Tandemul Mann-Brînzan, favoritul de 2,1 milioane lei al Primăriei Orţişoara
Tandemul format din firmele Saiftim, care-l are ca preşedinte al consiliului de administraţie şi printre acţionari, pe fostul ministru al Sănătăţii, pesedistul Ovidiu Brînzan, şi Euromobille, controlată de controversatul om de afaceri Nicolae Mann, a fost marele câştigător al contractelor de lucrări publice, în 2009, la Primăria Orţişoara. În numai câteva luni, primăria condusă de pesedistul Aleodor Sobolu a încheiat cu aceştia contracte a căror valoare depăşeşte două milioane de lei. Înainte de a ajunge primar, Sobolu a fost subordonatul lui Mann la moara din Carani, iar în campanie l-a sprijinit, după cum recunoaşte chiar primarul, „cu câteva maşini de piatră şi o pompă de apă la Seceani. Nu mi-a dat bani. Dacă a dat la partid, nu ştiu”. Nicolae Mann, un apropiat al PD-L, dar care se mândreşte că este prieten şi cu fostul ministru al Agriculturii Îlie Sârbu sau cu vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Adam Crăciunescu, este artizanul mai multor „tunuri” imobiliare. Cel mai mare a fost mutare a sute de hectare de teren din tot Timişul, în dispreţul legii, la doar câţiva kilometri de Timişoara. Asocierea surpriză dintre Brînzan şi Mann a fost explicată de fostul ministru prin faptul că ” politica noastră este să ne asociem cu firme puternice din judeţ. Euromobille este foarte puternică. Altfel nu rezişti pe piaţă şi banii trebuie să rămână în judeţ. Cât priveşte simpatiile politice ale partenerilor, tratez problemele ca om de afaceri, nu ca politician”.
Primul contract câştigat a fost cel de reabilitare a reţelei de apă din comuna Orţişoara, care avea asigurată finanţare din fonduri europene. Nu mai puţin de 21 de firme au depus oferte pentru această lucrare. Toţi care au venit la licitaţie cu oferte de preţ mai mici decât tandemul Saiftim – Euromobille au fost descalificate pe diverse motive. Singurii care au contestat eliminarea au fost cei de la firma arădeană Edil Management. Aceştia au venit cu o ofertă de 760.395 lei faţă de 1.191.222 lei cât a a venit tandemul. În primă fază, arădenilor li s-au cerut să-şi justifice preţul considerat prea mic de cei de la Primăria Orţişoara. Când contestatarii au dovedit că oferta se susţine prin preţurile obţinute de la furnizori, au fost descalificaţi pe motiv că nu au ..moţ la bască. În termeni birocratici, firma nu avea un program de asigurare a calităţii „adaptat la particularităţile lucrării ce face obiectul procedurii de achiziţie publică”. Saiftim împreună cu Euromobille au fost declaraţi câştigători cu 100 de puncte după ce au dat ca şi termen de execuţie de doar 2 luni şi o garanţie a lucrării de …50 de ani. Contractul a fost semnat în august 2009, numai că lucrările nu au fost finalizate nici până în momentul de faţă, deşi a trecut jumătate de an. Punctajul câştigător al tandemului a fost influenţat şi de termenul extrem de scurt de realizare a lucrării.
Pentru cel de-al doilea contract, lucrurile au fost mai simple de rezolvat deoarece în 12 martie 2009, guvernul Boc a mărit plafonul sumelor pentru care autorităţile locale pot să aleagă câştigătorul pentru lucrări doar în urma unor cereri de ofertă. La numai opt zile de la schimbarea de legislaţie, Primăria Orţişoara a solicitat oferte pentru o nouă lucrare botezată ” lucrări de instalaţii de apă şi canalizare şi de conducte de evacuare” de la doar două „surse” – Saiftim şi o altă companie, care avea contract cu autoritatea locală. Deşi o licitaţie ar fi putut aduce un preţ mai bun pentru lucrarea finanţată din fonduri proprii, cei de la Orţişoara au preferat propunerea de 958.112 lei a Saiftim, care a venit cu o ofertă „extraordinară” faţă de concurenţă. Bine-nţeles că, pentru lucrări, câştigătorul s-a asociat cu firma controlată de Mann.
Primarul Aleodor Sobolu susţine că „licitaţia din fonduri europene a fost aprobată şi la Bucureşti. Cei de la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor ne-au dat dreptate. Lucrările nu au fost terminate pentru că s-a semnat contractul târziu din cauza contestaţiei. Cum să se lucreze pe frigul ăsta. Lucrările sunt aproape gata. La al doilea contract pentru staţia de clorinare, Saiftim a câştigat pentru că a venit cu preţul cel mai bun. Legea ne permitea să mergem pe cerere de ofertă. Nu avem bani pentru „. Ovidiu Brânzan l-a contrazis pe colegul său de partid, susţinând că lucrările nu au fost finalizate la termen deoarece „asociatul nostru are probleme. Este în proces de restructurare”. În realitate, situaţia este mult mai gravă. Conform datelor de la Tribunalul Timiş, firma Euromobille este în procedură de insolvenţă, după ce mai mulţi creditori au solicitat declanşarea procedurii de faliment.