţărilor primite de unii preoţi, Congregaţia Cardinalilor a dat un decret, în 1949, prin care catolicii care făceau parte ori se alăturau unui partid comunist erau excomunicaţi. Nu după mult timp, la 7 iulie 1950, România a întrerupt relaţiile cu Vaticanul.

Sursa foto banaterra.eu

1 COMENTARIU

  1. Articolul are din pacate si o serie de greseli flagrante… chiar daca incearca sa povesteasca cu bun simt istoria confesionala, foarte pe scurt, a Banatului, mai mult decat pe cea a Timisoarei. Asa ca trebuie sa spunem ca: episcopia de Cenad nu a fost desfiintata niciodata, iar episcopia de Alba Iulia nu i-a preluat nici teritoriul si nici jurisdictia in perioada otomana. Sirul episcopilor de Cenad ramane neintrerupt pe perioada 1552-1716! La punctul asta… mai documentati-va, stimati domni autori!
    Toleranta otomana a fost una foarte slaba. Adica mai degraba selectiva: pe catolici i-au persecutat in mod grav, pe ortodocsi i-au tolerat doar in masura in care se intelegeau la bacsis-uri, iar protestantii cand nu erau deloc, cand le erau aliati turcilor.
    Biserica Ortodoxa Romana din banat nu s-a separat de cea sarba in 1864, ci ea s-a creeat abia atunci, tocmai prin aceasta separare. Scaunul episcopal de Caransebes a fost insa initial intemeiat la Varset…
    Colonizarea Banatului cu populatii catolice s-a facut pentru a pazi mai bine frontiera aceasta a imperiului si a Crestinatatii si nu pentru a-i contracara pe protestanti… mai ales ca acestia nu existau in Banat in veacul al XVIII-lea. Abia la finele acelui veac, cum spune si articolul, li se permite sa vina in regiune, dar ei nu vor atinge niciodata un numar relevant.
    O politica de catolicizare nu a existat in Banat, deoarece aici Imperiul a garantat Bisericii Ortodoxe drepturi egale cu cele ale catolicilor prin insasi patentele imperiale date in favoarea ierarhiei ortodoxe sarbesti. De aceea dintru inceput orasele au avut mereu, in centru, atat biserici ortodoxe, cat si catolice (Vezi Piata Unirii din Timisoara, dar si centrele de sate si orase cu populatie mixta din Banat). Imparatii erau ctitori atat ai bisericilor catolice, cat si ai celor ortodoxe (a se vedea bogatul stil baroc folosit si la infrumusetarea si chiar edificarea bisericilor ortodoxe, pictorii scoliti la Viena, episcopii decorati cu cele mai inalte ordine si demintati imperiale, inca din veacul al XVIII-lea, atribuirea de terenuri si resedinte centrale episcopiilor ortodoxe in centrele urbane, etc).
    Populatia urbana a Timisoarei era intr-o buna parte catolica nu din cauza politicii „de catolicizare” invocate, ci in special din cauza cresterii demografice deosebite, crestere atat prin cauze naturale (o natalitate generala foarte mare), dar si prin mutarea la oras a multor locuitori din satele si orasele provinciei. In general mestesugarii nu erau de confesiune ortodoxa, ei fiind in mare parte germani sau maghiari. Greco-catolicii din Timisoara erau grupati mai ales in cartierul Fabric si proveneau din Ardeal, mai putin din localnici ortodocsi convertiti. Totusi au existat si cateva cazuri de preoti sarbi deveniti greco-catolici. Dupa 1820-1830 trec si unii romani banateni la confesiunea greco-catolica, deoarece politica se sarbizare din randul Bisericii Ortodoxe, condusa in general de ierarhi sarbi, ii nemultumea profund.
    Persecutia deschisa dusa de statul roman impotriva Bisericii Catolice s-a datorat condamnarii publice a nazismului si comunismului de catre Sf Scaun si de catre Papa Pius al XI-lea. In Banat, in timp ce biserica ortodoxa isi ducea existenta in continuare, Episcopia Romano-Catolica a fost desfiintata abuziv, cladirile scolare, sociale si medicale i-au fost confiscate, episcopii, preotii, calugarii si calugaritele i-au fost inchisi, iar organizarea i-a fost in mod fortat redusa la nivelul unui protopopiat fara prea multe mijloace de subzistenta. In paralel Biserica Greco-Catolica a fost desfiintata, episcopii si preotii au fost inchisi, iar bunurile au fost facute cadou bisericii ortodoxe romane.
    O „Congregatie a Cardinalilor” nu exista in organizarea interna a Bisericii Catolice. Exista Conclave, Consistorii ale Cardinalilor, etc… inda o congregatie nu. Termenul de „congregatie” se foloseste pentru a denumi unele „ministere” ale Sf. Scaun, dar si pentru unele ordine calugaresti catolice…

LĂSAȚI UN MESAJ

Introdu rezultatul corect * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.